جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    فصل سى و هفتم: جهنّم جايگاه معاندان

    از قرآن كريم و روايات اهل بيت(سلام‌الله‌علیهم): استفاده مى‏شود كه جهنّم جايگاه افراد اهل عناد و لجاجت است و كسانى كه عناد و لجاج و تقصيرى نداشته باشند - گرچه حتّى كافر يا مشرك باشند - به عذاب جهنّم دچار نخواهند شد. عقل نيز بر اين مطلب حكم مى‏كند، بلكه مى‏توان گفت اين مطلب از ضروريّات عقلى و شرعى است، زيرا پروردگار رحمان انسان بى تقصير را عذاب نمى‏كند. توضيح بيشتر اينكه انسان در كارهاى بد خود، گاه، هيچ تقصيرى ندارد، چنين كسانى بر چهار دسته‏اند:

     1) مستضعفان فكرى كه به آنها «سفيه» گفته مى‏شود.

     2) افرادى كه مجبور يا مُكرَه به انجام كارى مى‏شوند.

     3) افرادى كه به فكر آنها نيايد كه بايد مطالب را درك كنند و حقيقت را به دست آورند، نظير بسيارى از مردم، مثلاً بسيارى از كافران در اروپا يا غير اروپا در اين انديشه نيستند كه بايد راجع به اسلام فكر كرد. در اصطلاح به اين گروه «غافل» گفته مى‏شود.(غافل غير مقصّر).

     4) افرادى كه فكر كرده‏اند ولى فكر آنها به واقع نرسيده است بلكه به باطل معتقد شده‏اند. در اصطلاح به اين حالت «جهل مركّب» مى‏گويند و اين حالتِ در ميان مردم - مخصوصاً عالمان - زياد است. در اين حالت شرط است كه در فكر كردن و نرسيدن به حقّ و منتهى شدن به باطل، عناد، لجاج و نفسيّت شخص دخالت نداشته باشد.

     بنابراين افراد غير مقصّر كه چهار دسته فوق مى‏باشند، عذاب نخواهند شد زيرا استحقاق عذاب مختصّ كسى است كه تقصير داشته باشد:

     

    »اِنَّ الَّذينَ تَوَفّيهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمى اَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِى الْاَرْضِ قالُوا اَلَمْ تَكُنْ اَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَاُولئِكَ مأويهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً اِلّا الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً.» [1]

    »كسانى كه فرشتگان (قبض ارواح)، روح آنها را گرفته‏اند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آنها گفتند شما در چه حالى بوديد؟ گفتند ما در سرزمين خود تحت فشار و مستضعف بوديم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمين خداوند پهناور نبود كه مهاجرت كنيد؟ آنها جايگاهشان دوزخ است و سرانجام بدى دارند، مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار بودند، نه چاره‏اى دارند و نه راهى مى‏يابند.»

     

     البته توجّه به اين مطلب ضرورى است كه اين افراد به بهشت موعود هم نخواهند رفت، زيرا آن بهشت، مخصوص متقين است و بهشت، در حقيقت مقام قرب الهى است و آنان از اين مقام بى بهره‏اند، زيرا بايد در اين دنيا راه آن طى شود و آنان به هر دليل از اين مسير عقب افتاده‏اند، امّا رحمت واسعه حقّ آنها را در رفاه خواهد گذاشت و به هر كس به اندازه منزلتى كه دارد، به اندازه اعمال خوبش در دنيا، و به اندازه نيكى‏هايى كه داشته است پاداش خواهد داد، به عبارت ديگر پروردگار عالَم به هر كس به اندازه لياقت و اقتضايى كه كسب‏كرده است پاداش خواهد داد.

    » اِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ اَجْرَ الُْمحْسِنينَ.» [2]

    «خداوند پاداش نيكو كاران را تباه نمى‏كند.»

    ==================

    پی‌نوشت‌ها

    [1] نساء 97و98.

    [2] توبه، 120.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365