عنوان: پیام به‌ مراسم افتتاح مجتمع مذهبی فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» ـ‌ تهران - 21/4/1393
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

اکنون که با عنایات خداوند تعالی و با همّت جمعی از عناصر خدمتگزار به اسلام و انقلاب، مجتمع مذهبی و فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» در ماه ضیافت الهی و همزمان با عید مسعود میلاد سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی«علیه‌السّلام» افتتاح می‌گردد، ‌ضمن اظهار مسرّت از این خدمت فرهنگی و ابراز تشکّر از اهتمام متصدّیان و مسئولان گرامی این مجتمع، نکاتی را به اختصار متذکّر می‌گردم:

1.‌ محور اصلی سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعّالیّت‌های این مجتمع را بر دو حوزۀ «قرآن و عترت» متمرکز سازید و این مجموعه را به کانون جوشانی برای تحکیم مبانی اعتقادی و فرهنگی مخاطبان بر محوریّت «ثقلین» مبدّل نمایید، چراکه رشد و ارتقاء فرهنگیِ ما و محفوظ ماندن از گمراهی‌‌هایِ‌ رنگارنگِ دنیای معاصر، جز از این مسیر نورانی و در این صراط مستقیم امکان‌پذیر نخواهد شد:

«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبَدا».

2.‌ مخاطبان اصلی و اقشارِ هدف در این مجموعه، باید نسلِ آینده‌ساز جوان باشد. جوانان هم با برخورداری از روح تکامل‌خواهی همواره در جستجوی افقهای روشن و ناگشودۀ زندگیِ فردی و اجتماعی‌اند و هم در پذیرشِ حقّ و حقیقت، آماده‌تر و باانگیزه‌ترند و هم تعیینِ سرنوشت این مرز و بوم، به دست اندیشه و اراده و عملکرد آنان است و بدین سبب نقش بااهمیّت آنان در رقم زدن تاریخ آیندۀ این کشور و ملّت، کاملاً بی‌بدیل است. اگر ذهن و ضمیر این نسل تأثیرگذار از سرچشمۀ تعالیم حیات‌بخش و انسان‌‌ساز و جامعه‌آفرینِ قرآن و عترت سیراب گردد و آنان با این آموزه‌های بلند و روح‌بخش تربیت گردند، بدون شکّ، سلامت و امنیّت جامعۀ فردای ایران، تضمین و تأمین گردیده و چشم‌اندازی روشن در فراروی ما خواهد بود:

«الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ‏ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»

3.‌ برای ارائۀ مبانی دینی و معارف کتاب و سنّت به مخاطبان به‌ویژه نسل جوان، باید بهترین روش‌ها پس از مطالعه و همفکری و برنامه‌ریزی، انتخاب و مورد عمل قرار گیرد. چه بسا مفاهیم عالیه‌ای که به سبب عدم برخورداری از شکل و قالبی دلپذیر و جذّاب، رونقی نمی‌یابد و دل و جانی را تسخیر نمی‌سازد و از این‌رو به سرعت به افول می‌گراید. منظومۀ معارفِ الهیِ قرآن و عترت، آنچنان عمیق و پرطراوت است که با مرور هیچ زمان و مکانی، کهنه و بی‌رونق نمی‌شود و این مائیم که باید شکل‌ها و قالب‌های نوبه‌نو را برای ارائۀ این منظومۀ بلند فراهم سازیم. اساس و ارکان این منظومۀ درخشان، در کلام شیوای امیرالمؤمنین«علیه‌السّلام» خلاصه شده است:

«رَبٌ‏ رَحِيمٌ‏ وَ دِينٌ‏ قَوِيمٌ وَ إِمَامٌ عَلِيمٌ ـ‌ پروردگاری مهربان و دینی استوار و راهنمایی آگاه».

4. به نیازهای فکری و عقیدتیِ مخاطبان به ویژه نسل جوان، توجّه و اعتناء جدّی داشته باشید و با مطالعه و مشورت از صاحب‌نظران این نیازهای عمده را تعیین و برطرف ساختن آن را در صدر برنامه‌های این مجموعه قرار دهید. چنان‌که آسیب‌های بزرگ و خانمان‌سوز فردی و اجتماعیِ پیش روی جوانان را بشناسید و با بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی از آن نگذرید و بدانید که جامعۀ امروز ما، متأسّفانه با آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی و فرهنگی مهمّی روبروست که نه شأنِ یک جامعه و نظام اسلامی است و نه می‌توان با وجود این آسیب‌های کلان سلامت و امنیّت فکری و عقیدتی و عملی نسل جوان را تأمین نمود. بنابراین همۀ همّت‌ها و اراده‌ها و از جمله، ظرفیّت‌های شایسته‌ای مثل این مجتمع، باید برای برطرف ساختن این معضلات اجتماعی و فرهنگی، تجمیع و تحکیم گردد تا با لطف خداوند رحمان و رحیم، از این عقبۀ صعب عبور نماییم.

5. ناگفته، روشن است که این مجموعه جز با برخورداری از یک اطاقِ فکرِ فرهنگی، متشکّل از صاحب‌نظران عرصۀ فرهنگ که دارای تخصّص و تجربۀ لازم و به دور از روحیۀ افراط و تفریط باشند، نمی‌تواند مسیر حرکتی خود را به درستی بپیماید. بدین منظور تشکیل هیأتی، متشکّل از افرادی که سه شاخصۀ «توانایی علمی لازم» و «همدلی و اتّحاد در کلمه» و «اعتدال در برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌ها» را در خود داشته باشند برای ترسیم سیاست‌ها و تعیین برنامه‌های این مجتمع، امری ضروری و اساسی است.

6.‌ این مجتمع علاوه بر برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و مذهبیِ خود، می‌‌تواند و باید کانونی برای تحکیم ارتباطات عاطفی و معنوی همشهریانِ اصفهانیِ مقیمِ تهران و نیز پایگاهی منسجم برای همفکری و رایزنی دربارۀ حلّ مشکلات شهر و استان اصفهان و برنامه‌ریزی برای استفادۀ متقابل از ظرفیت‌های مختلف استانی و ملّی در عرصه‌های گوناگون به‌منظور پیشبرد و توسعۀ استان در سطوح متنوّع باشد و چنان‌که تاکنون نیز شهر و استان اصفهان و شخصیّت‌های این خطّه در همۀ میدان‌ها، جزء پیشتازان و نام‌آوران و تأثیرگذاران بوده‌‌اند، از این پس نیز این استعداد و ظرفیّت بی‌نظیر، از طریق این مجتمع، به فعلیّت عالی‌تری نائل گردد.

7.‌ آنچه موجب رونق أمور و اصلاح مشکلات و پیشرفت چشم‌گیر کار در مجموعۀ شما خواهد بود، بی‌شکّ، روح اخلاص و خلوص در نیّت است:

«صِبْغَةَ اللَّهِ‏ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً».

جز خدا و رضای او، هیچ چیزی در نظر شما نباشد که تنها توصیۀ بی‌همتای قرآن «قیام برای خدا» و سپس اندیشۀ برای اوست:

«قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا».

به یقین بدانید که اگر سه عنصر اخلاص، عقلانیّت و همّت در برنامه‌ها و أمور مجتمع مذهبی فرهنگی ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» جمع گردد، به‌زودی دستاوردهایی روشن و شیرین در انتظار شماست.

بار دیگر از تلاش و جدّیّت یکایک مسئولان و دست‌اندرکاران این مجموعه صمیمانه قدردانی کرده و توفیقات روزافزون همۀ شما عزیزان را از خداوند سبحان مسألت میکنم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک، شاهد و نظاره‌گر ارتقاء و رشد کمّی و کیفی این مجموعه باشیم. انشاء‌الله.

و السّلام‌ عليكم‌ و رحمةالله و بركاته‌.

حسين‌  المظاهري‌

14 / رمضان‌ المبارك /‌ 1435

21/تیر ماه/1393