جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    رذیلت بیست و چهارم: كوتاهی در تحصیل فضائل

    شرح فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی

    رذیلت بیست و چهارم: كوتاهی در تحصیل فضائل

    کوتاهی در تحصیل فضائل، رذیله‌‏ای است كه انسان در اثر آن، از ترقّی و کمال باز می‌ماند؛ به عبارت برتر، این ملكه، مانع رسیدن آدمی به درجات برتر و وارد شدن در زمرۀ بزرگان و نام آوران می‌گردد.

    باید دانست که نوع انسان، به‌طور ذاتی، در هر راهی که قرار گیرد، علاقه دارد تا کمال آن به پیش رود. مثلاً اگر سرگرم ثروت‌اندوزی و جمع مال شود، در آن مسیر تا هر جا که بتواند پیش می‌رود، چنان‌که اگر مبتلا به شهوات گردد، حدّ معینی برای آن نمی‌شناسد و تا فرورفتن کامل در باتلاق شهوات، جلو می‌رود. به همین ترتیب، اگر انسان در راه کمال و صعود به سوی معنویات بیفتد و بتواند قدری از عوالم روحانی و مدارج کمال را طی نماید، هیچ مرزی که با رسیدن به آن توقف نماید و از حرکت بازایستد، برای خود نمی‌شناسد. به قول قرآن‌کریم:

    >بَلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ<[1]

    تحصیل فضائل نیز از این قاعدۀ کلی مستثنا نیست. مثلاً اگر کسی به تحصیل علم روی آورد، لحظه‌ به لحظه از درک مطالب نو به وجد آمده، از لذّتی روحانی بهره‌مند می‌گردد تا جایی که نمی‌توان او را از این راه جدا کرد. صداقت و بسط عدالت نیز در شمار فضائل است و انسان با چشیدن لذت معنوی این قبیل فضائل، دست از آن بر نخواهد داشت.

    حال اگر عاملی باعث شود که انسان در تحصیل فضائل و حسنات اخلاقی، کوتاهی کند، آن عامل، همان ملکۀ ناپسندی است که اکنون موضوع بحث ماست.

    این صفت ناشایست، مفاسدی دارد؛ از جمله آدمی را به سستی و رخوت می‌کشاند و رفته رفته، دنیا دوستی، حرص بر دنیا، ترک آخرت و هراس از مرگ را در وی تقویت خواهد کرد. سرانجام جمع‌شدن این خوی‌های زشت اخلاقی نیز، نتیجه‌ای جز سقوط معنوی و تسلّط بعد حیوانی بر بعد انسانی و در پی آن، سلطه‌پذیری از بیگانگان نخواهد داشت.

    روزی پیامبر اکرم$ در جمع اصحاب فرمودند: «به‌زودی اُمّت‌های دیگر بر شما غلبه می‌‏كنند...؛ در این حال كسی گفت: آیا در آن هنگام ما از عدد اندكی برخورداریم؟ فرمودند: شما در آن هنگام بسیارید، امّا همچون خرده خاری هستید كه بر سیل می‌‏رود، خداوند از سینه‌‏های دشمنانتان ترس از شما را می‌‏‌زداید و در سینه‌‏‌های شما سستی می‌‏نهد؛ باز كسی گفت: ای پیامبر خدا! سُستی چیست؟ فرمودند: دنیادوستی و هراس از مرگ».[2]

    راهکار مقابله با این صفت رذیله، عمل بر ضدّ آن، یعنی تلاش برای تحصیل فضائل است و اگر انسان در این راه تمرین کند، کم کم می‌تواند به نتیجۀ مطلوب دست یابد.



    [1]. القیامه، 5: «ولی نه، انسان می‏خواهد كه در پیشگاه او فسادكاری كند.»

    [2]. سنن ابی‌داود، ج 2، ص 313، حدیث 4297

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365