عنوان: فعالیّت، فضيلت فراموش شده- بخش اول،9/5/1391
شرح:

مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدظلّه‌العالی» در درس اخلاق خود، از «کار و کوشش» به عنوان یکی دیگر از فضیلت‌های فراموش شدۀ جامعۀ کنونی نام برده و ضمن تبیین اهمیّت فوق‌العادۀ کار و کوشش در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، خاطرنشان کردند:

قرآن کریم در آیات متعدّدی بر ضرورت تلاش و فعالیّت تأکید کرده و نیل به مقاصد اعلی و پیروزی در امور دنیوی و نیز رستگاری و سربلندی در آخرت را در گرو کار و کوشش انسان‌ها برمی‌شمرد.

ایشان با اشاره به اینکه برخوردایِ انسان از همۀ فضائل و نيز رسيدن به اهداف متعالي مرهون تلاش و کوشش است، افزودند: تاریخ گواهی می‌دهد که همۀ ملّت‌ها در اعصار مختلف در اثر تلاش و فعالیّت مداوم به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌اند. به عنوان مثال مسلمانان صدر اسلام از عدّۀ کافي و امکانات جنگی لازم محروم بودند، اما با این وجود توانستند در سایۀ اتّحاد، همدلی و تلاش و فعالیّت خالصانه، 84 جنگ طاقت‌فرسا را با موفقیّت سپری کنند و در صحنۀ تاریخ، سرافراز و سربلند گردند. امّا متأسّفانه در قرون بعد، ما شاهد افول موفقیّت مسلمانان در دنیا هستیم که بخش مهمّی از این مشکل از فراموش شدن فضیلت «فعالیّت و کار و کوشش» در بین مسلمین نشأت گرفته است.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با تأکید بر ضرورت بازگشت مسلمانان به فضیلت‌های فراموش شدۀ دين اسلام، به ويژه فضيلت فعاليّت و تلاش مداوم، اظهار داشتند: برخی از کشورهای غیر مسلمان بعد از جنگ جهانی دوّم دچار خسارت‌های بزرگ و گسترده‌ای شدند ولی پس از آن با تلاش و همدلی همگانی، توانستند از نظر علمی و تکنولوژی سرآمد، جهانیان شوند.

ايشان در اين باره اضافه کردند: مسلمانان و کشورهای اسلامی نیز اگر طبق دستورات قرآن و عترت به تلاش و کوشش بپردازند، قطعاً به موفقیّت‌های چشمگیر علمی و معنوی دست خواهند یافت.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود با اشاره به ضرورت خودکفایی و بهبود تولید داخلی، خاطرنشان ساختند: علیرغم پیشرفت‌های علمی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، اکنون باید با کمال تأسّف اعتراف کنیم که جمهوری اسلامی ایران در اثر برخی از مشکلات از جمله کمبود کار و کوشش همگانی و نیز کمرنگ شدن اتّحاد و همدلی، در بسیاری از موارد به کشورهای دیگر و بعضاً به بیگانگان محتاج است و امروزه تحریم‌های بیگانگان، در اقتصاد و تولید کشور، اثرات مخرّب و خسارات فراوانی برای مردم خصوصاً قشر ضعیف در پی دارد.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، در بخش دیگری از بیانات اخلاقی خود در بارۀ کار و کوشش، به تبیین واژۀ «عمل صالح» در قرآن کریم پرداختند و خاطرنشان کردند: عمل صالح از نظر قرآن کریم و روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» منحصر در اعمال عبادی نیست و هر فعالیّت و تلاش مشروعی که برای انسان‌ها و اجتماع، مفید واقع شود، عمل صالح محسوب می‌گردد.

ايشان با استناد به برخی از آیات و روایات، از افراد تنبل و تن‌پرور به عنوان مبغوض‌ترینِ انسان‌ها نزد خداوند متعال نام برده و تصریح کردند: دین اسلام که کامل‌ترینِ ادیان آسمانی است، بر خلاف ادیان پیشین، بر ضرورت تلاش همه جانبه برای آبادانی دنیا و آخرت به صورت توأمان تأکید می‌ورزد و همان‌گونه که کوتاهی در رسیدگی به امور آخرت را نکوهش می‌کند، سستی و تنبلی در سامان دادن به امور دنیا را نیز نکوهش می‌نماید.

ایشان در این‌باره افزودند: به طور کلّی افراد تنبل و تن‌پرور و افرادی که بیش از اندازه به کارهای بیهوده و استراحت و تفریح زاید اهمیّت می‌دهند و از رسیدگی و سامان دادن به امور دنیا یا آخرت غفلت می‌ورزند، از نظر دین اسلام، مبغوض‌ترینِ افراد هستند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، در ادامۀ بيانات خود با تأکيد بر ضرورت همراهي تخصّص و تعهّد در کار و فعاليّت‌هاي اجتماعی، تصريح کردند: فعالیّتی می‌تواند برای افراد و براي جامعه مفید واقع شود که از زیر بنای مستحکم ایمان برخوردار بوده و همراه با تعهّد باشد.

ایشان اضافه کردند: فعالیّت علمیِ عاری از زیر بنای ایمان و منهای تعهّد، منجر به ساختن بمب اتم و کشتن هزاران انسان بی‌گناه می‌شود که مضرترین فعالیّت‌ها است.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با تأکید بر لزوم برخورداری فعالیّت‌های اقشار مختلف جامعه از عنصر «ایمان»، افزودند: نتیجۀ عدم برخورداری فعالیّت‌های جامعه از زیر بنای ایمان، رواج مفاسد اداری در اداره‌ها و دوایر دولتی و شیوع مفاسد اقتصادی و ربا و رشوه در بانک‌ها و مؤسّسات مالی و تراکم پرونده‌ها و اطالۀ رسیدگی در مجامع قضایی و دادگستری‌ها است و تا وقتي «ايمان» و «تعهّد» به معناي واقعي در فعاليّت‌هاي اجتماعي ‌رسوخ نکند، وضعیّت فعلی تغییری نخواهد کرد./پايان خبر