جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۳۹۹ جمعه ۱۷ مرداد

 
  • اطلاعیّۀ برگزار نشدن مراسم جشن عید غدیر-۱۳۹۹/۵/۱6
  • برترین اعمال در عید غدیر
  • درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ دوم
  • درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ اوّل
  • شهادت مظلومانۀ امام جواد«سلام‌الله‌علیه» در اثر طغیان صفات رذیله
  • عوامل سقوط انسان، عامل یازدهم: شیطان، جلسۀ دوم
  • بازنشر بیانات در آستانۀ ولادت با سعادت امام رضا«سلام‌الله‌علیه»
  • درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل یازدهم: شیطان، جلسۀ اوّل
  • لینک صفحات و کانال‌های فضای مجازی دفتر

  • -->





    تازه هاي پايگاه
    درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ دوم
    خلاصه

    درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ دوم

     اگر انسان برای دنیا و آخرتش فعّال باشد، حتماً یک حیات طیّب و پاکیزه در همین دنیا دارد. یک زندگی منهای غم و غصه، یک زندگی منهای اختلاف خانوادگی و یک زندگی منهای دلهره، اضطراب خاطر و نگرانی دارد. و در آخرت هم یک حیات طیّب­تر برای او هست. اگر در دنیا اهل نماز شب، نماز اول وقت و روزۀ ماه مبارک رمضان و بالأخره به فکر آخرتش باشد و برای رفاه خودش و برای رفاه زن و بچه­اش و برای اینکه احتیاج به دیگران نداشته باشند، فعالیّت کند، به حیات طیّت در دنیا و حیات طیّب‌تر در آخرت می‌رسد. همۀ ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» کار زراعی می­کردند که روایات فراوانی در این باب وجود دارد، راوی می‌گوید: دیدم که امام صادق«سلام‌الله‌علیه» مشغول زراعت هستند و عرق از سرتا پایشان می­ریزد. بعد امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: من به این کار و درآمد آن احتیاج ندارم، اما می­خواهم خدا مرا ببیند که کار می­کنم و آن هم کار زراعت و کار تولیدی و کسب رزق حلال می‌کنم.

    ادامه...

    درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ اوّل
    خلاصه

    درس اخلاق؛ عوامل سقوط انسان، عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ اوّل در روایات فراوانی، تنبلی و بیکاری مذمّت شده است. در حدیثی از امام کاظم«سلام‌الله‌علیه» نقل شده است که مبغوض‌ترینِ بندگان نزد خداوند متعال، افراد تنبل، پرخواب و بیکارند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ إِنَّ اللَّهَ لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِغَ‏‏». مبغوض‌ترین افراد نزد خدا آن کسی است که تنبل است، مبغوض‌ترین افراد نزد خدا کسی است که بیش از احتیاجش می­خوابد و مبغوض‌ترین افراد نزد خدا آن کسی است که بیش از احتیاجش می‌خورد. در روایت دیگری می‌خوانیم: «أَبْغَضُكُمْ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى كُلُّ نَئُومٍ وَ أَكُولٍ وَ شَرُوبٍ»؛ آدم پرخواب، پرخور و تنبل مبغوض‌ترین افراد نزد خداست. حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» از خداوند متعال سؤال کرد که خدایا مبغوض­ترین افراد نزد تو چه کسی است؟ خداوند در پاسخ فرمود: «أَبْغَضُ الْخَلْقِ إِلَى اللَّهِ جِيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ».

    ادامه....

    شهادت مظلومانۀ امام جواد«سلام‌الله‌علیه» در اثر طغیان صفات رذیله
    خلاصه

    شهادت مظلومانۀ امام جواد«سلام‌الله‌علیه» در اثر طغیان صفات رذیله قرآن که می‌فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّٰاهٰا، وَ قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا» و آن روایت‌ها و آن تاریخ به ما این را می‌فهماند و به ما این را می‌گوید که خدا باید معلم ما باشد که ما روی صفات رذیله کار کنیم. اگر کسی بگوید صفت رذیله ندارم، جاهل به جهل مرکب است و این جهل مرکب از هر صفت رذیله‌ای بدتر است. باید بدانیم که صفت رذیله داریم، باید بدانیم که اگر آن را رها کنیم، روز به روز ریشه‌دار می‌شود و به موقع شعله‌ور می‌شود و آن وقت است که ما را عاقبت به شرّ می‌کند. 

    این را هم بدانید که هرکسی به هرکجا رسید، در اثر تحصیل فضیلت است: «تُؤْتِي أُكُلَهٰا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا». باید در صدد باشیم که لاأقل در شبانه‌روز دو سه ساعت به فکر این باشیم ک درخت رذالت را بکنیم و به جای آن درخت فضیلت غرس کنیم و کار کنیم و میوه‌دار کنیم و از میوۀ آن هم خود استفاده کنیم و هم دیگران.

    ادامه...

    عوامل سقوط انسان، عامل یازدهم: شیطان، جلسۀ دوم
    خلاصه

    عوامل سقوط انسان، عامل یازدهم: شیطان، جلسۀ دوم

    شیطان خطاب به خداوند می‌گوید: «لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِكَ نَصيباً مَفْرُوضاً»؛ خدایا بهرۀ کافی از بنده­هایت می­گیرم. «وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ»؛ خدایا به هر اندازه‌ای که بتوانم آنها را گمراه می‌کنم. گاهی گمراهی از راه دین و گاهی از راه معصیت و بالاخره نمی­گذارم در راه مستقیم باقی بمانند. «وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ»؛ خدایا بنده­هایت را به بنده­هایی که اهل آمال و آرزویی هستند پرورش می­دهم. آمال و آرزو تمام وجودشان را بگیرد و نتوانند به جایی برسند و دنیا و آخرتشان با همین آمال و آرزوها را خراب می­کنم. «وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ»؛ آنها را آدم‌های خرافی بار می­آورم که سر تا پای آنها خرافت باشد. بنده­هایت را به آنجا می­رسانم که خرافت را یک ارزش حساب بکنند و به آنجا برسند که حتی راجع به ثواب‌ها هم خرافت انجام می‌دهند و خیال می­کنند که ثواب می‌کنند. به آنجا برسند که فالگیری، تخیل‌ها و توهم‌ها برای آنها ارزش می‌شود. خدا نکند خرافت بر کسی حکم‌فرما بشود. «لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»؛ خدایا آنها را به آنجا می­رسانم که عفت، غیرت که بر اساس فطرت انسان از بالاترینِ امتیازهاست، در آنها تغییر بکند و بی‌عفتی یا بی‌غیرتی برایشان امتیاز و ارزش بشود.

    ادامه...

    بازنشر بیانات در آستانۀ ولادت با سعادت امام رضا«سلام‌الله‌علیه»
    خلاصه

    بازنشر بیانات در آستانۀ ولادت با سعادت امام رضا«سلام‌الله‌علیه»روشن‌گري ديني و علمي امام رضا«سلام‌الله‌عليه» در دوران به اصطلاح ولايتعهدي و بيان معارف حقيقي اسلام و تشيّع توسّط ايشان، از منظر تاريخ بسيار حائز اهميّت است. توجه به اين نکتۀ اساسي لازم است که دشمنان دين و ديانت، هميشه درصدد انحراف مسلمانان از راه حق و دوري آنان از مسير اصيل و اصلي اسلام و تشيّع بوده و هستند. در زمان امام رضا«سلام‌الله‌عليه» نیز با توجّه به گسترش فراوان ممالک اسلامي و برخورد مسلمانان با مذاهب گوناگون، آداب و رسوم مختلف و افکار متفاوت، شبهات بسياري را در ذهن مسلمانان و شيعيان مي‌پروراند که در برخي موارد، شبهات مطرح شده، ساخته و پرداختۀ مخالفان و معاندان براي نابودي و براندازي تشيّع و اسلام حقيقي بود. از اين رو، حضرت امام رضا«سلام‌الله‌عليه» بهترين راه براي مبارزه با اين شبهات را تبيين هرچه بيشتر معارف والاي تشيّع و به بيان ديگر، حرکت نرم فرهنگي و مبارزۀ علمي مي‌دانستند. بنابراين با فعاليّت مستمر علمي خويش، موجبات تثبيت فرهنگ تشيّع را فراهم ساختند و به رفع شبهات پرداختند و توانستند يک شجرۀ طيّبۀ قرآني ايجاد کنند و درياي متلاطم اسلام را به دست مبارک خود، آرام سازند.

    ادامه...

    <قبلي                                                                                                           بعدي>
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365
    Web:www.almazaheri.org     Email:info [at] almazaheri [dot] org