جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    انتشار «کتاب تقوا»، از مجموعه دفاتر «سيرو سلوک» معظّم‌له - 13/11/1394

    دفتر سوّم از مجموعه دفاتر «سيروسلوک»، از تأليفات مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي مظاهري«مدّظلّه‌العالي» با عنوان «تقوا»، منتشر شد.

    مجموعۀ مباحث «سیروسلوک» معظّم له، مشتمل بر یک مقدّمه و چند دفتر است. پیش از اين، مقدّمۀ مباحث سیروسلوک با عنوان «سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت» و دفتر اوّل با عنوان «يقظه» و نیز دفتر دوّم با عنوان «توبه» منتشر گرديد.

    در کتاب حاضر علاوه بر اینکه به شرح و تبیین منزل تقوا از منازل سیروسلوک پرداخته شده، به‌طور کلّی موضوع ارزشمند تقوا از منظر قرآن و عترت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. از این‌رو این کتاب را که مشتمل بر مطالب متنوع و آموزنده‌ای راجع به تقواست می‌توان دایرة‌المعارف «تقوا» نامید.  

    در ابتدای مباحث کتاب، تعاريف تقوا از دیدگاه علوم مختلف و نیز ارتباط بین ایمان و تقوا تبیین شده و پس از آن، آثار و برکات تقوا از دیدگاه قرآن و عترت بیان گردیده است.

    سپس، ارکان تقوا که عبارتند از: اجتناب از محرّمات و اهمیّت به واجبات، تحلیل و تشریح می‌شود و در این راستا، نکات مهمّی راجع به تأثیر اهتمام به انجام مستحبّات و پرهیز از شبهات و مکروهات، در پیشبرد اهداف معنوی و موفقیّت در سیروسلوک، تبیین می‌گردد.

    در مبحث ارکان تقوا، مباحث ارزنده‌ای راجع به گناه شناسی و مراحل سقوط معنوی انسان بیان شده و برای تبیین واجبات، علاوه بر واجبات عبادی، ادای حقوق نفس، حقوق سایر مخلوقات اعم از حیوان و انسان‌(مسلمان و غیرمسلمان) و حقوق خداوند تعالی، واجب شمرده شده است.   

    راهکارهای علمی و عملی تحصیل تقوا در فصل دیگری از کتاب حاضر تبیین شده و در این زمینه، به چهارده راهکار کاربردی برای کسب تقوای الهی اشاره گردیده است.

    فصل مهمی از این کتاب، به شرح اقسام و مراتب تقوا، اختصاص دارد. در آن فصل، تقسیمات تقوا به چندین اعتبار مختلف بیان شده است. در این راستا، تقوای عوام، تقوای خواص و تقوای اخصّ‌الخواص؛ تقوای تبعیضی، تقوای فقهی، ملکۀ تقوا، لقاء و عصمت؛ تقوای مثبت و تقوای منفی؛ تقوای جوارحی، تقوای قلبی، تقوای عقلی و نیز تقوای اجتماعی، تقوای اقتصادی و تقوای سیاسی، به‌صورت مفصّل شرح داده شده است.

    در فصل تقسیمات تقوا، از عقل و قلب، به‌عنوان دو ابزار مهم برای تعالی روحی و سلوک معنوی انسان نام برده شده و مطالبی راجع به تقلید کورکورانه، علوم غریبه، سحر و جادو، چشم زخم، نحوست، خرافه، ساده‌لوحی، افراط و تفریط بیان گردیده است.   

    در این کتاب، عناصری همچون اتحاد، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، نظارت ملی و اقتباس، عوامل نیل به تقوای اجتماعی محسوب شده و برخی از امتیازات حکومت بر پایۀ تقوا از جمله اینکه: هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، پرهیز از سیاست‌بازی و مکر و حیله، بسط عدالت و حاکمیّت قانون، تأمین رفاه مادی، امنیّت و عزّت مردم، انتقادپذیری، تلاش برای ترویج علم و رشد بینش و آگاهی مردم و رستگاری اخروی آنان، بازگو شده است.  

    این کتاب نفیس، حاوی نظريّات و ابتکارات اخلاقي، عرفانيِ آيت الله العظمي مظاهري است و از جمله ویژگی‌های آن برخورداري از نثري روان و قابل فهم و عاري از اصطلاحات غامض علمی است.

    اين اثر ارزشمند که به همّت مؤسّسۀ فرهنگی مطالعاتی الزّهراء«سلام‌الله‌علیها» تنظيم شده، در پنج فصل و در 480 صفحه، در قطع رقعي منتشر شده است.

    علاقه‌مندان مي‌توانند براي کسب اطلاعات بيشتر و تهیۀ این کتاب، با شماره تلفن 34493671 031 تماس حاصل نمايند./پایان خبر

           

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365