جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: سخنان معظم‌له راجع به دهه محرم
    موضوع درس:
    شماره درس: 603
    تاريخ درس: ۱۳۹۴/۷/۲۰

    متن درس:

    أعوذ بالله من الشّیطان الرجیم  بسم الله الرّحمن الرّحیم رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي‏

     

    بحث ما انشاء الله باشد برای شنبۀ بعد از عاشورا، و امروز به عنوان محرم مقداری صحبت کنم. این دهۀ محرم فوق العاده مهم است و می‌شود همه و مخصوصاً ما طلبه‌ها خیر دنیا و آخرت را برای خودمان و دیگران تأمین کنیم. این دهه فوق العاده حساس است. عزاداری برای أبی عبدالله الحسین همیشه مطلوب است. ائمۀ طاهرین «سلام‌الله‌علیهم» و حتی بزرگان فوق العاده به این عزاداری اهمیت می‌دادند. از سیرۀ ائمۀ طاهرین به خوبی فهمیده می‌شود تا مداحی پیدا می‌کردند، جلسۀ روضه می‌گرفتند. هم امام سجاد و مخصوصاً امام باقر و امام صادق و مابقی، تا زمینه برای عزای أبی عبدالله الحسین پیدا می‌شد، یک جلسۀ روضه می‌گرفتند و اهمیت می‌دادند. دربارۀ امام صادق آمده درحالی که وضع خفقان بود، تا مثل حسّان را پیدا می‌کردند، یک جلسۀ روضه برپا می‌کردند. خیلی سخت بود اما مخفیانه جلسۀ روضه را می‌گرفتند و پرده می‌کشیدند و زنها آن طرف و مردها اینطرف و امام صادق مثل باران گریه می‌کردند و به زانو می‌زدند و حسان هرچه می‌خواست تمام کند، آقا امام صادق می‌فرمودند «زدنی، زدنی» و التماس می‌کردند که قدری بیشتر بخوان.

    شما می‌دانید و حتی ما روضه‌خوانها هم روضۀ آن را خواندیم که حتی گاهی خدا هم روضه خوان می‌شد برای حضرت موسی و جبرئیل را می‌فرستادو روضه‌خوان می‌شد برای حضرت آدم و برای حضرت ابراهیم و  برای حضرت موسی خدا روضه خوانده است و ما این دهۀ محرم را اهمیت دهیم. وضع ما الان خیلی حساس است و شاید می‌توان گفت این سی و پنج سال حساسیتی که امسال داریم، نداشتیم. وضع خیلی حساس است، هم اوضاع داخلی و هم اوضاع خارجی ما و اوضاع اقتصادی ما خیلی بد است و بدتر از آن اوضاع اخلاقی ما و فساد اخلاقی. بالاخره وضع خیلی حساس است. یقین داشته باشید که کسی هم نمی‌تواند کاری کند. فقط یک خرق عادت از امام حسین است که آتش را خاموش کند. می‌گوید قبل از عاشورا دیدم آتشی از کوه صفه روی اصفهان می‌آید و بعد دیدم خاموش شد و امام حسین گفت من خاموش کردم به واسطۀ روضه‌هایی که خوانده شد. لذا این وضع بدی که ما الان داریم، خیلی حساس است. باید امام حسین آتش را با این روضه‌ها خاموش کند و این روضه‌ها خیلی خوب است.

    آن ائمۀ طاهرین و آن ثوابها که برای این روضه‌ها مترتب کردند و علمای بزرگ نیز خیلی به این روضه‌ها اهمیت می‌دادند. این جمله‌ای که در مفاتیح محدث قمی هست، جملۀ بالایی است. مرحوم آقا شیخ عباس قمی اشعاری از شاعری در آخر مفاتیح نقل می‌کند و بعد از صاحب جواهر نقل می‌کنند که صاحب جواهر فرموده من حاضرم ثواب جواهرم را به او بدهم و او ثواب اشعارش را به من بدهد، با آن همه زحمت کشیدن صاحب جواهر و چکش بودن جواهر برای مراجع تقلید و فقه تشیع. لذا خیلی ثواب دارد. «بکی أو أبکی أو تباکی وجب له الجنة». و می‌توانیم این دهۀ محرم با روضه‌هایمان این آتش عجیبی که برای مردم و مخصوصاً برای نظام برافروخته شده، خاموش کنیم. لذا خیلی به این دهه اهمیت دهید. اگر خودتان منبر می‌روید، خیلی روضه بخوانید و اگر منبر نمی‌روید، حتماً دو جلسه در شبانه روز شرکت در مجالس کنید. البته عشق حسین کار کند و این بالاتر از خلوص است. عشق حسین کار کند یعنی اینطور که راجع به میرزای شیرازی جمله‌ای داریم. در جلسۀ روضه نشسته بود و روضه خوان هم روضه می‌خواند و رسید به اینجا که زینب مظلومه را وارد مجلس ابن زیاد کردند «فسترت وجهه بکُمّها» با آستین مبارکشان صورت را پوشاند. تا این جمله آمد، مرحوم میرزای بزرگ نعره می‌زد. روضه خوان می‌خواست به جملۀ دوم رود که مثلاً حضرت زینب در مقابل ابن زیاد آمد. تا خواست به جملۀ دوم رود، مرحوم میرزا فرمودند هنوز حق این جمله ادا نشده است و صبر کن تا حق این جمله ادا شود. به اینها شیعه و فهمیده و باذوق می‌گویند. چه خوب است که آدم عشق و ذوق داشته باشد و رابطه عاطفی با امام حسین داشته باشد و خیلی خوب است که آدم با خدا بتواند رابطۀ عاطفی داشته باشد. مخصوصاً رابطۀ عاطفی با امام حسین. تقاضا دارم از خود امام حسین بخواهید و جدی در این دهه بخواهید، مخصوصاً در وقتی که حالی پیدا می‌کنید و اشکی می‌ریزید، از خود امام حسین بخواهید. امام حسین حاضر و ناظر است. سعۀ وجودی، الان امام حسین در مجلس ما هست و حرفهای من را می‌شنود و نشستن شما را می‌گوید و می‌فهمد نحوۀ گفتن من خلوص دارد یا نه و یا شما چه درک می‌کنید. همیشه باید از این سعۀ وجودی امام حسین استفاده کرد، مخصوصاً در این دهۀ محرم.

    روضه بخوانید با عشق به امام حسین و با ذوق برای امام حسین و ذوق را به کار بیندازید. تقاضا دارم برای عاقبت بخیری خودتان و برای عاقبت بخیری اولادتان و برای عاقبت بخیری مردم و این نظام و بالاخره برای رفع گرفتاریهایی که الان یک بحران بالایی برای مردم و برای شیعه است. معلوم است که خلوص دارید اما خلوص مراتب دارد. کاری کنید که در این دهه هر روز یک رابطه با امام حسین پیدا شود، مثل اینکه در خدمت امام حسین هستید و برای مظلومی امام حسین و برای بچه شیرخوار امام حسین گریه می‌کنید و او به شما آفرین می‌گوید. با این دل و گوش و چشم و زبان. این خیلی کار می‌کند و خیلی از آتشها را خاموش می‌کند.

    مطلب دوم اینکه ما الان سه فساد در اجتماعمان هست و خیلی بالاست. یکی فساد اداری است و این نمره اول در دنیاست و خیلی عجیب است. این فساد اداری و این بی اعتنایی اداره‌ها به ارباب رجوعها و مردم و این تأخیر پرونده‌ها و رشوه خواریها و پارتی بازیها و کم کاریها و بدکاریها و بیکاریها خیلی بالاست، و اگر شما یک جلسه اداری پیدا کردید، راجع به این صحبت کنید. البته با جنگیدن و تخریب کردن باشد بلکه با تلطف و مهربانی باشد. (ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ‌) (النحل‏، 125﴾. اگر در این دهه محرم یک جلسه اداری پیدا کردید که اگر از اصفهان بروید، خیلی جاها ممکن است جلسه اداری پیدا کنید. هرکجا رویم همین رنگ است و وضع فساد اداری ما خیلی بد است. حیف و میل و دزدی هست و ای کاش یک خانه می‌دزدید و یا رشوه خواری می‌کرد اما ناگهان اگر بتواند مملکت را می‌بلعد و این گفتن با تلطف و مهربانی می‌خواهد. اما روی این کار نمی‌شود و باید روی این فساد اداری کار شود. این موعظه‌ها و منبرها خیلی کار می‌کند و از این جهت نیز خیلی ثواب دارد. هیچ ثوابی به اندازه ثواب این منبرها و این مجالس نیست. شما نمی‌توانید یک ثواب پیدا کنید به اندازۀ یک جلسه امام حسین «سلام‌الله‌علیه» که از هر حج و عمره‌ای بالاتر است. پیغمبر اکرم تا نود حج و نود عمره رفتند. لذا خیلی ثواب دارد. آدم بتواند یک اداری را روبه راه کند، امام باقر «سلام‌الله‌علیه» آیه را معنا می‌کند که (... مَنْ أَحْيَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً ...)﴿المائدة، 32﴾ مثل اینست که جهان را زنده کرده باشد. بعد خود امام باقر ثوابش را تفسیر و تعیین می‌کنند و می‌فرماید اگر بتوانیم کسی را زنده کنیم یعنی زندۀ روحی کنیم و اینکه دست از بدجنسی‌های خود بردارد.

    مهمتر از این، فساد اقتصادی است. وضع اقتصاد ما هیچ وقت به این حد سخت نشده بود. بله، زمانی در جنگ وضع خیلی بد بود اما وضع جنگ بود و تحریمها و فروش نفت به بشکه 5 دلار و اینها استثنا بود و اگر آن استثناها را رها کنیم هیچ وقت وضع اقتصادی ما به اینگونه نبوده است و به راستی دولت و ملت در مضیقه عجیبی است. دولت در مضیقه عجیبی است و این جمله که نقل می‌کنند، جداً اینطور است. آن روزهایی که موقع دادن یارانه است، آن کسانیکه مسئول دادن یارانه هستند، از خدا طلب مرگ می‌کنند. اگر ندهند آبرویشان می‌رود و اگر بخواهند بدهند، ندارند. اصلاً الان دولت ورشکسته است و هیچ ندارد. نفت صد دلاربه بالا بوده و دشمن ما را رسانده به اینجا که این نفت نصف مملکت را هم نمی‌تواند اداره کند. بدتر از دولت، ملت است. نان هم نمی‌تواند بخورد و قیمت آب هم زیاد شده است. کم است عده‌ای با گرانفروشیها و اختلاس و پس اندازها باشند و الاّ نوع مردم در مضیقۀ عجیبی است و دولت در مضیقۀ عجیبی است و ملت در مضیقۀ عجیبتر است و اقتصاد ما حسابی بیمار است. این را نیز دهۀ محرم و امام حسین می‌تواند درست کند. امام حسین می‌تواند نظر لطفی کند. امام حسین شیعه را خیلی دوست دارد. سنّی که گریه نمی‌کند و سنّی می‌شکند و قضیۀ مکه را جلو می‌آورد و اگر بتواند حرم امام حسین را جلو می‌آورد، لذا امام حسین شیعیانش را دوست دارد. مثل آقا امام زمان که طلبه‌ها را دوست دارند. مرحوم آیت الله تبریزی «رحمة‌الله‌علیه» گفت آقا امام زمان دست در سینۀ خود زدند و به من گفتند چه کنم که دوست نداشته باشم، مسلّم طلبه‌هایم را دوست دارم. گفته بودند ولو در میان آنها بد هم هست. امام حسین شیعیان را دوست دارد و دهۀ محرم را دوست دارد و به آن عشق می‌ورزد. خودش گریه کرده و گریه می‌کند و جدی گریه می‌خواهد. امام زمان این اقتصاد را در دهۀ محرم به امر امام حسین درست کند. اگر اقتصاد ما درست نشود، مثل آدم ورشکسته است و معلوم است که وضع ادم ورشکسته به کجا می‌رسد. ما از نظر اقتصاد الان ورشکسته هستیم. به جای اینکه همۀ ما بنشینیم و با هم برادروار صحبت کنیم که چه کار کنیم و چه کاری باید کرد، اما به جان هم افتادیم مثل دو دشمن و چه به جان هم افتادنی.

    دیروز در مجلس ما چه فحشها و توهینها و چه اهانت به شخص شده است، آیا با این می‌توانیم اقتصاد درست کنیم؟! ما به جای اینکه اقتصاد را درست کنیم، به جان هم افتادیم.

    حال آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند، اگر گوشه چشمی کنند، اقتصاد عالی می‌شود، با یک خرق عادت. اینها را به مردم بگویید و به مردم بگویید که نق نزنند. البته حق دارند و گرسنه‌اند و حق دارند زیرا نمی‌تواند پسر زن دهد و دختر شوهر دهد و وضع ازدواج خیلی بد شده است. اما باید صبر و استقامت کرد و با مهربانی و تلطف و التماس مردم را ساکت کنید. یک دفعه طوری نشود که مردم بحران کنند و اعتصاب کنند.

    اما از این دو بالاتر و بدتر فساد اخلاقی است. باید برای مردم بگویید که ما فساد اخلاقی داریم. الان وضع ایران بدتر از اروپاست. من اروپا رفتم و حسابی گشتم، هم مراکز فرهنگی و هم مراکز اجتماعی و مراکز پارکی آنجا را گشتم و وضع زنهای ما الان بدتر از زنهای لندنی است. ای کاش اینها تبرّج نمی‌کردند و مثل لندنیها چادر هم سرشان نمی‌کردند. اما الان تبرّج است و چیزی هم روی سرشان می‌اندازند و با وضع عجیبی می‌روند. در غربیها اینگونه نداریم الاّ فاحشه‌ها.

    قرآن می‌فرماید اگر اختلاف در میان شما افتاد (...وَ يُذِيقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ...) ﴿الأنعام‏، 65﴾، آنگاه به جان هم می‌افتید و وقتی به جان هم افتادید، بمب اختلاف شما را نابود می‌کند (قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْکُمْ عَذَاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ يَلْبِسَکُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ‌) اگر اختلاف آمد، به جان هم می‌افتید و وقتی به جان هم افتادید، از بمبی که از بالا و پایین ببارد، بدتراست. بمبهای صدام را دیدم از بالا و پایین و چه مصیبتی می‌شد و با یک بمب در اصفهان چه ضجه‌ای در میان بچه‌ها پیدا می‌شد. قرآن می‌فرماید از این بدتر، اختلاف است. اختلاف بین دولت و مجلس و اختلاف بین دولت و مردم و اختلاف بین مردم. این سیاست بازیها و این طرفداری از یکدیگر و اینکه اصلاً نمی‌فهمند چه می‌کنند. و این از اولی و دومی بدتر است و قرآن نیز می‌فرماید بدتر است.

    پیام امسال مقام معظم رهبری در عید با هم همسو و همگام و هم زبان و هم دل باشیم. عصر هم در حرم امام رضا رفتند و همه را به امام رضا قسم دادند که همسو و همزبان و همگام و هم دل باشند. امام چهارم می‌فرمودند اگر جدم گفته بود تا می‌توانید به اهل بیت ظلم کنید، بیش از این نمی‌شد. اگر مقام معظم رهبری گفته بود تا می‌توانید اختلاف کنید، بیش از این نمی‌شد، که الان اختلاف در میان همه هست. هم در میان مسئولین و هم غیرمسئولین. اصلاً درس و بحث جوانها رفته به سیاست بازیها. به قول مقام معظم رهبری این کارها هم خلاف عقل است و هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است. اما گوش شنوا نیست. به قول شاعر:

    اگر گوش تو و حرف من است             چیزی که به جایی نمی‌رسد فریاد است

    اینها درست نمی‌شود اما من عقیدۀ جدی و صد در صد دارم که امام حسین می‌تواند این آتش را خاموش کند و به مردم بگویید و با خلوص و تلطف و مهربانی بگویید. مواظب باشید خودتان را در یک دسته نبرید و سیاست بازی نکنید و طرفدار یک دسته نباشید بلکه روحانی باشید و روحانی یعنی بیطرف. یعنی نه در این دسته است و نه در آن دسته بلکه هر دو دسته را می‌خواهد با هم جمع کند و به هر دو دسته با تلطف و مهربانی بگوید دست از اختلاف بردارند. معنای روحانی اینست. تقاضا دارم در منبرهایتان سیاست بازی درنیاورید و طرفدار یک دسته نباشید و با تلطف و مهربانی اختلاف را رفع کنید. اختلاف باید نباشد و به قول قرآن اختلاف، بمب است. قرآن می‌فرماید: (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَ کُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذٰلِکَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ‌) ﴿آل‏عمران‏، 103﴾؛ یعنی اختلاف مثل اینست که ملت لب درۀ سیل زده نشسته باشند. با یک طوفان همه به ته دره می‌روند. این فَأنقَذَکُم قرآن یعنی اتحاد شما، عالیست. اما الان بحث من اینست که توسل شما به امام حسین عالیست. البته باید بگویید و روضه بخوانید و توسل پیدا کنید و در آخر کار هم زیارت عاشورا خیلی تأثیر دارد.

    در زمان مرحوم میرزای کوچک، وبایی در عراق آمده بود و فوج فوج می‌مردند. مرحوم میرزای کوچک از نظر علم خیلی بالا بوده و بعد از میرزای بزرگ همه به اتفاق، مرجعیت را به ایشان دادند و ایشان از نظر علم و عمل بالا بوده است. جلسه‌ای از بزرگان گرفت و همه آمدند. فرمودند این وبا را باید رفع کنیم. همۀ شما نذر کنید چهل زیارت عاشورا بخوانید و من قول می‌دهم که وبا برود. می‌گویند سه چهار روز این نذر ادا شد و وبا خود به خود از عراق رفت. علاوه بر اینه مرحوم آقا شیخ عباس قمی می‌گویند امام حسین سه مرتبه به دیدن خانمی آمد و معلوم می‌شود این خانم مداومت در خواندن زیارت عاشورا داشت.

    خدا رحمت کند پدر من مقید به زیارت عاشورا بود و صبح زیارت می‌خواند و لعن و سلامها را تا شب می‌خواند و بعد سجده‌اش را می‌رفت و بعد نمازش را می‌خواند. اگر اینطور نمی‌شود لاأقل با یک لعن و یک سلام بخوانید برای اینکه این هم درست است. مرحوم آیت الله آقای زنجانی به من می‌گفتند قانون تسلم در ادلّۀ سنن می‌گوید هرچه پول دهی آش می‌خوری. متن زیارت عاشورا قدسی است و از خداست. بیایید با این زیارت عاشورا آتش را خاموش کنید. پیش خودتان تعهد کنید که این دو ماه زیارت عاشورا بخوانید برای نظام و برای رفع فساد اداری و رفع فساری اقتصادی و رفع فساد اخلاقی.

    روضۀ شما هم به جا باشد و خیلی روضه بخوانید و اشک بریزید و آن توسل زیارت عاشورا هم خیلی مهم است و مخصوصاً در این ماه محرم و صفر و لاأقل در این دهه و این گفتنها خیلی تأثیر دارد. اصلاً تشیع را با گفتنهای ما طلبه‌ها از نسلی به نسل دیگر آوردند. وقتی رضا شاه آمد، همه گفته بودند این روضه‌ها را وربیانداز آنگاه تشیع را ورمی‌اندازیم. آخوندها نباشند تشیع نیست. آنگاه خیلی شدت عمل به خرج دادند اما بالاخره نشد. ما آخوند نگذاشتیم و این تشیع را از نسلی به نسل دیگر آوردیم. الان نیز ما آخوندها باید این تشیع را به نسل آینده دهیم. فعلاً چون در بن بست هستیم، راهش همین است و تقاضا دارم به این راهی که گفتم عمل کنید و جداً از آقا امام زمان بخواهید و از امام حسین بخواهید امر کند و به حضرت زهرا بگویید تو فرمانده کل قوا هستی همیشه تا روز قیامت، از امام زمان بخواهد این مصائب بزرگ که ما را در بن بست قرار داده، رفع کند، انشاء الله

    صلّي الله عليه محمّد وَ آل محمّد

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365