جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پیام به‌ مراسم افتتاح مجتمع مذهبی فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» ـ‌ تهران - 21/4/1393

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

    اکنون که با عنایات خداوند تعالی و با همّت جمعی از عناصر خدمتگزار به اسلام و انقلاب، مجتمع مذهبی و فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» در ماه ضیافت الهی و همزمان با عید مسعود میلاد سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی«علیه‌السّلام» افتتاح می‌گردد، ‌ضمن اظهار مسرّت از این خدمت فرهنگی و ابراز تشکّر از اهتمام متصدّیان و مسئولان گرامی این مجتمع، نکاتی را به اختصار متذکّر می‌گردم:

    1.‌ محور اصلی سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعّالیّت‌های این مجتمع را بر دو حوزۀ «قرآن و عترت» متمرکز سازید و این مجموعه را به کانون جوشانی برای تحکیم مبانی اعتقادی و فرهنگی مخاطبان بر محوریّت «ثقلین» مبدّل نمایید، چراکه رشد و ارتقاء فرهنگیِ ما و محفوظ ماندن از گمراهی‌‌هایِ‌ رنگارنگِ دنیای معاصر، جز از این مسیر نورانی و در این صراط مستقیم امکان‌پذیر نخواهد شد:

    «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبَدا».

    2.‌ مخاطبان اصلی و اقشارِ هدف در این مجموعه، باید نسلِ آینده‌ساز جوان باشد. جوانان هم با برخورداری از روح تکامل‌خواهی همواره در جستجوی افقهای روشن و ناگشودۀ زندگیِ فردی و اجتماعی‌اند و هم در پذیرشِ حقّ و حقیقت، آماده‌تر و باانگیزه‌ترند و هم تعیینِ سرنوشت این مرز و بوم، به دست اندیشه و اراده و عملکرد آنان است و بدین سبب نقش بااهمیّت آنان در رقم زدن تاریخ آیندۀ این کشور و ملّت، کاملاً بی‌بدیل است. اگر ذهن و ضمیر این نسل تأثیرگذار از سرچشمۀ تعالیم حیات‌بخش و انسان‌‌ساز و جامعه‌آفرینِ قرآن و عترت سیراب گردد و آنان با این آموزه‌های بلند و روح‌بخش تربیت گردند، بدون شکّ، سلامت و امنیّت جامعۀ فردای ایران، تضمین و تأمین گردیده و چشم‌اندازی روشن در فراروی ما خواهد بود:

    «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ‏ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»

    3.‌ برای ارائۀ مبانی دینی و معارف کتاب و سنّت به مخاطبان به‌ویژه نسل جوان، باید بهترین روش‌ها پس از مطالعه و همفکری و برنامه‌ریزی، انتخاب و مورد عمل قرار گیرد. چه بسا مفاهیم عالیه‌ای که به سبب عدم برخورداری از شکل و قالبی دلپذیر و جذّاب، رونقی نمی‌یابد و دل و جانی را تسخیر نمی‌سازد و از این‌رو به سرعت به افول می‌گراید. منظومۀ معارفِ الهیِ قرآن و عترت، آنچنان عمیق و پرطراوت است که با مرور هیچ زمان و مکانی، کهنه و بی‌رونق نمی‌شود و این مائیم که باید شکل‌ها و قالب‌های نوبه‌نو را برای ارائۀ این منظومۀ بلند فراهم سازیم. اساس و ارکان این منظومۀ درخشان، در کلام شیوای امیرالمؤمنین«علیه‌السّلام» خلاصه شده است:

    «رَبٌ‏ رَحِيمٌ‏ وَ دِينٌ‏ قَوِيمٌ وَ إِمَامٌ عَلِيمٌ ـ‌ پروردگاری مهربان و دینی استوار و راهنمایی آگاه».

    4. به نیازهای فکری و عقیدتیِ مخاطبان به ویژه نسل جوان، توجّه و اعتناء جدّی داشته باشید و با مطالعه و مشورت از صاحب‌نظران این نیازهای عمده را تعیین و برطرف ساختن آن را در صدر برنامه‌های این مجموعه قرار دهید. چنان‌که آسیب‌های بزرگ و خانمان‌سوز فردی و اجتماعیِ پیش روی جوانان را بشناسید و با بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی از آن نگذرید و بدانید که جامعۀ امروز ما، متأسّفانه با آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی و فرهنگی مهمّی روبروست که نه شأنِ یک جامعه و نظام اسلامی است و نه می‌توان با وجود این آسیب‌های کلان سلامت و امنیّت فکری و عقیدتی و عملی نسل جوان را تأمین نمود. بنابراین همۀ همّت‌ها و اراده‌ها و از جمله، ظرفیّت‌های شایسته‌ای مثل این مجتمع، باید برای برطرف ساختن این معضلات اجتماعی و فرهنگی، تجمیع و تحکیم گردد تا با لطف خداوند رحمان و رحیم، از این عقبۀ صعب عبور نماییم.

    5. ناگفته، روشن است که این مجموعه جز با برخورداری از یک اطاقِ فکرِ فرهنگی، متشکّل از صاحب‌نظران عرصۀ فرهنگ که دارای تخصّص و تجربۀ لازم و به دور از روحیۀ افراط و تفریط باشند، نمی‌تواند مسیر حرکتی خود را به درستی بپیماید. بدین منظور تشکیل هیأتی، متشکّل از افرادی که سه شاخصۀ «توانایی علمی لازم» و «همدلی و اتّحاد در کلمه» و «اعتدال در برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌ها» را در خود داشته باشند برای ترسیم سیاست‌ها و تعیین برنامه‌های این مجتمع، امری ضروری و اساسی است.

    6.‌ این مجتمع علاوه بر برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و مذهبیِ خود، می‌‌تواند و باید کانونی برای تحکیم ارتباطات عاطفی و معنوی همشهریانِ اصفهانیِ مقیمِ تهران و نیز پایگاهی منسجم برای همفکری و رایزنی دربارۀ حلّ مشکلات شهر و استان اصفهان و برنامه‌ریزی برای استفادۀ متقابل از ظرفیت‌های مختلف استانی و ملّی در عرصه‌های گوناگون به‌منظور پیشبرد و توسعۀ استان در سطوح متنوّع باشد و چنان‌که تاکنون نیز شهر و استان اصفهان و شخصیّت‌های این خطّه در همۀ میدان‌ها، جزء پیشتازان و نام‌آوران و تأثیرگذاران بوده‌‌اند، از این پس نیز این استعداد و ظرفیّت بی‌نظیر، از طریق این مجتمع، به فعلیّت عالی‌تری نائل گردد.

    7.‌ آنچه موجب رونق أمور و اصلاح مشکلات و پیشرفت چشم‌گیر کار در مجموعۀ شما خواهد بود، بی‌شکّ، روح اخلاص و خلوص در نیّت است:

    «صِبْغَةَ اللَّهِ‏ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً».

    جز خدا و رضای او، هیچ چیزی در نظر شما نباشد که تنها توصیۀ بی‌همتای قرآن «قیام برای خدا» و سپس اندیشۀ برای اوست:

    «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا».

    به یقین بدانید که اگر سه عنصر اخلاص، عقلانیّت و همّت در برنامه‌ها و أمور مجتمع مذهبی فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» جمع گردد، به‌زودی دستاوردهایی روشن و شیرین در انتظار شماست.

    بار دیگر از تلاش و جدّیّت یکایک مسئولان و دست‌اندرکاران این مجموعه صمیمانه قدردانی کرده و توفیقات روزافزون همۀ شما عزیزان را از خداوند سبحان مسألت میکنم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک، شاهد و نظاره‌گر ارتقاء و رشد کمّی و کیفی این مجموعه باشیم. انشاء‌الله.

    و السّلام‌ عليكم‌ و رحمةالله و بركاته‌.

    حسين‌  المظاهري‌

    14 / رمضان‌ المبارك /‌ 1435

    21/تیر ماه/1393

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365