عنوان: پاسخ به يک شبهه پيرامون عزاداري
سوال :
آیا قیام امام حسین «عليه‌السلام» منجر به پیروزی شد یا شکست؟ اگر قيام ايشان پیروز شد، چرا باید در محرم و صفر عزاداری و شیون کنیم؟ در حالي که برای پیروزی جشن و شادی بر پا می‌کنند‌ و شهداي کربلا هم در شب عاشورا شاد بوده‌اند. پس گريه و زاري ما براي چيست؟
پاسخ:

هدف از قیام امام حسین«سلام‌الله‌عليه» احیای‌ دین در بين امّت اسلامي بود و با شهادت ایشان و اسارت خاندان نبی اکرم«صلّي‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم»، این هدف تحقّق یافت. بنابراین قیام آن حضرت منجر به پیروزی شد و موجي در عالم بر پا کرد، امّا اين موج نياز به ادمه داشت که اسارت خاندان وحي آن را ادامه داد.

پس از آن، موج سوّمي لازم بود تا موج قيام آن امام بزرگوار را در نسل‌هاي بعدي تا قيامت منتشر کند و موج سوّم، در عزاداری‌ها و گریه و زاري برای امام حسین«سلام‌الله‌عليه» متحقّق شد و وظيفۀ شيعيان، با پيروي از ائمه طاهرين«سلام‌الله‌عليهم»، زنده نگه داشتن و گسترش عزاداري‌ها و انتقال آن به نسل‌هاي بعدي است.

امّا اينکه شهداي کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسيدن آنان به لقاي الهي بوده و ربطي به وظيفۀ ما ندارد و اين عقيده که بايد در عاشورا و ايام عزاداري، شاد باشيم، عقيدۀ انحرافي و خطرناکي است.