رابطه قبولي اعمال و اعتقاد به ولي فقيه
|
سوال :
|
آيا قبولي عبادات بستگي به اعتقاد به ولايت فقيه دارد؟
|
جواب : |
ندارد. |
|
|
تفاوت ولايت و وکالت
|
سوال :
|
آيا ولايت بر مردم با وكالت از مردم قابل جمع است؟
|
جواب : |
ولايت بر مردم از طرف خداي متعال صحيح است و وكالت از مردم در باب ولايت فقيه هيچ معناي صحيحي ندارد. |
|
|
نظارت مردم بر ولي فقيه
|
سوال :
|
آيا در حكومت ولايي، مردم هم ميتوانند بر عملكرد وليّ فقيه نظارت كنند يا خير؟
|
جواب : |
از باب امر به معروف و نهي از منكر و انتقاد اشكال ندارد. |
|
|
مراد از اصل عدم ولايت
|
سوال :
|
مراد از اصل عدم ولايت چيست؟ و در اين صورت چگونه ولايت براي فقيه اثبات ميشود؟
|
جواب : |
احدي غير خداي متعال ولايت بر كسي ندارد ولي خداي متعال انبياء و اوصياء و فقهاء را ولايت داده است. |
|
|
ولايت فقيه از ضروريات فقه تشيع
|
سوال :
|
آيا ولايت فقيه ضروري فقه آل محمّد «صلوات الله عليهم اجمعين» است يا خير؟ چرا؟ و اگر ضروي فقه است پس چرا فقيهان بزرگوار بر سر آن اختلاف آراء دارند؟
|
جواب : |
از ضروريات فقه است و اختلاف لفظي يا لااقل جزئي است. |
|
|
ولايت فقيه از حيث کلام و فقه
|
سوال :
|
آيا ولايت فقيه از نظر كلامي عين ولايت اهل بيت علیهم السلام است؟ از نظر فقهي چطور؟
|
جواب : |
ولايت فقيه از سنخ ولايت رسول الله و ائمّه دين است و يك مسأله فقهي است و ميتوان از نظر فلسفه و عرفان و كلام در آن بحث نمود. |
|
|
مبناي علمي ولايت فقيه
|
سوال :
|
ولايت فقيه، مسأله كدام يك از علوم است؟ آيا يك مسأله فقهي است يا يك موضوع كلامي؟ چرا؟
|
جواب : |
از جهاتي بحث دارد بنابراين فقهي و كلامي و فلسفي و عرفاني است. |
|
|
ولايت در عرفان
|
سوال :
|
ولايت در لسان اهل عرفان به چه معناست؟ و آيا مراد از ولايت در ولايت فقيه و حكومت ولايي ميتواند همان ولايت عرفاني باشد؟
|
جواب : |
ولايت عرفاني غير ولايت تشريعي و فقهي است و مراد از ولايت عرفاني واسطه فيض است كه مراتب دارد. |
|
|
تقدم فتواي ولي فقيه در مسائل سياسي اجتماعي
|
سوال :
|
در صورت تعارض بين حكم مقام معظّم رهبري «حفظ الله تعالي» و مرجع تقليد ديگر، ارجحيّت در تبعيّت كردن از كدام است؟
|
جواب : |
در مسائل سياسي و اجتماعي فتواي ولايت فقيه مقدّم بر همه فتاواست. |
|
|
ولايت فقيه جزو اعتقادات يا مقدسات؟
|
سوال :
|
آيا ولايت فقيه جزء اعتقادات شيعه است يا جزء مقدّسات؟ اگر در زمان غيبت امام معصوم مقولهاي بنام ولايت فقيه نبود آيا در دين اسلام كه معتقد به كامل بودن آن هستيم نقصي وارد ميشد؟
|
جواب : |
جزء اصول دين نيست ولي اسلامي كه در زمان غيبت حكومت نداشته باشد اسلام ناقص است نه تامّ. |
|
|
چند سئوال در باب تبعيت از ولي فقيه
|
سوال :
|
1 ـ آيا واجب است كه انسان در زمان غيبت از شخصي به عنوان وليّ فقيه پيروي كند؟
2 ـ آيا شخصي كه به عنوان وليّ فقيه تعيين ميشود تمام اختيارات پيغمبر را در زمان غيبت خواهد داشت؟
3 ـ آيا در زمان غيبت همه مجتهدين وليّ فقيه هستند؟ يعني آيا ولايت براي فقيه واجب عيني است يا واجب كفايي؟ يعني اگر يك يا چند نفر از فقها وليّ فقيه شوند از ديگران ساقط ميشود؟
4 ـ آيا همان ولايت تشريعي كه پيغمبر و ائمّه بر مردم دارند، فقيه در زمان غيبت بر مردم دارد؟
5 ـ در مورد ولايت فقيه، ايا نظر فقهي رهبر جامعه شرط است يا نظر مرجع تقليدي كه از او تقليد ميكنيم؟
|
جواب : |
در زمان غيبت بايد همه مردم از ميان مجتهدين جامع الشرائط يك فردي را كه بتواند زمام اجتماع را به دست بگيرد انتخاب كنند كه فعلاً خبرگان بجاي مردم اين كار را ميكند، و بعد از انتخاب بر همه حتّي بر مجتهدين جامع الشرائط واجب است در اموري كه نظام متوقّف بر آن است از او متابعت كنند و او را در حفظ نظام ياري دهند، و اين است معناي ولايت فقيه و وجوب متابعت از او، كه در روايات مخالفت با او گناهش خيلي بزرگ است. |
|
|
1 |