عنوان: پیام معظّم‌له به مجمع مبلغان حوزۀ علمیّۀ اصفهان - 5/4/1393
شرح:

اکنون که با الطاف خداوند تعالی بار دیگر مجمع مبلّغانِ حوزۀ علمیّۀ اصفهان در آستانۀ شهرالله المبارک با حضور شما داعیانِ اِلی ‌الله تشکیل گردیده است، ضمن تشکّر و دعا برای همۀ شما عزیزان، نکاتی را به اختصار ارائه می‌نمایم:

1) قدم بزرگ در رسالت بزرگ تبلیغ که شرطِ تأثیرگذاری آن است، مسئلۀ اخلاص و قیام برای خداست. روحیۀ خلوص خود را حفظ کنید و در مسئولیّت مهمّی که بر عهده می‌گیرید، هیچ کس و هیچ چیزی جز خدای سبحان و جلب رضای او در نظرتان نباشد.

2)‌در منابر و سخنرانی‌ها به هر سه بعد دین یعنی احکام، اخلاق و عقاید توجّه کنید و در هر سه زمینه، به فراخور حالِ مخاطبان، سخن بگویید.

3) در میان مخاطبان، تمرکز اصلی باید بر روی نسل جوان باشد که آیندۀ کشور به‌دست آن‌هاست و تربیت و تزکیۀ آن‌ها، تضمین‌کنندۀ سعادت و سرافرازی ملّت است.

4) به آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی رایج در جامعه اعّم از آنچه به اخلاق و مکنونات نفسانی بازمی‌گردد مانند سوءظن، حَسد، کبر و سوء‌خُلق و نیز آنچه به اخلاقیات و رفتارهای انسانی برمی‌گردد نظیر دروغ و غیبت و شایعه‌پراکنی توجّه شود و ریشه‌ها و مفاسد این مشکلات و راه‌های علاج و درمان آن را برای مخاطبان بیان نمایید. در این میان مسئلۀ حجاب و عفاف و نیز پدیدۀ طلاق، شرایط و وضع نامناسبی در جامعۀ ما دارد که شأن یک جامعۀ اسلامی و شیعی نیست و همگان در قبال آن، مسئولیّت دارند. شما مبلّغان گرامی نیز به سهم خود برای اصلاح این مشکلاتِ اجتماعی و اخلاقی، با سخنانِ شیوا و مستدلّ، قدم بردارید.

5871122S.jpg) زبان تبلیغ دین، زبانِ اِقناع و تمکین است نه زبان زور و تحمیل. بنابراین برای تبلیغ دین و معارف دینی، باید مبانی والای دین به باور و عقیدۀ مخاطبان تبدیل شود که در نتیجه، شاهد تمکین آنان از فرامین و دستورات دین خواهیم بود. از اینرو شما مبلّغان عزیز باید با بیان استدلالی و با زبان حکمت و موعظۀ حسنه، خصوصاً برای جوانان و تحصیلکردگان، معارف حیات‌بخش اسلام را ارائه نمائید و به قدر وُسع خود برای تحکیم پایه‌های دین تلاش نمایید.

6) تمام بیانات و سخنان خود را بر محور کتاب و سنّت، متمرکز سازید و از دریای بی‌پایان قرآن و عترت، جرعه‌های گوارا و انسان‌ساز را به مخاطبان خود، بنوشانید و آنان را هرچه بیشتر با آیات بیّنات قرآن کریم و با روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» آشنا سازید.

7) دعا و خواستۀ اساسی به درگاه خداوند را در مسئلۀ مهم ظهور منجی و فرج حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» است، فراموش ننمایید، اما توجه داشته باشید و به مخاطبان نیز توجه دهید که فلسفۀ دعا برای فرج، هم تهذیب نفس و خودساختگی است که آماه‌شدن برای روز ظهور مهدی موعود است و هم محبّت و شفقت بر خلق خداست که با احساس مسئولیت در برابر آن‌ها، عشق به هدایت آنان و نگرانی برای امور دنیا و آخرت آن‌ها است.

پس اگر کسی واقعاً برای فرج و ظهور حضرت بقیة‌الله«ارواحناه‌فداه»دعا می‌کند، در عمل باید به تزکیۀ نفس و خدمت به خلق، بیش از هر چیز، اهتمام ورزد.

8) به فرصت بزرگ شب‌های قدر که ظهور بارز محبت خداوند تعالی به مخلوقات است، توجه بیشتر دهید و از آن فرصت عظیم، بهترین استفاده را برای ایجاد روح معنوی و رابطۀ عاطفی با خداوند، ببرید و این فرصت را برای مخاطبان خود، تشریح و تبیین سازید.

9) از سخنان اختلاف‌برانگیز به شدّت پرهیز کنید و بدانید که شرایط امروز کشور و نیز دنیای اسلام، بیش از هر چیز به اتحّاد و انسجام و همدلی نیازمند است و تفرقه‌ها و اختلافات، امروز بلای جان مسلمانان و مایۀ مشکلات بسیار بزرگ شده است و مسلّماً هر سخن یا عملی که برخلاف وحدت و موجب اختلاف باشد، مورد رضای خداوند تعالی نیست.

10) بهترین شیوۀ تبلیغ، چنانکه قرآن و عترت نیز بر آن تصریح و تأکید دارند، تبلیغ عملی است. عمل شما مبلّغان عزیز و رفتار شایستۀ شما، بیش از سخنان شما در ذهن و دل مخاطبان، مؤثر خواهد بود، چنانکه خدای ناکرده، عمل و رفتار نادرست و خلاف شأن شما، اثر زحمات دیگر شما را هم از بین خواهد برد و یا کاهش خواهد داد.

از زحمات و تلاش‌های یکایک شما، قدردانی و تشکر می‌نمایم و برای شما داعیان الی‌الله در این ماه مبارک، بهترین دستاورد‌های معنوی را مسألت می‌کنم و از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز که برای برپایی این مجمع، همت نموده‌اند تقدیر می‌نمایم و همچنین از ابتکار آنان در تجلیل از پیشکسوتان تبلیغ، تشکر می‌کنم و به سهم خود از علمای محترم که در این جلسه از زحمات و خدمات متمادی آنان در عرصۀ تبلیغ دین، تجلیل می‌شود، صمیمانه سپاس‌گزاری کرده و سلامت و دوام تأییدات حضرات را از خداوند تعالی خواستارم.

 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

5/تیر/1393      28/شعبان المعظم/1435      حسین المظاهری