از نظر كليت انتصابي است و از نظر تعيين مصداق، انتخابي است.
آيا روايات دالّ بر ولايت فقيه اشكالي دارد؟ و شبهه اين گونه روايات چه جوابي دارد؟
مسأله ولايت فقيه يك ضرورت در فقه اسلام است.
آيا ولايت فقيه قابل اثبات است؟ چگونه؟
مسأله ولايت فقيه از پايههاي محكم فقه شيعه بلكه سنّي است و اختلاف در آن و قبول نداشتن آن از مسائل شاذّ فقهي است.
آيا ولايت فقيه با جواز تصرّف فقيه از باب قدر متيقّن يكي است يا تفاوت دارد؟ چه تفاوتهايي دارد؟
ولايت فقيه از باب قدر متيقّن نيست و از باب نصب از طرف خداي متعال است.
آيا در حكومت ولايي، وليّ فقيه از سوي مردم عزل و نصب ميشود يا نه؟
ولايت فقيه از طرف خداست و مردم در عزل و نصب او دخالت ندارند.
آيا ميتوان ولايت در ولايت فقيه را عقد و معاهده بين مردم و حاكم دانست يا اين كه ولايت حكم الهي است؟ در اين صورت مردم در حكومت ولايي چه جايگاه و چه وظايفي داند؟
ولايت فقيه يك امر الهي است و مردم براي تعيين مصداق دخالت دارند.
ولايت مطلقه با سلطنت مطلقه چه تفاوتي داد؟
سلطنت مطلقه از جبّاران و قلدران است و ولايت فقيه از طرف خداي متعال است كه اگر مردم همه و همه زير بار آن روند مدينه فاضله قطعاً پيدا خواهد شد.
آيا مراد از ولايت فقيه طبق نظر حضرت عالي «ولايت انتصابي مطلقه فقيه» است يا خير؟ در اين صورت هر چهار قيد را به طور مختصر تعريف فرماييد. «ولايت ـ انتصاب ـ اطلاق ـ فقيه».
ولايت فقيه در فقه از اوّل انتصابي و مطلقه بوده است و تفصيل آن در فقه است نه در اين جا.
ولايت فقيه بر مردم در حوزه عمومي از چه زماني در فقه مطرح شده؟ آيا يك مسأله مستحدثه بوده يا از ابتداء بوده است؟ و اگر از ابتداء بوده، چرا در بيانات بسياري از فقهاء از اين مطلب ذكري به ميان نيامده است؟
از زمان ائمّه دين و مخصوصاً از زمان غيبت صغري مطرح بوده و احكام فراواني بار بر آن بوده است و الان هم هست.