صفحه 300
عقد ازدواج بر دو نوع است:
نوع اوّل: ازدواج دائم، آن است كه مدّت
زناشويى در آن معيّن نشود.
نوع دوّم: ازدواج موقّت، آن است كه مدّت
زناشويى در آن معيّن شود، خواه اين مدّت كوتاه باشد يا طولانى.
مسئله 1963- در زناشويى، چه دائم و چه غير
دائم، بايد صيغه خوانده شود، و تنها راضى بودن زن و مرد كافى نيست و صيغۀ عقد را
يا خود زن و مرد مىخوانند يا ديگرى را وكيل مىكنند كه از طرف آنان بخواند.
مسئله 1964- وكيل لازم نيست مرد باشد، زن هم
مىتواند براى خواندن صيغۀ عقد از طرف ديگرى وكيل شود.
مسئله 1965- زن و مرد تا يقين نكنند كه وكيل
آنها صيغه را خوانده است، به يكديگر حلالنمىشوند و همين كه وكيل بگويد صيغه را
خواندهام كافى است.
مسئله 1966- يك نفر مىتواند براى خواندن صيغۀ
عقد دائم يا غير دائم از طرف دو نفر وكيل شود، و نيز مرد مىتواند از طرف زن يا زن
از طرف مرد وكيل شود و او را براى خود به طور دائم يا غير دائم عقد كند.
دستور خواندن عقد دائم
مسئله 1967- اگر صيغۀ دائم را خود زن و مرد
بخوانند و اوّل زن بگويد:
«زَوَّجْتُكَ نَفْسى عَلَى الصَّداقِ
الْمَعْلُومِ». (يعنى خود را به همسرى تو درآوردم با مهريۀ معيّن) پس از آن مرد
بگويد:
«قَبِلْتُ التَّزْويجَ». (يعنى قبول كردم اين
ازدواج را) عقد صحيح است، و اگر ديگرى را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغه عقد را
بخواند، چنانچه وكيل زن بگويد:
«زَوَّجْتُ مُوكِّلَتى مُوَكِّلَكَ عَلَى
الصَّداقِ الْمَعْلُومِ».
(يعنى
وكيل خودم را به ازدواج وكيل تو درآوردم با مهريۀ معيّن)
صفحه 301
و وكيل مرد بگويد:
«قَبِلْتُ لِمُوَكِّلى عَلَى الصَّداقِ».
(يعنى قبول نمودم اين ازدواج را براى وكيل خودم با مهريۀ معيّن)
صحيح مىباشد.
دستور خواندن عقد غير دائم
مسئله 1968- اگر خود زن و مرد بخواهند صيغۀ
عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آنكه مدّت و مهر را معيّن كردند، چنانچه زن
بگويد:
«زَوَّجْتُكَ نَفْسى فِى الْمُدَّةِ
الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ».
(يعنى خود را به همسرى تو درآوردم براى مدّت
معيّن، با مهريۀ معيّن)
بعد مرد بگويد:
«قَبِلْتُ»
صحيح است، و اگر ديگرى را وكيل كنند و وكيل
زن به وكيل مرد بگويد:
«زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتى مُوَكِّلَكَ فِى
الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ». (يعنى وكيل خودم را به
ازدواج وكيل تو درآوردم در مدّت معيّن، با مهريۀ معيّن)
و وكيل مرد بگويد:
«قَبِلْتُ لِمُوَكِّلى هكَذا». صحيح
مىباشد.