عنوان: حکم ارتباط نامشروع زن با مردي غير شوهر در حد رفت و آمد
سوال :

خانمي‌ با مرد نامحرم‌ در حدّ گفتگو و مراودات‌ عادي‌ و رفت‌ و آمد، ارتباط‌ نامشروع‌ داشته‌ و اينك‌ شوهرش‌ به‌ دادگاه‌ از وي‌ به‌ جرم‌ ارتباط‌ نامشروع‌ شكايت‌ كرده‌ است‌. قرائن‌ اجمالي‌ هم‌ بر اين‌ ارتباط‌ در پرونده‌ وجود دارد. با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ شرع‌ مقدّس‌ اسلام‌ در اين‌ گونه‌ موارد مبنا را بر سرّپوشي‌ و انكار و حفظ‌ آبروها و حرمت‌ها گذارده‌ است‌:

1) آيا بر قاضي‌ پرونده‌ يا كليه رسيدگي‌ كنندگان‌ است‌ كه‌ در پرونده‌ و قرائن‌ آن‌ غور و بررسي‌ كنند يا به‌ صرف‌ عدم‌ وجود قرينه مطمئنّه‌ و دليل‌ كافي‌ مي‌توانند زن‌ را تبرئه‌ كنند؟

2) كساني‌ كه‌ از خويشان‌ و وابستگان‌ زن‌ يا مرد از اين‌ مسأله‌ اطّلاع‌ دارند و مثلاً حتّي‌ ارتباط‌ زن‌ را مي‌دانند، اگر مورد سؤال‌ واقع‌ شوند بايد انكار كنند يا واقع‌ را بگويند؟

3) از وابستگان‌ اگر كسي‌ بتواند در محاكم‌ قضايي‌ به‌ تبرئه زن‌ براي‌ حفظ‌ آبروها و حرمت‌ها، كمك‌ كند، مي‌تواند كمك‌ كند يا نه‌؟

4) با همين‌ نيّت‌ حفظ‌ آبروها و سرّپوشي‌ مي‌توان‌ از زن‌ دفاع‌ كرد؟ البته‌ نه‌ از عمل‌ زشت‌ او، بلكه‌ از حيثيّت‌ او خانواده او.

5) اصولاً در اين‌ گونه‌ موارد تا چه‌ حدّ مي‌توان‌ دروغ‌ يا خلاف‌ واقع‌ گفت‌؟ چه‌ در محاكم‌ قضايي‌ براي‌ شهادت‌ له‌ يا عليه‌ و چه‌ در گفتگوهاي‌ بين‌ خويشان‌ و دوستان‌؟

6) در اين‌ گونه‌ موارد اگر بنا بر سرّپوشي‌ و حفظظ‌ حرمت‌ها باشد، پس‌ شكايت‌ مرد و حقّي‌ كه‌ از او در اين‌ زمينه‌ ضايع‌ شده‌ (چون‌ همسرش‌ ارتباط‌ نامشروع‌ پيدا كرده‌ و حق‌ّ او را در اختيار ديگران‌ گذارده‌) چه‌ مي‌شود و مرد بايد چكار كند؟

 


پاسخ:

1) قاعده‌، تبرئه‌ است‌ ولي‌ اگر قاضي‌ صالح‌ صلاح‌ بداند طبق‌ تشخيص‌ بايد عمل‌ كند.

2) موارد مختلف‌ است‌ ولي‌ قاعده‌، مخفي‌ نگاه‌ داشتن‌ اين‌ گونه‌ جرم‌هاست‌.

3) موارد مختلف‌ است‌ ولي‌ قاعده‌ جواز است‌.

4) موارد مختلف‌ است‌ ولي‌ قاعده‌ اقتضا مي‌كند كه‌ اگر دروغ‌ نگويد و شهادت‌ ناحق‌ّ نباشد، بتواند.

5) در محاكم‌ قضايي‌ به‌ عنوان‌ شهادت‌ دروغ‌ جايز نيست‌ و شهادت‌ ناحق‌ّ از گناهان‌ كبيره‌ است‌ ولي‌ در غير محاكم‌ قضايي‌ حتماً بايد سرّ او را فاش‌ نكرد و آبروي‌ او و خانواده‌اش‌ را حفظ‌ كرد.

6) در محاكم‌ قضايي‌ نبايد عليه‌ آن‌ مرد حرفي‌ زد، مي‌تواند شهادت‌ ندهد اگر صلاح‌ در آن‌ باشد، ولي‌ نمي‌تواند شهادت‌ ناحق‌ّ داشته‌ باشد.