زن براي صدقه دادن از مال خود يا نفقهاي که از شوهر دريافت کرده است، آيا نياز به اجازۀ شوهر دارد؟
نيازي به اجازۀ شوهر ندارد.
موضوعات مرتبط
با توجّه به مسايل مبتلابه زنان امروز جامعه و تهاجمي كه دشمنان روي تغيّر مسلمان ايراني به قصد مخدوش كردن عدالت اسلامي به عمل ميآورند، لطفاً نظر خودتان را در زمينه دستورات اسلام پيرامون حقوق زنان در موارد زير بيان فرمائيد:
1) چرا بر اساس احكام اسلامي ديه زن نصف ديه مرد مسلمان محاسبه ميشود؟
2) از نظر دين مبين اسلام چرا ارث تعلّق گرفته به زن نصف مرد است؟
3) آيا زنان شاغل با توجّه به حقّ مالكيتي كه اسلام براي زن در نظر گرفته، موظّفند حقوق خويش را به طور كامل در اختيار همسر خويش قرار دهند؟
4) آيا مرد ميتواند ارث متعلّق به همسرش را از وي مطالبه كند؟
5) در مورد تعدّد زوجات در اسلام رضايت زن اوّل يا قبلي لازم است؟
1 و 2) آنچه مربوط به مسائل اقصادي است نظير سهم الارث و ديه و مانند اينها، چون نفقه بر عهده مرد است عدالت اجتماعي اقتضا ميكند كه سهم مرد بيش از سهم زن باشد.
3 و 4) بهره كار مرد و زن مربوط به خود آنهاست و ديگري حقّ تصرّف در ملك ديگري را ندارد مگر ــ(اينكه)ــ قراردادي در ميان باشد كه آن قرارداد آنها را مزم به غير آن قانون كلّي بنمايد .5) در قانون جمهوري اسلامي كه براي همه لازم المراعات است اذن زن در تعدّد زوجات براي او قيد شده است
اگر زن كارمند و حقوق بگير باشد، آيا در مصرف حقوق خود بايد از شوهر اجازه بگيرد؟
لازم نيست، ولي مراعات اخلاق خيلي لازم است.
برادري داشتم 32 ساله، داراي همسر و يك فرزند دختر سه ساله، كه بر اثر بيماري صعب العلاج سرطان دار فاني را در تاريخ 78/9/12 وداع گفت، پس از صورت برداري از اموال و دارايي او، همسرش اعلام ميدارد شوهرم در زمان حياتش مقداري طلا به مناسبتهاي مختلف از جمله عقد، تولّد، سال گرد ازدواج گرفته بود كه بر حسب نياز زندگي و خريد موتور سيكلت، طلاهايم را فروختم و در اختيار شوهرم گذاشتم، او هم پس از فروش موتور شفاهاً در روي تخت بيمارستان بدون شاهد اعلام داشته مبلغ پانصد هزار تومان آن متعلّق به وي است، حال سؤال اين است با توجّه به اينكه طلاها كلاًّ از پول و درآمد شخصي متوفّي بوده كه تهيه شده و مبلغ مذكور را في الحال همسرش مدّعي است كه متعلّق به من است، با عنايت به داشتن طفل صغير سه ساله و عدم وصيّت نامه كتبي متوفّي، نظر خويش را راجع به مبلغ مذكور از نظر شرعي ذيلاً مرقوم فرماييد.
مهريه خانم را بايد از اصل ماترك ردّ نمود و آنچه باقي ميماند، یک هشتم آن را ـ غير از زمين ـ آن خانم به عنوان ارث ميبرد چنانچه جهيزيه خانم مربوط به خانم است، و امّا طلا و زيور كه شوهر براي او گرفته است مال خانم نيست و وصيّت او چون شاهد ندارد پذيرفته نيست مگر اينكه يقين باشد كه خانم دروغ نميگويد.