جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    فعالیّت، فضيلت فراموش شده- بخش اول،9/5/1391

    مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدظلّه‌العالی» در درس اخلاق خود، از «کار و کوشش» به عنوان یکی دیگر از فضیلت‌های فراموش شدۀ جامعۀ کنونی نام برده و ضمن تبیین اهمیّت فوق‌العادۀ کار و کوشش در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، خاطرنشان کردند:

    قرآن کریم در آیات متعدّدی بر ضرورت تلاش و فعالیّت تأکید کرده و نیل به مقاصد اعلی و پیروزی در امور دنیوی و نیز رستگاری و سربلندی در آخرت را در گرو کار و کوشش انسان‌ها برمی‌شمرد.

    ایشان با اشاره به اینکه برخوردایِ انسان از همۀ فضائل و نيز رسيدن به اهداف متعالي مرهون تلاش و کوشش است، افزودند: تاریخ گواهی می‌دهد که همۀ ملّت‌ها در اعصار مختلف در اثر تلاش و فعالیّت مداوم به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌اند. به عنوان مثال مسلمانان صدر اسلام از عدّۀ کافي و امکانات جنگی لازم محروم بودند، اما با این وجود توانستند در سایۀ اتّحاد، همدلی و تلاش و فعالیّت خالصانه، 84 جنگ طاقت‌فرسا را با موفقیّت سپری کنند و در صحنۀ تاریخ، سرافراز و سربلند گردند. امّا متأسّفانه در قرون بعد، ما شاهد افول موفقیّت مسلمانان در دنیا هستیم که بخش مهمّی از این مشکل از فراموش شدن فضیلت «فعالیّت و کار و کوشش» در بین مسلمین نشأت گرفته است.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با تأکید بر ضرورت بازگشت مسلمانان به فضیلت‌های فراموش شدۀ دين اسلام، به ويژه فضيلت فعاليّت و تلاش مداوم، اظهار داشتند: برخی از کشورهای غیر مسلمان بعد از جنگ جهانی دوّم دچار خسارت‌های بزرگ و گسترده‌ای شدند ولی پس از آن با تلاش و همدلی همگانی، توانستند از نظر علمی و تکنولوژی سرآمد، جهانیان شوند.

    ايشان در اين باره اضافه کردند: مسلمانان و کشورهای اسلامی نیز اگر طبق دستورات قرآن و عترت به تلاش و کوشش بپردازند، قطعاً به موفقیّت‌های چشمگیر علمی و معنوی دست خواهند یافت.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود با اشاره به ضرورت خودکفایی و بهبود تولید داخلی، خاطرنشان ساختند: علیرغم پیشرفت‌های علمی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، اکنون باید با کمال تأسّف اعتراف کنیم که جمهوری اسلامی ایران در اثر برخی از مشکلات از جمله کمبود کار و کوشش همگانی و نیز کمرنگ شدن اتّحاد و همدلی، در بسیاری از موارد به کشورهای دیگر و بعضاً به بیگانگان محتاج است و امروزه تحریم‌های بیگانگان، در اقتصاد و تولید کشور، اثرات مخرّب و خسارات فراوانی برای مردم خصوصاً قشر ضعیف در پی دارد.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، در بخش دیگری از بیانات اخلاقی خود در بارۀ کار و کوشش، به تبیین واژۀ «عمل صالح» در قرآن کریم پرداختند و خاطرنشان کردند: عمل صالح از نظر قرآن کریم و روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» منحصر در اعمال عبادی نیست و هر فعالیّت و تلاش مشروعی که برای انسان‌ها و اجتماع، مفید واقع شود، عمل صالح محسوب می‌گردد.

    ايشان با استناد به برخی از آیات و روایات، از افراد تنبل و تن‌پرور به عنوان مبغوض‌ترینِ انسان‌ها نزد خداوند متعال نام برده و تصریح کردند: دین اسلام که کامل‌ترینِ ادیان آسمانی است، بر خلاف ادیان پیشین، بر ضرورت تلاش همه جانبه برای آبادانی دنیا و آخرت به صورت توأمان تأکید می‌ورزد و همان‌گونه که کوتاهی در رسیدگی به امور آخرت را نکوهش می‌کند، سستی و تنبلی در سامان دادن به امور دنیا را نیز نکوهش می‌نماید.

    ایشان در این‌باره افزودند: به طور کلّی افراد تنبل و تن‌پرور و افرادی که بیش از اندازه به کارهای بیهوده و استراحت و تفریح زاید اهمیّت می‌دهند و از رسیدگی و سامان دادن به امور دنیا یا آخرت غفلت می‌ورزند، از نظر دین اسلام، مبغوض‌ترینِ افراد هستند.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، در ادامۀ بيانات خود با تأکيد بر ضرورت همراهي تخصّص و تعهّد در کار و فعاليّت‌هاي اجتماعی، تصريح کردند: فعالیّتی می‌تواند برای افراد و براي جامعه مفید واقع شود که از زیر بنای مستحکم ایمان برخوردار بوده و همراه با تعهّد باشد.

    ایشان اضافه کردند: فعالیّت علمیِ عاری از زیر بنای ایمان و منهای تعهّد، منجر به ساختن بمب اتم و کشتن هزاران انسان بی‌گناه می‌شود که مضرترین فعالیّت‌ها است.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با تأکید بر لزوم برخورداری فعالیّت‌های اقشار مختلف جامعه از عنصر «ایمان»، افزودند: نتیجۀ عدم برخورداری فعالیّت‌های جامعه از زیر بنای ایمان، رواج مفاسد اداری در اداره‌ها و دوایر دولتی و شیوع مفاسد اقتصادی و ربا و رشوه در بانک‌ها و مؤسّسات مالی و تراکم پرونده‌ها و اطالۀ رسیدگی در مجامع قضایی و دادگستری‌ها است و تا وقتي «ايمان» و «تعهّد» به معناي واقعي در فعاليّت‌هاي اجتماعي ‌رسوخ نکند، وضعیّت فعلی تغییری نخواهد کرد./پايان خبر

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365