جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    استفتائات اعتکاف

    اهميّت اعتکاف

    سؤال 1: با توجّه‌ به‌ نزديكي‌ ماه‌ رجب‌ و «ايّام‌ البيض»‌ و از آنجا كه‌ اكثر قريب‌ به‌ اتّفاق‌ معتكفين‌ را قشر جوان‌ تشكيل‌ مي‌دهند، مستدعي‌ است‌ معتكفين‌ را از رهنمودها و ارشادات‌ خود بهره‌مند سازيد تا ره‌‌توشه‌اي‌ براي‌ حيات‌ معنوي‌ آنان‌ باشد.

    چون‌ اعتكاف‌ عملي‌ است‌ كه‌ توفيق‌ آن‌ را به‌ همه‌ نمي‌دهند، افرادي‌ كه‌ موفّق‌ به‌ آن‌ شده‌اند بايد از اين‌ فرصت‌ عالي‌ استفاده فراوان‌ ببرند؛ اوّلاً بايد بدانند در اين‌ چند روزه‌ مي‌شود راه‌ صد ساله‌ را پيمود و به‌ درجات‌ بالائي‌ رسيد. و ثانياً چون‌ دعا مستجاب‌ است‌، به‌‌ فكر فرج‌ و ظهور حضرت ولي‌‌عصر«ارواحنافداه» باشند و اگر صلاح‌ نيست‌، حفظ‌ نظام‌ مقدّس‌ و‌ رفع‌ مفاسدي‌ كه‌ پيش آمده‌ است را از خداوند بخواهند. و ثالثاً، در اين‌ چند روزه‌ يك‌ تعهّد جدّي‌ با خداوند متعال‌ داشته‌ باشند و توفيق‌ آن‌ را از او بخواهند و آن‌ تقيّد به‌ نماز اوّل‌ وقت‌ و تقيّد به‌ خدمت‌ به‌ شيعيان‌ اهل‌ بيت«عليهم‌السّلام»‌ است. و به‌ همة معتكفين‌ مخصوصاً به‌ جوان‌هاي‌ عزيز تذكّر مي‌دهم‌ كه‌ اين‌ دو عبادت‌ از هر اعتكافي‌، از هر حج‌ّ و عمره و زيارتي‌ بالاتر و محبوب‌تر است‌. از همة شما عزيزان‌ التماس‌ دعا دارم‌.

    اعتکاف در ديگر اديان

    سؤال 2: آيا اعتکاف در اديان ديگر هم بوده است يا صرفاً اختصاص به دين اسلام دارد؟ و در دين اسلام آيا از ابتدا بوده است يا اخيراً مطرح گرديده است؟

    در اديان ديگر بوده است و در دين اسلام به آن اهميّت داده شد و پيامبر گرامي«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» و ائمّة طاهرين«عليهم‌السّلام» زياد معتکف‌ مي‌شدند و الحمدلله اين سنّت حسنه فعلاً شهرتي پيدا کرده است.

    زمان اعتکاف

    سؤال 3: آيا عمل اعتکاف بايد در زمان خاصّي صورت پذيرد؟

    زمان خاصي ندارد.

     

    سؤال 4: بهترين زمان‌ها جهت اعتکاف چه موقعي است؟

    روزهاي مقدّس نظير «ايّام البيض» که الآن شهرت دارد، ايّام ماه مبارک رمضان که پيامبر گرامي«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» در دهة آخر معتکف مي‌شدند، افضل است.

     

    سؤال 5: اعتکاف در ماه رجب افضل است يا ماه رمضان؟

    فرقي ندارد.

    اعتکاف به نيابت

    سؤال 6: آيا اعتکاف را مي‌توان به نيابت از زنده يا ميّت انجام داد؟ و اگر نيابت صحيح است، آيا هم‌زمان با خود مي‌شود به نيابت از ديگري هم معتکف شد؟

    کلّية صور اشکال ندارد.

    شرايط اعتکاف

    1. نيّت

    سؤال 7: آيا اعتکاف نيّت خاصّي نياز دارد؟

    چون امر عبادي است، قصد قربت مي‌خواهد.

     

    سؤال 8: چنانچه در اعتکاف مستحبّي اشتباهاً قصد وجوب کند يا در اعتکاف واجب اشتباهاً نيّت استحباب کند، آيا اعتکاف صحيح است يا خير؟

    صحيح است.

     

    سؤال 9: در نيّت اعتکاف قصد وجوب يا استحباب لازم است؟

    لازم نيست.

     

    سؤال 10: زمان نيّت کردن براي اعتکاف چه موقعي است؟ آيا در شب قبل يا روز قبل هم مي‌توان نيّت اعتکاف فردا را کرد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 11: در نيّت اعتکاف، گذراندن از قلب و يا زبان لازم است و يا اينکه عمل به اعتکاف مثل حضور در مسجد جهت آن کافي است؟

    با توجّه به عمل کفايت مي‌کند.

     

    سؤال 12: آيا معتکف مي‌تواند به هنگام نيّت اعتکاف شرط کند که هر زمان خواست حتّي در روز سوّم بدون عذر يا با عذر از اعتکاف خارج شود؟ در صورتي که چنين شرطي کرد، امّا از اعتکاف خارج نشد، اعتکاف او صحيح است يا خير؟

    چنين شرطي منعقد نمي‌شود و اگر معتکف شد، بايد سه روز در مسجد بماند.

    2. روزه

    سؤال 13: آيا در روزه‌هاي اعتکاف حتماً لازم است هر روز نيّت رزة آن روز را بکند يا همين که براي اعتکاف آمده و هر روز را روزه مي‌گيرد، کافي است؟

    کافي است.

     

    سؤال 14: آيا بين روزة دو روز اوّل و روز سوّم اعتکاف فرقي در نيّت، عمل و ... هست يا خير ؟

    فرقي نيست.

     

    سؤال 15: اگر به علّتي روزة کسي باطل شود، آيا اعتکاف او هم باطل مي‌شود؟

    باطل مي‌شود.

     

    سؤال 16: حکم زني که در روز سوّم اعتکاف حائض شده چيست؟ آيا فرقي بين روزهاي اوّل و دوّم و سوّم وجود دارد؟

    اعتکاف او باطل مي‌شود و فرقي بين روزهاي اعتکاف نيست.

     

    سؤال 17: آيا زن‌ها مي‌توانند با خوردن قرص، عادت خود را تأخير بيندازند و در اعتکاف شرکت کنند؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 18: اگر مستحاضه معتکف باشد، لازم است به دستورات استحاضه عمل کند؟

    بايد اعمال مستحاضه را عمل کند.

     

    سؤال 19: حکم زني که در روز اعتکاف مستحاضه شده، چيست؟ آيا فرقي بين روزهاي اوّل و دوّم و سوّم وجود دارد؟

    زن مستحاضه مي‌تواند معتکف شود، چه قبل از اعتکاف مستحاضه بوده باشد و يا در حين اعتکاف مستحاضه‌ شود، و بايد اعمال مستحاضه را به‌جا آورد.

     

    سؤال 20: کسي که روزة قضا بر عهده دارد، مي‌تواند معتکف شود و روزة اعتکاف را بگيرد؟ آيا فرقي مي‌کند که در وطن باشد يا در سفر؟

    می‌تواند مطلقاً چه در سفر و چه در حضر معتکف شود. ولي بايد در سفر قصد ده روز کند تا بتواند روزة قضا بگيرد.

     

    سؤال 21: در ايّام اعتکاف آيا مي‌توان هم روزة قضا را گرفت و هم معتکف بود؟ روزة استيجاري و کفّاره چطور؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 22: اگر کسي نذر يا عهد کرده باشد يا قسم خورده باشد که روز معيني را روزه بگيرد، مي‌تواند در آن روز معتکف شود و روزة واجب خود را بگيرد يا بايد روزة او مخصوص اعتکاف باشد؟

    مي‌تواند.

     

    سؤال 23: کسي به علتي مثل مرض نمي‌تواند روزه بگيرد، آيا مي‌تواند در مسجد بدون اينکه روزه باشد، معتکف شود؟

    بودن در مسجد خوب است، ولی اعتکاف نیست.

     

    سؤال 24: آيا بيمار يا کسي که روزه برايش ضرر دارد، مي‌تواند معتکف شود؟ اگر معتکف شد، ثوابي مي‌برد؟

     شرط اعتکاف روزه است، ولي ماندن در مسجد ثواب دارد.

     

    سؤال 25: اگر شخصي زماني نيّت اعتکاف کند که روز عيد فطر يا قربان در بين آن سه روز باشد، صحيح است يا خير؟

    صحيح نيست.

    3. کمتر از سه روز نباشد

    سؤال 26: آيا اعتکاف بيش از سه روز هم صحيح است يا حتماً بايد سه روز باشد؟

    کمتر از سه روز نبايد باشد، ولي هرچه بيشتر شود بهتر است. ولي روزة روز سوّم واجب است.

     

    سؤال 27: اگر کسي پس از اتمام سه روز اعتکاف، به نيّت اعتکاف يک روز يا نصف روز اضافه‌تر در مسجد بماند، اشکالي دارد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 28: كسى كه دو روز يا پنج روز در اعتكاف بوده است، آيا اعتكاف روز سوّم يا ششم هم بر او واجب است؟

    فقط روز سوّم واجب است.

     

    سؤال 29: کسي که مي‌خواهد سه روز اعتکاف کند، آيا مي‌تواند مثلاً از ساعت 7 صبح پس از طلوع خورشيد شروع کند و تا 7 صبح سه روز بعد معتکف باشد؟

    بايد قبل اذان صبح روز اوّل تا مغرب بعد از روز سوّم در مسجد باشد.

     

    سؤال 30: اگر معتکف نيّت چهار روز اعتکاف کند، آيا لازم است آن را به شش روز برساند تا چهار روز صدق کند يا همان يک روز اضافه‌تر کافي است؟

    بعد از سه روز مي‌تواند هر چه مي‌خواهد بر آن بيفزايد.

     

    سؤال 31: کسي که قصد دارد در ماه رجب معتکف شود، ولي عمداً يا اضطراراً يک ساعت بعد از اذان صبح به مسجد مورد نظر براي اعتکاف مي‌رسد، آيا اعتکاف او صحيح است؟

    نمي‌تواند معتکف شود.

     

    سؤال 32: آيا بيشتر از سه روز مي‌توان اعتکاف کرد، به طوري که آن زياده بخشي از يک روز يا قسمتي از يک شب باشد؟

    بيش از سه روز اعتکاف جايز است و کمتر از سه روز نبايد باشد.

     

    سؤال 33: آيا اعتکاف تلفيقي به اين صورت که مثلاً طي ده روز، مجموعاً سه روز را معتکف شود که اين سه روز به صورت متوالي نباشد، صحيح است؟

    صحيح نيست.

     

    سؤال 34: در صورتي که ضرورتي پيش آيد و معتکف در روز سوّم اعتکاف خود را به هم زند، قضاي روزة روز سوّم واجب است يا خير؟

    واجب نيست، حتي اگر عمداً و بدون عذر روز سوّم را معتکف نشد، حرام به جا آورده، ولي چيزي بر او نيست.

    4. در مسجد باشد

    سؤال 35: به فتواي حضرت‌عالي اعتکاف در چه مساجدي صحيح است؟

    در هر مسجدي صحيح است.

     

    سؤال 36: مسجد جامع بودن جايي که انسان مي‌خواهد در آن معتکف شود، از چه راه‌هايي ثابت مي‌شود؟

    شرط اعتکاف در مسجد جامع شرط مستحبّي است، نه واجبي. و در هر مسجد مي‌توان معتکف شد. و مراد از مسجد جامع مسجدي است که پر جمعيّت باشد؛ لذا ممکن است در شهري چندين مسجد جامع باشد.

     

    سؤال 37: حکم اعتکاف در مساجد ذيل را بيان فرماييد:

    الف) مسجد جامع قديمي که در اين زمان متروک شده، ولي هنوز تحت عنوان مسجد جامع است.

    ب) مساجد جامع قديمي که الان به عنوان مسجد جامع شناخته نمي‌شوند و محدود و متروکند.

    ج) مسجد مقدّس جمکران.

    د) مساجد دانشگاه‌ها.

    و) مساجد جديد که عنوان جامع بودن ندارند، ولي براي تجمّعات عمومي (به جهت بزرگي و موقعيّت) مرکزيّت پيدا کرده‌اند.

    ز) مسجد محل.

    ح) مسجدي که انسان به صورت تنها در آن معتکف شود.

    ط) مسجدي که در نزديکي آن، در مسجد ديگري اعتکاف شده است؟

    در کلية اين مساجد اعتکاف جايز است.

     

    سؤال 38: آيا اعتکاف خانوادگي در يک مسجد کوچک صحيح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 39: آيا محوطة اطراف مسجد كه به عنوان حياط استفاده مى‌شود، براى اعتكاف حكم مسجد را دارد يا خير؟

    حکم مسجد را دارد و همچنین بام مسجد و اتاق‌های مسجد.

     

    سؤال 40: آيا اعتکاف بايد در مسجد جمعيت‌دار باشد يا در هر مسجدي، هرچند خلوت باشد يا اصلاً متروکه باشد و در آن اقامة نماز نشود هم صحيح است؟

    صحيح است، ولي در مسجد جمعيّت‌دار بهتر است.

     

    سؤال 41: آيا در اعتكاف، وحدت مسجد شرط است؟ اگر دو مسجد به هم متصل باشند، اعتکاف در يکي از آنها چه حکمي دارد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 42: آيا اعتکاف در دو مسجد به هم چسبيده، به صورتي که معتکف ساعاتي را در اين مسجد و ساعاتي را در مسجد ديگر باشد، اشکال دارد؟

    اشکال ندارد.

    سؤال 43: حکم اعتکاف در نمازخانه‌هاي دانشکده‌ها يا ادارات که عنوان مسجد را ندارد، ولي هر روز در آنها اقامة نماز مي‌شود، چيست؟

    بايد در مسجد باشد و در غير مسجد جايز نيست.

    5. از مسجد خارج نشود

    سؤال 44: موارد کلي جواز خروج از مسجد در اعتکاف را بيان فرماييد؟

    اگر براي او کاري پيدا شود، دو سه ساعت رفتن بيرون اشکال ندارد، بلکه از اوّل هم اگر قصد دارد چنين کند؛ مثلاً درس برود، تجديد وضو در خارج مسجد، بلکه در خانه انجام دهد، افطار در خانه رود، سحري در خانه باشد، اشکال ندارد، گرچه نرود بهتر است.

     

    سؤال 45: اگر معتکف عمداً و بدون هيچ عذري از مسجد خارج شود، اعتکاف او در صور ذيل چه حکمي دارد:

    الف) پس از چند ساعت پشيمان شود و برگردد.

    ب) بعد از گذشت نصف روز يا يک روز برگردد.

    اگر به نيّت ابطال بيرون رود، اعتکاف او باطل شده و قابل برگشت نيست، حتّي اگر مدّت کمي خارج شده باشد. ولي اگر براي کاري خارج شود و قصد او بازگشت باشد، در صورتي که بيش از دو سه ساعت بيرون نماند، اعتکاف او باطل نمي‌شود.

     

    سؤال 46: اگر کسي از روي فراموشي محلِّ اعتکاف را ترک کند، اعتکافش چه حکمي دارد؟

    اگر بيش از دو سه ساعت باشد، اعتکاف او باطل مي‌شود و عمداً باشد يا سهواً يا عالماً اختياراً باشد يا جبراً.

     

    سؤال 47: اگر كسى به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و خروج او به علتى طولانى شود، آيا به اعتكاف او ضرر مى‏رساند؟

    اگر بيش از دو سه ساعت باشد، اعتکاف او باطل مي‌شود، ولي اگر روز سوّم است، بايد برگردد و در مسجد تا موقع افطار بماند.

     

    سؤال 48: معتکفي‌ که امام جماعت‌ مسجدي است، آيا مي‌تواند براي اقامة جماعت در آن مسجد در سه وقت شرعي از مسجد خارج شود و پس از اقامة جماعت برگردد؟ براي رسيدن به نماز جماعت‌ (مأموم شدن) چطور؟

    اشکال ندارد، ولي نرود بهتر است.

     

    سؤال 49: آيا خروج از مسجد براي ملاقات بستگاني که به ديدار انسان آمده‌اند، به صحت اعتکاف ضربه وارد مي‌کند؟

    اشکال ندارد، ولي نرود بهتر است.

     

    سؤال 50: کسي که در مساجد در جوار ائمه«عليهم‌السّلام» مثل مشهد يا در جوار حرم حضرت معصومه«عليها‌السّلام» در قم معتکف مي‌شود، اگر براي زيارت کوتاهي خارج شود و به حرم رود و پس از چندي برگردد، آيا به صحت اعتکاف او ضرري وارد مي‌شود؟

    اشکال ندارد، بلکه دو سه ساعت هم در حرم بماند، اشکال ندارد.

     

    سؤال 51: آيا معتکف مي‌تواند به مکان‌هايي مثل بام مسجد، يا زير زمين يا حياط مسجد که مسجد بودن آن مکان‌ها محرز نيست، برود و براي مدتي مثلاً نصف روز در آنجا بماند؟

    اگر مربوط به مسجد باشد، اعتکاف در آنجا جايز است.

     

    سؤال 52: اگر معتکف در مسجد محتلم شود، تکليف او چيست ؟

    فوراً از مسجد بيرون رود و غسل کند و برگردد.

    سؤال 53: کساني که کارهاي جانبي اعتکاف را پي‌گيري مي‌کنند؛ مثل تهية غذا، پي‌گيري امور و ... نيز مي‌توانند هم‌زمان معتکف باشند و مرتب براي کارها از مسجد خارج شوند؟

    دو سه مرتبه بيرون رود که دو سه ساعت بيرون باشد،‌ مي‌تواند معتکف شود.

     

    سؤال 54: رفتن به تشييع جنازه، شرکت در نماز جمعه و جماعت، غسل جمعه و ديگر اموري که بسيار به آن تأکيد شده است، ولي مستحب هستند، اگر نياز به خروج از مسجد داشته باشد، آيا انجام آن براي معتکف اشکال دارد؟ و در روز اوّل و دوّم و سوّم فرقي بين آنهاست؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 55: آيا معتکف مي‌تواند براي خوردن و آشاميدن از مسجد خارج شود؟

    اگر به روزة او ضرر نزند، اشکال ندارد.

     

    سؤال 56: آيا معتکف مي‌تواند براي خريد جنسي براي خانه از مسجد خارج شود، آن جنس را تهيه کند و به منزل ببرد و برگردد؟

    مي‌تواند.

     

    سؤال 57: دانشجوياني که در ايّام امتحانات معتکف مي‌شوند، آيا مي‌توانند براي امتحانات خود خارج شوند و پس از امتحان به مسجد برگردند؟

    اگر دو سه ساعت باشد، اشکال ندارد.

     

    سؤال 58: آيا اگر معتکف‌ در روز سوّم اعتکاف جهت انجام غسل مستحبّي از مسجد خارج شود، اعتکاف او باطل است؟

    اشکال ندارد.

    سؤال 59: در نزديکي يک مسجد يک سالن غذاخوري وجود دارد که قرار است غذاي معتکفين را تهيه نمايد. آيا معتکفين مي‌توانند براي حفظ بهداشت و تميزي مسجد، براي خوردن سحري و افطاري به همان سالن غذاخوري بروند و برگردند؟

    اشکال ندارد، بلکه خوب است و این وضعی که الآن هست از نظر خوردن، خواب، استراحت، با تنزّه اعتکاف بلکه مسجد مناسب نیست.

     

    سؤال 60: آيا كارمندان و معلّمين مى‌توانند معتكف شوند و سر كلاس و محلِّ كار رفته و سپس به مسجد برگردند؟

    اگر دو سه ساعت باشد، اشکال ندارد.

     

    سؤال 61: مسجدي براي اعتکاف مناسب است ولي حمّام ندارد. آيا مي‌شود در اين مسجد اعتکاف برگزار کرد؟ در صورت جواز آيا معتکفين مي‌توانند براي استحمام به محلِّ ديگري بروند و برگردند؟ آيا در اين خصوص تفاوتي بين حمّام واجب و مستحب وجود دارد؟

    می‌توانند بیرون روند، تفاوتي ندارد.

     

    سؤال 62: اگر سرويس بهداشتي مسجدي‌کافي نباشد، آيا مي‌شود خارج مسجد سرويس بهداشتي موقّتي تعبيه کرد؟ و در اين صورت خروج معتکفين از مسجد به اين جهت اشکال ندارد؟

    اشکال ندارد.

    6. اجازة شوهر يا پدر و مادر

    سؤال 63: آيا زنان براي اعتکاف لازم است که حتماً از شوهر يا پدر خود (ولي) اجازه بگيرند؟

    بايد با اجازه باشد.

     

    سؤال 64: آيا دليل اجازة شوهر براي اعتکاف، انجام وظايف زن است يا اگر زني وظايفش را انجام داده باشد و اعتکاف او از هيچ نظر لطمه‌اي به حقوق شوهر وارد نکند، باز هم اجازه لازم است؟

    خروج از خانه بايد با اذن شوهر باشد، مگر در امر واجبات که آن هم اذن شوهر بسيار به‌جا است.

     

    سؤال 65: اگر مردي به همسرش اجازة اعتکاف بدهد، ولي در روز سوّم پشيمان شود، تکليف زن چيست؟ اگر کفّاره واجب شود، بر عهدة کيست؟

    بايد اعتکاف را تمام کند.

     

    سؤال 66: اجازة فرزند از پدر خود جهت اعتکاف لازم است يا خير؟

    اگر نهي‌کند، نبايد معتکف شود. همچنين است مادر.

     

    سؤال 67: جواني بسيار علاقه به‌شرکت در اعتکاف دارد و احساس مي‌کند اين کار براي سازندگي روحي او مفيد و لازم است، ولي پدر و مادر او به دلايلي راضي به اين امر نمي‌شوند. در اين صورت، چه وظيفه‌اي دارد؟ آيا تفاوتي بين دختر و پسر در اين امر وجود دارد؟

    با نهی پدر و مادر جایز نیست.

    محرّمات اعتکاف

    سؤال 68: استعمال عطر و ادکلن براي معتکف اشکالي دارد يا خير؟

    حرام است.

     

    سؤال 69: حرمت استفاده از عطر در اعتکاف، مشروط به قصد لذّت بردن از آن است يا به طور کلّي استعمال عطريّات حرام است؟ 

    استعمال عطر در اعتکاف جايز نيست.

    سؤال 70: اگر معتکف براي نماز و به جهت استحبابي که دارد، نه براي لذّت بردن، خود را معطّر کند، اشکالي دارد؟

    جايز نيست.

     

    سؤال 71: آيا معتکف مي‌تواند از صابون، شامپو يا خمير دندان معطّر استفاده کند؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 72: در برخي مساجد معمولاً عطر مي‌زنند. اگر شخصي در اين‌گونه مساجد معتکف شود و چاره‌اي از آن نداشته باشد، چه وظيفه‌اي دارد؟

     اشکال ندارد.

     

    سؤال 73: آيا لمس جنس مخالف (اعم از همسر يا غير) همراه با لذّت و ريبه موجب بطلان اعتکاف مي‌شود؟

    حرام است، ولي موجب بطلان نمي‌شود.

     

    سؤال 74: آيا نگاه همراه با شهوت در اعتکاف حرام است و موجب بطلان اعتکاف مي‌شود؟

    حرام است، ولي موجب بطلان اعتکاف نيست.

     

    سؤال 75: آيا مباحثة علمي که موجب جرّ و بحث در اعتکاف شود، به صحّت آن ضربه مي‌زند؟

    حرام است، ولي موجب بطلان نيست.

     

    سؤال 76: خريد و فروش و معاملات در حال اعتکاف صحيح است يا خير و آيا موجب بطلان اعتکاف مي‌شود؟

    جايز نيست، ولي اعتکاف را باطل نمي‌کند، همچنان‌که معامله را هم باطل نمي‌کند.

    سؤال 77: آيا در هنگام اعتکاف مي‌توان براي خريد و فروش نايب گرفت؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 78: اگر معتکف در معامله‌اي پول نپردازد، بلکه جنس را نسيه بخرد يا نسيه بفروشد يا براي معامله نايب بگيرد، يا پول را به دست خود فروشنده ندهد، يا مستقيماً پول از دست خريدار نگيرد، اعتکاف چه حکمي دارد؟ آيا اين اعمال نيز جزء محرّمات اعتکاف است؟

    در اعتکاف نبايد کاسبي باشد، ولي خريدن چيزي براي منزل يا براي خوردن خود اشکال ندارد.

     

    سؤال 79: انجام ساير معاملات (غير از بيع) براي معتکف چه حکمي دارد؟

    اگر صدق کسب کند، نمي‌تواند.

    مبطلات اعتکاف

    سؤال 80: کدام يک از محرّمات اعتکاف مبطل اعتکاف نيز هست؟ و در چه صورتي کفّاره واجب مي‌شود؟

    جماع در اعتکاف يا خودارضائي که مني بيرون بيايد، موجب بطلان است.

     

    سؤال 81: کسي که عمداً يا سهواً يا جهلاً اعتکاف خود را باطل کند، آيا بايد آن اعتکاف را قضا يا اعاده نمايد؟

    قضا ندارد.

     

    سؤال 82: اگر اعتکاف به وسيلة يکي از مبطلات و مفسدات باطل شود، در صور زير معتکف از حيث قضا وکفّاره چه وظيفه‌اي دارد؟

    الف: در صورتي که اعتکاف به واسطة نذر، قسم و... واجب بوده و زمان آن نيز معيّن باشد؛ مثلاً سه روز ايّام البيض.

    ب: در صورتي‌که اعتکاف، واجب بوده امّا زمان آن معيّن نباشد؛ مثل سه ‌روز از‌ ماه رمضان.

    ج: در صورتي که اعتکاف، مستحب باشد.

    د: در هر صورت آيا قضاي اعتکاف، در صورت وجوب، واجب فوري است؟

    الف: قضا ندارد، ولي کفّاره دارد.

    ب: قضا و کفّاره دارد.

    ج: نه قضا دارد نه کفّاره.

    د: واجب فوري است. 

    اعتکاف مسافر

    سؤال 83: اگر کسى بخواهد در خارج از شهر خود اعتکاف کند؛ به‌ طور مثال در مکّة مکرّمه و از ساکنين مکّه نباشد و قصد ده روز هم نکند، آيا حتماً بايد نذر روزه کرده باشد؟ يا به صورت ديگري مي‌تواند معتکف شود؟

    مسافر مي‌تواند معتکف شود.

     

    سؤال 84: آيا اعتکاف در سفر (مثل کسي که به مشهد مي‌رود) در حالي که نماز شکسته است، صحيح مي‌باشد؟

    مسافر مي‌تواند روزة مستحبّي بگيرد و مي‌تواند معتکف شود.

     

    سؤال 85: قصد کرده‌ام «ايّام البيض» را در مشهد معتکف شوم. با توجّه به اينکه روزة مسافر صحيح نيست، براي انجام اعتکاف چه کنم؟

    اعتکاف در مسافرت و روزه گرفتن جايز است.

    نذر اعتکاف

    سؤال 86: آيا اعتکاف به واسطة نذر، عهد، قسم و امثال آن واجب مي‌شود؟

    اگر نذر کرد يا عهد کرد و يا قسم خورد، بايد اعتکاف را به جا آورد.

    سؤال 87: اگر کسي به علتي نتواند اعتکافي که بر او به واسطة نذر واجب شده را انجام دهد، آيا بايد قضا کند؟ تا چه مدّتي براي قضاي اعتکاف وقت دارد؟

    قضاي آن واجب نيست.

     

    سؤال 88: اگر کسي نذر کند که در ايّام معيّني معتکف شود، ولي به هر علّتي نتواند در آن ايّام معتکف گردد، تکليف او در برابر نذرش چيست؟

    بايد کفارة نذر بدهد،[1] مگر آنکه نتواند در آن ايّام معتکف شود.

     

    سؤال 89: اگر کسي نذر کند ايّام معيني را معتکف شود و از آن تخلف کند، آيا علاوه بر کفّاره، قضاي آن نيز واجب است يا صرفاً بايد کفارة عمل نکردن به نذر را بدهد ؟

    صرفاً بايد کفارة عمل نکردن به نذر را بدهد.

     

    سؤال 90: الف: اگر کسي نذرکند يک يا دو روز معتکف شود، آيا اين نذر براي اعتکاف صحيح است؟

    ب: در فرض سؤال، آيا واجب است که يک روز ديگر به آن اضافه کند يا اصلاً نذر منعقد نشده و هيچ تکليفي بر عهدة نذر کننده نيست؟

    الف: به عنوان اعتکاف صحيح نيست.

    ب: نذر منعقد نمي‌شود.

     

    سؤال 91: اگر شخصي نذر کند چهار روز معتکف شود، ولي پيوستگي آن چهار روز را شرط ننمايد و روز چهارم از اعتکاف خارج شود، وظيفه‌اش چيست؟ آيا براي قضا، يک روز اعتکاف کافي است يا هر چهار روز را دوباره بايد قضا کند؟ 

    بايد کفارة نذر را بدهد.

    متفرّقه

    سؤال 92: شخصي در مسجدي که جماعتي معتکف مي‌‌شوند، جايي را براي خود مثلاً با پتو مشخص مي‌کند. اوّلاً، آيا ديگري مي‌تواند به عنوان اينکه اينجا مسجد است و مال همه، بدون اجازه آنجا را اشغال کند؟ ثانياً اعتکاف او صحيح است يا خير؟ ثالثاً آيا اجازة شخص اوّل لازم است؟

    جا گرفتن براي اعتکاف به‌مقدار جاي يک نفر که بتواند نماز بخواند يا بخوابد، جايز است و ديگران نبايد آنجا را اشغال کنند.

     

    سؤال 93: آيا معتکف مي‌تواند در مسجد غسل کند؟ مثلاً به خاطر گرمي هوا از حوض مسجد براي غسل استفاده کند.

    از حوض نمي‌تواند، ولي با آب دستي مي‌تواند.

     

    سؤال 94: اگر غير معتکفي عطر زده باشد، جايز است براي اقامة نماز يا شرکت در عمل امِّ داود به جمع معتکفين برود؟ در اين صورت آيا معتکفين وظيفه دارند براي عدم‌ استعمال بوي عطر، اقدامي انجام دهند؛ مثلاً او را اخراج کنند يا خود جا‌به‌‌جا شوند؟

    جايز است و معتکفين وظيفه‌اي ندارند.

     

    سؤال 95: تا چه موقعي معتكف مى‏تواند از اعتكاف منصرف شود؟

    تا قبل از اذان صبح روز سوّم.

     

    سؤال 96: اگر شخص معتکف، در اثناء اعتکاف واجب بميرد، آيا قضاي آن بر وليّ او واجب است؟

    واجب نيست.

    سؤال 97: آيا اعتكاف صغير مميّز صحيح است؟

    اگر بتواند اعمال اعتکاف را به جا آورد، اشکال ندارد.

     

    >سؤال 98: آيا درس خواندن در حال اعتکاف اشکالي دارد؟

    اشکال ندارد، بلکه خوب است.

     

    سؤال 99: شخصي اعتکاف واجب خود را در مسجدي به‌جا آورده و پس از اعتکاف فهميده است  که به دلايلي (مثل غصبي بودن زمين مسجد، نارضايتي صاحب زمين و...) اعتکاف در آن مسجد صحيح نبوده، اعتکاف او چه حکمي دارد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 100: آیا مرد برای معتکف‌شدن باید رضایت همسر و خانواده را جلب نماید؟

    لازم نیست، ولی کسی که معتکف می‌شود، برای نزدیک شدن به رحمت خدا، باید این‌گونه چیزها را مراعات کند.

     

    سؤال 101: زن یا دختری که شوهر ندارد، برای اعتکاف نیاز به اذن کسی دارد؟

    باید خانوادة او در جریان باشند.

     

    سؤال 102: کسی که درآمد او به صورت «روزمزد» است و هر روزی که سر کار نرود، حقوق نمی‌گیرد، آیا جایز است کار خود را رها کند و معتکف شود؟

    اگر بتواند زن و بچّه را اداره کند می‌تواند.

     

    سؤال 103: اگر اعتکاف مرد موجب اذیّت همسر و فرزندان او شود، می‌تواند معتکف شود؟

    اگر حق با همسر و فرزندان باشد باید مراعات کند.

     




    [1]. کفاره عمل نکردن به نذر و عهد و قسم، همان‌گونه که در رساله «توضيح‌ المسائل» معظّم‌ له آمده است، اطعام يا پوشانيدن ده فقير و يا گرفتن سه روز روزه است که پی‌در‌پی بودن آن نيز لازم نيست.

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365