جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ آذر

 
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و هشتم: گناهان تازه تازه، بلاهای تازه تازه
  • دیدار آقای دکتر عبّاس رضایی، استاندار جدید اصفهان - 3/9/1397
  • دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیّه - 3/9/1397
  • پیام به هشتمین جشنوارۀ علامۀ حلّی در حوزۀ علمیۀ اصفهان
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و هفتم: محبّت اهل‌بیت«ع» و عمل صالح، رهاورد رستگاری
  • آغاز درس خارج‌فقه معظّم‌له از ابتدای کتاب‌الصّلوة - 19/8/1397
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و ششم: پاداش خاص خداوند برای عفو و گذشت
  • دیدار آقای دکتر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی - 30/7/1397
  • دیدار آقای علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری - 29/7/1397

  • ---->


    عنوان : عمل بر خلاف نذر
    سوال:

    بنده نذر کردم که اگر در کاری موفق شوم یک اتوبوس نذر امام زمان به جمکران ببرم. خدا را شکر در کارم موفق شدم. حالا اگر بخواهم به جای بردن اتوبوس به جمکران هزینه‌های مربوط به آن را خرج بیماران سرطانی یا ازدواج جوانان بکنم ایرادی دارد؟

    پاسخ:

    اگر می‌توانید،باید به نذر خود عمل کنید و اگر نمی‌توانید، نذر ساقط است و لازم نیست به آن عمل کنید.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : عمل نکردن سهوي به نذر
    سوال :

    شخصی با رعایت تمام شرایط، قسم می خورد که من تا زنده ام هر سه روز کاری را انجام دهم (مثلاً هر سه روز از احوال دوستم با خبرشوم و یا مثلاً هر سه روز مبلغی را صدقه بدهم ویا...) و یک دفعه سهواً و از روی فراموشی سه روز می گذرد و به نذرش عمل نمی کند. حال آیا گناهی مرتکب شده و باید کفاره بپردازد؟ 

    جواب :

    گناهی مرتکب نشده است و کفاره هم لازم نیست.

    عنوان : حجيّت قسم
    سوال :

    اگر شخصي‌ در خصوص‌ مسأله‌اي‌ كه‌ مورد اختلاف‌ طرفين‌ است‌ و دلائل‌ و شواهد آن‌ روشن‌ بوده‌ و اثبات‌ آن‌ از طريق‌ قرائن‌ و شواهد كاملاً واضح‌ مي‌باشد، قبل‌ از اثبات‌ موضوع‌ جهت‌ ردّ مدّعي‌ به‌ قسم‌ متوسّل‌ گشته‌ و با سوگند به‌ اسم‌ خداي‌ عظيم‌ (قسم‌ به‌ خداي‌ عظيم‌) از پذيرفتن‌ دلائل‌ خودداري‌ نمايد.

    1) آيا اين‌ نوع‌ قسم‌ حجّت‌ شرعي‌ است‌؟

    2) آيا اين‌ نوع‌ قسم‌ نافي‌ عدالت‌ است‌؟

    جواب :

    1) اين‌ نوع‌ قسم‌ حجّت‌ شرعي‌ نيست‌.

    2) اين‌ نوع‌ قسم‌ اگر العياذ بالله دروغ‌ باشد عادل‌ را فاسق‌ مي‌كند و اگر واقعيّت‌ داشته‌ باشد نافي‌ عدالت‌ نيست‌.

    عنوان : ندانستن کفاره قسم
    سوال :

    آيا كسي‌ كه‌ نمي‌داند قسم‌ خوردن‌ به‌ اسم‌ مبارك‌ خداوند كفّاره‌ دارد و قسم‌ بخورد، ايا كفّاره‌ بر او واجب‌ است‌؟ كسي‌ كه‌ بدون‌ توجّه‌ و بدون‌ اختيار به‌ نام‌ خدا قسم‌ بخورد، آيا كفّاره‌ بر او واجب‌ مي‌شود؟

     

    جواب :

    كفّاره‌ ندارد.

    عنوان : ترک عمدي نذر مطلق
    سوال :

    اگر كسي‌ عمداً يا سهواً نذرش‌ را حتّي‌ نذر مطلق‌ را ادا نكند چه‌ حكمي‌ دارد؟

    جواب :

    بايد كفّاره‌ بدهد و كفاره نذر از نظر مراجع‌ اختلاف‌ دارد.

    مسأله 2186) اگر انسان‌ بدون‌ عذر به‌ نذر خود عمل‌ نكند بايد كفّاره‌ بدهد و كفّاره آن‌ كفّاره قسم‌ است‌ (ده‌ فقير را سير نمايد يا بپوشاند و اگر نتواند بايد سه‌ روز روزه‌ بگيرد) مگر آنكه‌ براي‌ تخلّف‌ نذر، كفّاره‌اي‌ معيّن‌ كند كه‌ در صورت‌ تخلّف‌ همان‌ چيز بر او واجب‌ مي‌شود.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365
    Web:www.almazaheri.org     Email:info [at] almazaheri [dot] org