جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    بیانات معظّم‌له به مناسبت روز جمهوری اسلامی 1394/1/13

    بسم الله الرحمن الرحیم

    الحمدلله ربّ العالمین و الصلاة و السّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و علي آله الطیّبین الطاهرین و عَلی جمیع الانبیاء وَالمُرسَلین سیّما بقیة الله فی الأرضین و لَعنة الله عَلی اعدائهم أجمعین

    شب جمعه متعلّق به قطب عالم امکان و محور عالم وجود و واسطۀ بین غیب و شهود، یعنی حضرت ولی‌عصر «عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» است؛ اظهار ارادت کنید خدمت آقا با سه صلوات.

    بحث ما ان‌شاء‌الله باشد برای هفتۀ آینده و به تناسب دوازدهم فروردین، روز پیروزی جمهوری اسلامی، مقداری در این باره صحبت کنم.

    این جمهوری اسلامی که الان در دست ماست؛ خرق عادت‌هایی جلو آمده است تا این جمهوری اسلامی الان در دست ما باشد. و از همین جا بگویم یک امانت در پیش ماست و ما باید حافظ این امانت باشیم و از اوجب واجبات، فعلاً حفظ جمهوری اسلامی است.

    خرق عادت اول، رفتن شاه بود. این ساده نبود و خواست خدا بود که به پای خودش ایران را ترک کند و بالاخره رژیم پهلوی نابود شود. همۀ دنیا جمع شده بودند که این رژیم باقی باشد و پروردگار عالم خواست با یک خرق عادتی که خود شاه به پای خودش از ایران بیرون رود و بالاخره رژیم شاهنشاهی نابود شود. این یک معجزه و خرق عادت از طرف خدای تبارک و تعالی بود و لطفی از حضرت ولی عصر «ارواحنافداه» بود.

    خرق عادت دوم، نحوۀ پیروزی این نظام است. دنیا تصمیم گرفته بود که در دو سه ساعت افرادی که وابسته به این نظام هستند، نابود کند و سر و صدا را بخواباند. لذا حکومت نظامی از طرف دنیا بود. این حکومت نظامی هم در عرض دو سه ساعت، خودبه‌خود نابود شد. یعنی مردم از زن و مرد در صحنه آمدند؛ اما آنچه از خرق عادت است که قرآن می‌فرماید، اینکه ترس در دل نظامی‌ها و در دل دشمن افتاد و فرار کردند و تسلیم شدند، در حالی که مقابلشان عده‌ای زن و مرد بی‌اسلحه بود. اسلحۀ زن‌ها بچّه‌شان بود که به دوش آنها بود و مردها شعارشان علیه رژیم شاهنشاهی بود. و آنها هم سر تا پا مسلح بودند. پشتوانه هم فقط شاه و رژیم شاه نبود، بلکه پشتوانه دنیا و مخصوصاً امریکا و استکبار جهانی بود، اما یک خرق عادت جلو آمد و اینکه خدا، ترس را در دل نظامی‌ها و ارتش آن روز انداخت و آنها فرار کردند و به پادگان‌ها رفتند و علناً اظهار تسلیم کردند.

    این نیز خرق عادت دوم بود. اینها را نباید سبک بشماریم. اما یادمان رفته است و ما باید به دوازدهم فروردین را مانند عید نوروز خیلی اهمیت داده باشیم، ولی متأسفانه دوازده فروردین هیچ خبری از شما نبود و مثل اینکه اصلاً دوازدهم فروردین نداریم. در صورتی که عید ملی و مذهبی است. عید نوروز ما عید ملی بود و عید غدیر، عید مذهبی است، اما دوازدهم فروردین عید ملی و مذهبی به نام جمهوری اسلامی است. سببش هم اینست که غفلت کردیم و به این چیزها اهمیت نمی‌دهیم؛ اما توجه به اینکه این خرق‌عادت‌ها و معجزه‌ها از طرف خدا و این معجزه‌ها از طرف لطف امام زمان در این ایران متحقق شده است.

    سوم، انتخابات بود. در عالم انتخابات هیچ سراغ نداریم که به یک انتخابات صد در صد آری بگویند. فقط انتخابات پیغمبر اکرم راجع به غدیرخم بود که صد در صد به آن آری گفتند؛ اما بعد از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فراموش کردند و خلف وعده کردند و خاک به سر اسلام و مسلمان‌ها کردند. اما در تاریخ، چه تاریخ اسلامی و چه تاریخ دنیا و تاریخ انتخابات، ما هیچ سراغ نداریم انتخاباتی که صد در صد روی آن آری بگویند و جمهوری اسلامی چنین شد. تقریباً نود و نه درصد به این جمهوری اسلامی آری گفتند. از پیر و جوان و تحصیل کرده و دهاتی و شهری و زن و مرد و همه گفتند آری.

    گفتم اگر نظیر این را بخواهید غدیرخم در زمان پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» است که آن هم از خواست خدا بود. پروردگار عالم به پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» وعده داد که بدون سر و صدا همه می‌گویند آری.

    در این انتخابات پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و وحی و آیه شریفه و... هم نبود، اما مردم در صحنه آمدند و همه گفتند آری. این خرق عادت سوم بود که انصافاً خیلی بالاست. و از چیزهایی است که همه می‌دانند، در وقتی انتخابات واقع شد، دنیا خیلی متحیّر شد. خیال می‌کرد که به این انتخابات آری می‌گویند، اما پنجاه درصد، ولی ناگهان در وقت خاص چند ساعته دنیا تعجب کرد که چه طور شد! از طرف ما معلوم است که خدا خواست. وقتی چیزی را خدا بخواهد، واقع می‌شود؛ اما این یک خرق عادت و معجزه است. در غدیرخم یک معجزه بود و در این انتخابات هم یک معجزه است و هر دو از طرف خداست و خواست خداست.

    دشمن خیال می‌کرد که این سر و صداها می‌خوابد. خبری نیست و بعد هم شاه رفت و کسی را مثل شاه می‌آورند و بالاخره نفوذی که داشتند، همان نفوذ دوباره درست می‌شود. اما با این انتخابات فهمیدند که اشتباه کردند. البته اشتباه را خدا به ذهن آنها انداخت. آنها دیدند اشتباه کردند و قضیه جدی است، لذا دنیا تصمیم گرفت این جمهوری اسلامی را براندازی کند. خُل‌تر از همه صدام بود. آدم قلدری بود، اما بی‌عقل بود. قلدرها معمولاً عقل ندارند. دنیا به او گفتند حمله کن و همه پشتوانۀ تو هستند. لذا قارون‌های خلیج فارس تعهد کردند که پول جنگ را بدهند. امریکا و استکبار جهانی و حتی شوروی تعهد کردند که اسلحه دهند. دنیای استکباری تعهد کرد که پشتوانۀ صددرصد صدام باشد، لذا به او گفتند پنج شش روزه کار تمام می‌شود و این نظام تمام می‌شود. به او گفتند پنج شش روزه به تهران می‌روی و قضیه تمام می‌شود و براندازی می‌شود. این آدم بی‌عقل و مغرور هم قبل از حمله به دنیا در تلویزیون گفت من شش روزه در تهران هستم. این از صدام نبود، بلکه از استکبار جهانی بود که تصمیم گرفت نظام را براندازی کند. بالاخره شش روز، هشت سال شد و از این نظر که براندازی کند، هیچ غلطی نتوانست بکند. یعنی جمهوری اسلامی با نبود امکانات که هیچ چیز نداشت و نه وضع سیاسی آن خوب بود و نه وضع ارتش آن خوب بود و نه اسلحه داشت و نه امکانات و حتّی رسید به آنجا که نفت را بشکه‌ای هفت دلار فروختیم و خرج جنگ کردیم. ما هیچ نداشتیم، اما صدام از نظر امکانات صددرصد بود. در تاریخ سراغ نداریم دولتی اینقدر امکانات داشته باشد و امکاناتش صددرصد بود و به تعهداتشان هم عمل می‌کردند. همین که حضرت امام می‌فرمودند: امریکا از شوروی بدتر و شوروی از امریکا بدتر، شما می‌دانید که بمب‌های شوروی روی سر ما ریخت، اما به قول حضرت امام هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

    بله، ما شهدایی دادیم که ارزش هرکدام از دنیا و آنچه در دنیاست بیشتر است، اما آنچه آنها می‌خواستند، یعنی براندازی، نشد؛ بلکه شجرۀ طیّبۀ قرآن ریشه‌دار و شاخه‌دار و میوه‌دار شد؛ و بالاخره شجرۀ طیّبۀ قرآن بعد از جنگ تحقّق پیدا کرد:

    «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ ، تُؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها»[1]

    چیزی که باید به آن توجه داشته باشیم که امیدواریم این مصیبت هم رفع شود، و این تهیأ خوبی می‌خواهد و امیدواریم امسال به دست ما و به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شود و حکومت اسلامی سرتاسر جهان را بگیرد.

    آنچه الان نظام ما را حسابی تهدید می‌کند، اینست که جنگ نظامی مبدل شد به جنگ تبلیغاتی. به قول اینها به جنگ نرم تبدیل شد. پناه بر خدا که در این موفّق بودند. جنگ نرم اینها یکی فساد اداری است. افرادی را در اداره‌های ما نصب کردند و جا انداختند که آدم‌های بیکار و بدکار و آدم‌های کارشکن و آدم‌هایی هستند که مردم را ناراضی می‌کنند. این الان هست و مصیبت خیلی بزرگ است.

    دوم، فساد اقتصادی است. این تحریم‌ها خیلی کمرشکن است. قضیۀ نفت انصافاً کمرشکن است و ناگهان به دست صعودی‌ها نفتی که بشکه صد دلار به بالا بود، پنجاه دلار به پایین شد. یعنی اقتصاد ما را به هم ریختند و البته خود ما هم دامن به آتش می‌زنیم. یعنی تجمّل‌گرایی‌های ما، اقتصاد ما را ضربه زده است. در این سیزده روز این مسافرت‌ها که میلیاردها روی دست ملت و دولت گذاشت، یک ضربه به اقتصاد اسلامی است و انصافاً ضربه خیلی بالاست، امّا متوجّه نیستیم.

    از همۀ اینها بدتر، این حیف و میل‌ها و دزدی‌ها و بلعیدن بیت‌المال است و آن هم یک میلیون و دو میلیون نه، بلکه میلیاردها تومان و البته پشتوانه، استکبار جهانی است. مراد از استکبار جهانی این صهیونیسم‌هاست. در دولت‌ها و مخصوصاً در امریکا نفوذ کردند و اینها حرف اول را می‌زنند. البته دنیای غرب دشمن با ماست و دنیای غرب می‌خواهد اقتصاد ما فلج شود. ببینید در این مذاکرات چه اوضاعی درست شده است و اینها را صهیونیسم‌ها و امریکا و همان‌هایی می‌کنند که اسمش را پنج به علاوه یک گذاشته‌اند. بالاخره اقتصاد ما را فلج کرده‌اند. آنها می‌کنند اما ما نیز دامن می‌زنیم. این گرانفروشی‌ها در بازار ما عجیب است. بازار جمهوری اسلامی باید این باشد که به عنوان مثال آمد خدمت پیغمبر اکرم و گفت یا رسول الله! من جنسی را که می‌خرم به چه قیمت بفروشم؟ فرمودند: می‌خواهی به برادرهای مسلمانت بفروشی، به اندازۀ مخارج روزت استفاده کن و بقیۀ استفاده لازم نیست. اگر دو خرید و فروشی کردی و مخارج روزت درآمد، آنگاه هرچه خریدی به همان قیمت بفروش. این اقتصاد اسلامی است و الان رسیده به اینجا که یک میلیون می‌خرد و دو میلیون می‌فروشد. به اینها خودمان دامن می‌زنیم. به این تشریفات در ازدواج‌ها خودمان دامن می‌زنیم. البته استکبار جهانی تبلیغ حسابی می‌کند و حتی در صدا و سیمای خودمان هم تبلیغ می‌کند، اما ما باید جدی باشیم و ما باید این کارها را نکنیم. و الان گرانفروشی و رباخوری زیاد شده است و همه رباخور و رباده شده‌اند. بانک‌ها اصلاً نباید ربا بگیرند. بانک‌های خارجی که کافر هم هستند به عنوان کارمزد یک درصد می‌گیرند، اما بانک‌های ما به عنوان ربای اسلامی و قرض‌الحسنه چقدر می‌گیرند؟ یا بعضی از خیریه‌ها از صفر شروع کردند و الان میلیاردها سرمایه دارند، از پول این مردم بیچاره که به عنوان قرض‌الحسنه به آنها پول دادند با عنوان ربای اسلامی که اسمش را قرض‌الحسنۀ اسلامی گذاشتند. اینها را خودمان می‌کنیم، البته امریکا فوت می‌کند. لذا اقتصاد ما خیلی خراب است و فلج است و به این جنگ نرم می‌گویند. همۀ اینها تقصیر تحریم‌ها نیست، بلکه بانک‌های ما هم دوش به دوش تحریم‌هاست و خود ما چه رباخوری‌ها می‌کنیم و چه رباها می‌دهیم و اسمش را حیله‌های شرعی و بانک منهای ربا می‌گذارند. اسم، اقتصاد را درست نمی‌کند و الان اقتصاد ما خراب است و نصف آن تقصیر بانک‌ها و رباخوری‌ها و ربادادن‌هاست. قرآن می‌فرماید:

    «يَمْحَقُ‏ اللَّهُ‏ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ»[2]

    ربا اقتصاد را نابود می‌کند. آنچه اقتصاد را پرورش می‌دهد قانون مواسات است و کمک به دیگران و قرض‌الحسنه که این همه سفارش در قرآن روی آن شده است. الان قرض‌الحسنه نیست، در حالی که هفت‌هشت آیه، جدّی روی قرض‌الحسنه سفارش کرده است.

    و اما از این دو بدتر که اثر وضعی هم دارد و همه باید بترسیم، فساد اخلاقی است. دنیای استکباری روی این فساد اخلاقی خیلی پافشاری و تبلیغ می‌کند. الان بیش از هزار رسانه علیه جمهوری اسلامی کار می‌کند و اما کار تبلیغاتی می‌کند. نتوانستد کار نظامی کنند و مبدل شد به کار تبلیغاتی و فرهنگی؛ و این فساد اخلاقی از فساد اقتصادی خیلی بدتر است. یعنی وضع ما رسیده به اینجا که وقتی آمار دهند، هفتاد درصد دخترها رفیق دارند. اگر همین الان همه دق کنیم، جا دارد، اما اینطور هست. این ماهواره‌ها در دل شب با این دختر و پسر چه می‌کند؟! این موبایل‌ها که یک تشریفاتی در خانه‌ها شده با این پسر و دختر چه می‌کند و این موبایل‌ها رفیق‌بازی شده است. ماهواره‌ را آنها برای ما تهیه کردند و این فساد اخلاقی کار را رسانده به اینجا که من یادم نمی‌رود در سال‌های اول انقلاب، از قم به اصفهان آمده بودم تا برای سپاه صحبت کنم. در صحبت‌ها راجع به این صحبت کردم که مانتو نباید در جمهوری اسلامی باشد و بعد دیدم مرتب نامه می‌آید و صبر کردم تا بحثم تمام شد و دیدم هفت هشت نامه از رده بالاها آمد و آنگاه دیدم تقصیر خود ماست. برای اینکه در وقتی که نظام پیروز شد، بی‌چادر در ایران نبود و حتی ارمنی‌ها  و یهودی‌ها چادر سر کردند، اما خودمان شل آمدیم و این شُل آمدن در اول به اینجا بود که مانتو باشد، اما سر تا پا پوشیده باشد و بعد کم‌کم شل آمدیم تا الان رسیده به اینجا که چادر به قول عوام دمُده شده است. چادر حضرت زهرا و اگر ما ایرانی و ملًّی‌گرا باشیم، چادر ایرانی که ایرانی‌ها چادر داشتند و چادر پوشیده و عالی. اسلام هم بیست آیه راجع به حجاب گفته و قرآن علامت حجاب را چادر می‌داند. می‌گوید خانم! اگر می‌خواهی زن با شخصیتی باشی، چادر داشته باش. حال چادر رفت و مانتو هم در اول قدری دراز بود و بعد کوتاه شد تا اینکه به کجا برسد. از این لچک‌ها لاأقل در اول مو پیدا نبود و الان زیر گلو هم پیداست و اسم آن را تشریفات می‌گذارند، یعنی اصلا روسری‌های خیلی از خانم‌ها محرک است و اگر نبود بهتر بود و این فساد اخلاقی است. این فساد اخلاقی از آن فساد اقتصادی خیلی بالاتر و ننگین‌تر است و اصلاً رسیده به آنجا که نکاح سفید آمده است. نکاح سفید یعنی نکاح غربی‌ها. یعنی دختر و پسر همدیگر را می‌پسندند و جدا می‌شوند و می‌روند و با هم زن و شوهر می‌شوند و مقداری با هم زن و شوهر هستند و بعد سیر می‌شوند و از هم جدا می‌شوند و پسر به دنبال دختر دیگر و دختر به دنبال پسر دیگری می‌رود و به این نکاح سفید می‌گویند و الان در جمهوری اسلامی پیدا شده و در اصفهان یعنی دارالمؤمنین شما هم پیدا شده است. و اگر اینطور جلو رود خیلی خطر دارد. یعنی دشمن با آن خرق عادت‌ها عقب‌نشین شد و گفت غلط کردم، اما الان خوشحال است از اینکه با جنگ نرم توانسته جمهوری اسلامی را از درون بپوساند.

    از همه این سه مورد درحالی که این سه مورد خیلی عجیب و نگران کننده است، اما بدتر از این سه، اختلاف در میان ماست. راست و چپ و تند و کند و به جان هم افتادن و چه به جان هم افتادنی. علناً تهمت‌ها و غیبت‌ها و تخریب‌ها از همه، از جوان و پیر و زن و مرد هست و این اختلاف که هفتۀ گذشته دربارۀ این اختلاف صحبت کردم که اگر اختلاف آمد، قرآن می‌گوید از هر جنگ نظامی بالاتر است. یعنی از بمب‌های شوروی که روی سر ما آمد و از آن بمب‌هایی که از استکبار جهانی به واسطۀ صدام روی سر ما آمد، و از بمب‌هایی که منافقین منفجر کردند، از همه اینها بالاتر، اختلاف ماست:

    «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ»[3]

    یعنی اختلاف، بدتر از اینست که از زمین و آسمان برای ما بمب ببارد و اینها جمهوری اسلامی را در مخاطره قرار داده است. ظاهراً چاره‌ای هم نداریم الاّ دعا و تقاضا دارم که دعا کنید. این جمهوری اسلامی امانت در دست ماست و این جوان‌ها هشت سال جنگیدند با چه سرفرازی و اما چه شهادت‌ها و چه اسارت‌ها و چه معلولین و مجروحین و این امانت را در دست ما دادند و این امانت الان یک مسخره در میان ما شده است. پناه بر خدا! گناهش خیلی بزرگ است یعنی بالاترین گناه، خیانت در امانت است. و گذشته‌ها مخصوصاً سپاهیان و این هشت سال دفاع مقدس این امانت را به دست ما داده است و ما باید امانت دار باشیم و اگر بخواهیم امانتدار باشیم باید این چهار چیز در میان ما نباشد، فساد اداری نداشته باشیم، فساد اقتصادی نداشته باشیم، فساد اخلاقی نداشته باشیم و اختلاف نیز با هم نداشته باشیم و برادروار این نظام مقدس را که همان اسلام عزیز است، حفظ کنیم. این را هم بگویم که جداً اگر حفظ کردیم، امام زمان می‌آید. آقا امام زمان منتظر ماست و همینطور که ما منتظر امام زمانیم، امام زمان نیز منتظر ماست و منتظر ما اینست که این چهار چیز در میان ما نباشد. قاعدۀ لطف اقتضاء می‌کند که خدا حجّت خودش را بفرستد و حکومت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» شروع شود.



    [1]. ابراهیم، 24 و 25: «ريشه‏اش استوار و شاخه‏اش در آسمان است؛ ميوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد.»

    [2]. البقره، 276: «خدا از [بركتِ‏] ربا مى‏كاهد و بر صدقات مى‏افزايد.»

    [3]. الأنعام‏، 65: «بگو: او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند.»

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365