جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان : راه لذت بردن از عبادات
    سوال:

    چه کنیم که از اعمال عبادیمان مانند نماز و روزه لذت ببریم؟

    پاسخ:

    اجتناب از گناه و تهذیب نفس، قلب و دل انسان را پاک می‌کند و هر گونه قساوت و آلودگی را از دل می‌زداید؛ آنگاه انسان از عبادت و ارتباط عاطفی با خداوند لذت می‌برد و حاضر نیست دو رکعت نماز در دل شب را با تمام دنیا معاوضه کند، چنان‌که اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» چنین بوده‌اند.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : نحوۀ خواندن دعاي ماه رجب
    سوال :

    در انتهای دعای ماه رجب شاهد هستیم که مؤمنین با دست چپ ریش خود را گرفته و انگشت اشارۀ دست راست را رو به قبله تکان می‌دهند، سوال بنده این است که:

     1- این تکان دادن انگشت چه دلیلی دارد و به چه معناست؟

     2- آیا حتماً لازم است که در انتهای دعا این عمل را انجام داد؟

     3- کسانی که ریش خود را زده‌اند و یا اصلاً در کل ریش ندارند‌، آیا درست است که این عمل را (گرفتن ریش با دست چپ) انجام دهند؟

    جواب :

    اولاً در قرائت آن دعای شریف انجام آن عمل که سؤال کرده اید، لازم و ضروری نیست و لذا خانم ها هم می‌توانند آن دعا را قرائت نمایند.

    ثانیاً آن عمل بنابر آنچه گفته شده است، نوعی اظهار تضّرع و خضوع و ذلّت در مقابل مولای مطلق یعنی حضرت حق سبحانه و تعالی است.

    عنوان : پاسخ به يک شبهه پيرامون عزاداري
    سوال : آیا قیام امام حسین «عليه‌السلام» منجر به پیروزی شد یا شکست؟ اگر قيام ايشان پیروز شد، چرا باید در محرم و صفر عزاداری و شیون کنیم؟ در حالي که برای پیروزی جشن و شادی بر پا می‌کنند‌ و شهداي کربلا هم در شب عاشورا شاد بوده‌اند. پس گريه و زاري ما براي چيست؟
    جواب :

    هدف از قیام امام حسین«سلام‌الله‌عليه» احیای‌ دین در بين امّت اسلامي بود و با شهادت ایشان و اسارت خاندان نبی اکرم«صلّي‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم»، این هدف تحقّق یافت. بنابراین قیام آن حضرت منجر به پیروزی شد و موجي در عالم بر پا کرد، امّا اين موج نياز به ادمه داشت که اسارت خاندان وحي آن را ادامه داد.

    پس از آن، موج سوّمي لازم بود تا موج قيام آن امام بزرگوار را در نسل‌هاي بعدي تا قيامت منتشر کند و موج سوّم، در عزاداری‌ها و گریه و زاري برای امام حسین«سلام‌الله‌عليه» متحقّق شد و وظيفۀ شيعيان، با پيروي از ائمه طاهرين«سلام‌الله‌عليهم»، زنده نگه داشتن و گسترش عزاداري‌ها و انتقال آن به نسل‌هاي بعدي است.

    امّا اينکه شهداي کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسيدن آنان به لقاي الهي بوده و ربطي به وظيفۀ ما ندارد و اين عقيده که بايد در عاشورا و ايام عزاداري، شاد باشيم، عقيدۀ انحرافي و خطرناکي است.

    عنوان : بهترين شيوۀ عزاداري
    سوال :

    سلام علیکم در روستای ما رسم بر این است که دهه اول محرم شب ها در خیابان به زنجیرزنی می پردازند و با همان حالت زنجیرزنی و با زدن چندین طبل و سنج در صحن مسجد جامع روستا تا پاسی از شب به زنجیر زنی ادامه می دهند. با توجه به توضیحات داده شده نظر جنابعالی در موارد زیر چیست؟

    1- شیوه عزاداری توضیح داده شده در مسجد. 2- اگر به جای زنجیر زدن و استفاده از طبل و سنج به سینه زنی پرداخته شود. 3- پخش صدای مداح و سخنران از بلندگوی بیرون مسجد. 4- ذبح گوسفند یا گاو نذری جلوی دسته عزاداری و در خیابان 5- استفاده از طبل و سنج و دیگر آلات موسیقی برای هماهنگی عزاداران در مسجد و غیر مسجد(حسینیه و ...)

     

    جواب :

    1-       بهترین شیوه عزاداری همان عزاداری‌ها است که در منزل مراجع همیشه بوده است.

    2-       سینه زدن و نجیر به طور متعارف اشکال ندارد.

    3-       اگر مزاحمت نباشد اشکال ندارد.

    4-       اشکال ندارد.

    5-       اگر آلات موسیقی نباشد، اشکال ندارد.

    عنوان : فلسفۀ عزاداري
    سوال :

    یک دانشجوی هلندی هستم و رشته ام ادبیات و فرهنگ ایران می باشد. امتحان دوره ای من در مورد رسم و رسوم و اشعار مذهبی مخصوصا نوحه که در غرب هیچ کس از آن اطلاعاتی ندارد و من می خواهم این رسم و رسوم و فرهنگ را به دنیای علمی غربی معرفی کنم. سوآلات من این است:

    هدف عزاداری، روضه و مداحی و نوحه به نظر شما چیست؟ هدف اشک ریختن به نظر شما چیست؟ عزاداری از کی بر احساسات مردم ایران و شیعه تاثیر گذاشته است؟

    جواب :

    حضرت امام حسين«عليه السلام» موجي را در كربلا ايجاد كرد و عيال امام حسين آن موج را سرتاسري كردند و تأكيد بر عزاداري براي بقای آن موج است. بنابراين براي بقاي تشيّع، عزاداري، نوحه سرائي و مداحي، بهترين چيزها است.

    عنوان : نحو? عزاداري
    سوال :

    با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و لزوم برگزاری با شکوه مراسم امام حسین «علیه السلام» لطفاً دربارۀ نحوۀ برگزاری این مراسم توضیحاتی بفرمائید و بفرمائید بهترین اعمال در این ایام چیست ؟

    جواب :

    جلسۀ عزاداری به طوری که رسم میان مراجع است باید باشد و شرکت در آن ها باید باشد و ثواب عظیمی هم دارد، بلکه بهترین اعمال است. و زیارت عاشورا و لو با یک لعن و یک سلام، در این ایام خیلی فضیلت دارد و موجب رفع گرفتاری ها است.

     &lt&lt بعدي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365