در زمینه فقه/ مناسک حج/ تعاريف و کليات

مسئله 137: حجّ إفراد مرکب از دو عمل است: حج و عمرۀ مفرده.

مسئله138: در حجّ إفراد، ابتدا بايد اعمال حجّ تمتّع، انجام شود و پس از آن عمرۀ مفرده به جا آورده شود.

مسئله139: کيفيت و احکام حجّ إفراد مانند حجّ تمتّع است با اين تفاوت که: اولاً قرباني در حجّ تمتّع واجب و در حجّ إفراد مستحب است. ثانياً محلّ احرام در حجّ تمتّع شهر مکّه است و در حجّ إفراد، يکي از مواقيت يا منزل حج‌گزار است و اگر اهل مکّه باشد، محلّ احرام او، شهر مکّه است.

مسئله140: در حجّ إفراد، لازم نيست عمرۀ مفرده را بلافاصله بعد از اعمال حج به جا آورد، بلکه هر زماني انجام شود، جايز است، گرچه در ماه‌هاي حج نباشد.

مسئله141: کسي که حج إفراد بر او واجب نيست، لازم نيست بعد از به جا آوردن اعمال حجّ، عمرۀ مفرده به جا آورد، گرچه مستحب است.

مسئله142: حج‌گزار در حجّ إفراد، بدون عذر هم مي‌تواند اعمال مکّه (طواف حج و نماز آن، سعي، طواف نساء و نماز آن) را قبل از رفتن به عرفات انجام دهد، گرچه به جا آوردن اين اعمال بعد از تقصير يا حلق در مني، بهتر است.

مسئله143: اگر کسي در حجّ إفراد اعمال مکّه را زودتر از رفتن به عرفات انجام دهد، تا زماني که اعمال حج را تمام نکند، لذت جنسي بر او حلال نمي‌شود.

مسئله144: کسي که محرم به احرام عمرۀ تمتّع شده است و به جهتي حجّ او مبدّل به حجّ إفراد مي‌شود، بايد با همان احرام، اعمال حجّ إفراد را به جا آورد.