جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    عنوان : هدف از آفرینش موجودات
    سوال:

    هدف از آفرینش موجودات چیست؟ آیا کمال است یا رفع نیاز؟ لطفاً درحدّ شخص متوسّط ‌ذهن، بیان کنید و توضيح دهيد.

    پاسخ:

    خداوند متعال، انسان را آفريده است که به کمال برسد و زمينههاي آن را هم خودش براي انسان فراهم کرده است. وقتي انسان به کمال برسد به سعادت ابدي در دنيا و آخرت می‌رسد و تا خدا، خدايي می‌کند، او رو به کمال است و چون سعادتمند می‌شود، لذّت معنوي می‌برد. اين موضوع نظير اين است که بپرسيد مدرسهرفتن بچّه‌ها چه نتيجه‌اي دارد؟ در پاسخ بايد گفت: به مدرسه می‌روند که تحصيل کنند و به عنوان يک انسان تحصيل‌کرده، خوشبخت شوند.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : هدف از عبادت چیست؟
    سوال :

    هدف ما از عبادت چیست؟ رسیدن به مقام رضا یا لقاء؟ یا فقط چون خدا شایستۀ پرستش است، باید او را عبادت کنیم؟

    جواب :

    اولاً: عبادت یک وظیفه است و ما برای انجام وظیفۀ دینی عبادت می‌کنیم. به عبارت دیگر، التزام به هر آئین و مسلک و مرامی، لوازمی دارد که باید به آن لوازم التزام داشته باشیم و عبادت هم از لوازم دین است و کسی که می‌خواهد مسلمان باشد، عبادت وظیفۀ اوست.

    ثانیاً: عبادت، آثار و برکات فراوانی دارد و آنچه شما نوشته‌اید هم از جملۀ آن آثار است و مهم ترین اثر عبادت، این است که انسان را به مرتبۀ یقین می‌رساند و ایمان را در دل او رسوخ می‌دهد و انصافاً مقام بالایی است. قرآن کریم می فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّكَ‏ حَتّي يَأتيكَ الْيَقينُ».

    عنوان : هنگام خطور شبهات خداشناسی به ذهن چه کنم؟
    سوال :

    بعضی اوقات شبهات و سوال‌های مختلفی در خصوص خداشناسي برايم به وجود می‌آيد كه نمی‌توانم جواب آن‌ را پيدا كنم و می‌دانم آن از ضعف فكر‌ی بنده می‌باشد؛ می‌خواستم دعایي معرفی نماييد كه در آن به قدرت پروردگار و علم نداشتن بشر اشاره شده باشد كه دائماً آن‌ را بخوانم.

    جواب :

    شما باید در اعتقادات کتاب‌های دینی مطالعه کنید و اعتقادات خود را محکم کنید، امّا هرگاه چنین سؤالات یا شبهاتی در ذهن شما پدید آمد، تمرکز فکری روی آن نداشته باشید و مثل عموم مردم باشید.

    از نماز اوّل وقت به جماعت و از مداومت بر ذکر، مثل ذکر«لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ»کمک بگیرید و از خداوند متعال بخواهید دست شما را بگیرد که دچار انحراف نشوید.

    عنوان : شادی در دین چیست؟
    سوال :

    آيا در دين اسلام شادي وجود دارد يا خير؟ محتواي اين شادي در مجالس عقد و عروسي يا در اعياد مذهبي، باید چگونه باشد تا اسلام آن را امضاء نمايد؟

    جواب :

    مسلّماً اسلام شادي دارد و سفارش به آن نيز شده است و بسياري گفتارها، مخصوصاً اگر خنده‌آور باشد و بسياري از منظره‌ها نظير آب، سبزه‌ها، زيباييها و بسياري از کردارها نظير ورزش ملايم و راه رفتن، مخصوصاً در ميان سبزه‌زار شادی‌آور است و سفارش روي آن شده است؛ چنان‌که بسياري لذّات روحي نظير تعلیم و تعلّم‌ و عبادت، نشاط عجيبي دارد. امّا آنچه از نظر اسلام حرام است، چيزهايي است که نشاط‌‌‌‌نما است و غريزۀ جنسي يا هوی و هوس و شهوت انسان را تحريک می‌کند و واقعاً نشاط نيست و بايد از این گونه چیزها پرهيز شود.

    عنوان : معنای «لا إِكْراهَ فِي الدِّين»
    سوال :

    خداوند متعال در سورۀ بقره می‌فرماید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّين» و از طرف دیگر در داستان پيامبران در قرآن آمده است: «آن کسانی که به طریقی ایمان نیاوردند، به امر خداوند به هلاکت رسیدند.» بین این دو موضوع چه تفسیری وجود دارد؟

    جواب :

    خداوند متعال در سورۀ بقره با جملۀ «لاإِكْرَاهَ فِيالدِّينِ» يک حقيقت را بيان می‌کند، به اين معنا که با زور و اجبار کسي را نميتوان دين‌دار کرد و در ادامۀ آيه می‌فرمايد: «قَدتَّبَيَّنَالرُّشْدُمِنَالْغَيِّ»؛ يعني راه هدايت از گمراهي، آشکار و روشن شده است و رستگاری و سعادت، از آنِ کسي است که راه هدايت را در پيش بگيرد و گمراهي و شقاوت، در اثر کفر و دوري از دين، نصيب بندگان خداوند خواهد شد.

    اين يک واقعيّت مهّم است؛ امّا آن کساني که کافر شدند، علاوهبر شقاوت ابدي، اگر در مقابل پيامبران و دعوت آنان ايستادگي و لجاجت کنند و بر کفر خود بهصورت علني پافشاري داشته باشند، در همين دنيا هم به سزاي عمل خود می‌رسند و هلاک می‌شوند؛ یعنی خود را هلاک می‌کنند و در آخرت به جهنّم می‌روند، یعنی خود به جهنّمی که برافروخته‌اند، می‌روند.

    عنوان : آیا فرصت‌های زندگی افراد عادلانه تقسیم شده؟
    سوال :

    در زندگي روزمرّه بسيار ديده‌ايم که فرصت‌هاي زندگي افراد به سبب اينکه آن‌ها در خانواده‌هاي مختلف يا در شرايط مختلفي به دنيا آمده يا رشد نموده‌اند، تفاوت دارد؛ مثلاً کسي که در خانواده‌ای فقير به دنيا آمده است، مجبور است از کودکي در سخت‌ترين شرايط کارکرده و متحمّل رنج‌ها و تحقيرهاي فراواني شود و اصلاً فرصت تحصيل علم يا شرکت در مجامع ديني يا حتّي فرصت تفريح ندارد و در مقابل، فرزندي که در خانواده‌ای ثروتمند يا دانشمند يا هر دو به دنيا می‌آيد و در نوجواني و جواني علاوه‌ بر اينکه متنعّم از انواع نعم الهي است، فرصت تحصيل علم و مطالعه و تفريح و نظایر آن را به‌راحتي دارد. حال سؤال اينجاست که علّت اين تفاوت‌ها چيست و با مسئلۀ عدل الهي چگونه حل می‌شود؟


    جواب :

    اوّلاً: بايد توجّه داشت غالب افرادي که از نظر علمي به جايي رسيده‌اند، از افرادي بوده‌اند که در شرايط سختي زندگي می‌کردند.

    ناز پرورده تنعّم نبرد راه به جايی

                                        عاشقي شيوۀ رندان بلاکش باشد

    ثانياً: ما بايد در اينگونه چيز‌ها دنبال علل طبيعي باشيم و قطعاً علل آن با کمي فکر پيدا می‌شود و نبايد دنبال علل معنوی باشيم. اگر ما العياذ بالله خدا را قبول نداشتيم، چگونه اينگونه چيزها را معلول علل طبيعي می‌دانستيم؟ الان که خدا را قبول داريم هم بايد چنين باشد.

    ثالثاً: راجع به مقدّرات، ما نبايد فکر کنيم و اميرالمؤمنين«سلام‌الله‌علیه» در نهج‌ البلاغه می‌فرمايند: «درياي پرتلاطم است، وارد آن نشويد»؛ ولي بايد اعتقاد داشته باشيم خداوند حکيم است و آنچه هست بر وفق حکمت. اگر پشه‌ای در اين عالم، يک بال زيادتر زند يا يک بال از ماشين خلقت کم کند، عالم به اين بزرگي نابود خواهد شد.

     &lt&lt بعدي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365