عنوان: پیام به پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی«سلام‌الله‌علیه» -
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

«السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا ثَارَ اللَّهِ‏ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»

خداوند بزرگ را سپاس گزاریم که در آستانه محرّم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گردیده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان«علیه افضل الصلوات و التّحیّات» از این شهر حسینی در انداخته می‌شود‌ و به امید خداوند و با الطاف آن امام همام، این برنامۀ شکوهمند در این شهر و دیار، با شکوه و ظرفیّت متمایز، برگزار خواهد شد.

این اجلاسِ مردمی که سنّتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیّتی مناسب برای تجلّی جامعیّت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصيّت هاى محترمى از برادران اهل‌سنّت، چهرهاى مبرّزى ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند، چرا که حسین‌بن‌علی«سلام‌الله‌علیه» وارث آدم و وارث نوح و وارث ابراهیم و وارث موسی و وارث عیسی و وارث محمد «صلی‌الله علیهم اجمعین» و وارث همۀ فضیلت‌ها و پاکی‌ها و خوبی‌های پیامبران الهی است. آری حسین، نه فقط متعلّق به شیعیان و نه تنها متعلّق به اسلام و مسلمانان، که متعلّق به همۀ آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی، که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همۀ حق‌طلبان و عدالت‌دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهانۀ خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلّی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریّت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.

اینک و در این مجال مغتنم، ذکر نکاتی چند را به حضور شما عاشقان و شیفتگان حسینی‌، لازم می‌شمارم:

نکتۀ نخست: تأکید بر اهمیّت رسالت والا و خطیری است که بر عهدۀ شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرار گرفته است. مجموعۀ اقدامات متنوّعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«سلام‌الله‌علیه» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و ساير بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا كه جريان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابۀ يك رسانه پر نفوذ، تأثيرات گسترده و عميقى را بر ذهن و ضمير و شخصيت مخاطبان خود مى‌گذارد، بنابراين باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد تا همان‌گونه که قیام و نهضت اباعبدالله‌الحسین«ارواحنا فداه» و ریخته شدن خون مطهّر او، به تعبیر بلند امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در زیارت اربعین، با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت بود، استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد: «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة».

نکتۀ دوم: ضرورت توجّه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذّاب و تحریک‌کنندۀ شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغۀ خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیّه‌ها باشد.

نکتۀ سوم: تأکید بر حفظ اتّحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیّت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفۀ قيام و نهضت عاشورا سازگار است.

نکتۀ چهارم: لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهرۀ تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوّه جلوه می‌دهد.

و بالاخره نکتۀ پنجم: ضرورت توجّه و تکیه بر ظرفیّت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویّت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هيچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.

اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مدّ نظر و عمل خادمان و مادحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامۀ عزای حسینی تضمین و تأمين خواهد شد.

امید است خداوند سبحان به همۀ شما خدمتگزاران و دلدادگان حسینی، توفیق روزافزون در شناخت وظایف و رسالت‌های خود و عمل به آن مسئولیت‌ها عنایت فرماید و قلب مطهّر اباعبدالله‌الحسین را از همۀ شما راضی و مسرور گرداند.

لازم می‌دانم از همۀ مسئولان و متصدّیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینۀ تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اند، و نيز ميهمانان محترم داخلى و خارجى، و هیأت‌هاى مذهبى صمیمانه تقدیر و تشکّر نمایم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

حسین‌المظاهری

22 / ذی‌الحجة‌الحرام / 1438

22 / شهریور / 1396