عنوان: پیام به بیست و نهمین جشنوارۀ ملّی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور1393/8/20
شرح:  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

قال‌الله‌تعالی: «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكيمِ، هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنينَ»

871122S.jpgقرآن کریم، تجلّی بارز حق و جلوۀ تمام نمای حقایق الهی است که هدف اصلی و رسالتِ اساسی آن، ساختن و پرداختن انسانی است که هم شئون عملی و رفتاری او به وسیلۀ «تزکیۀ» تأمین می‌شود و هم شئون علمی و نظری وی توسّط «تعلیم» فراهم می‌گردد و از این‌رو عصارۀ اهداف انبیاء و فلسفۀ ارسال رُسل و انزال کتب الهی نیز در همین دو عنصر والا تعریف شده است: «كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون‏».

امّا نکتۀ مهمّی که باید عطفِ توجّه همیشگی بدان داشت، این است که: دستیابی به اهداف گهربار قرآن کریم، تنها در مدرسۀ اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» امکان‌پذیر است، زیرا قرآن مجید، کتابِ صامتِ خداوند و عترت طاهره، کتاب ناطق خداوند هستند و تشریح حقایق این کتاب مقدّس و تبیین رموز و اسرار آن، موکول به آن بزرگواران است، چنان‌که امیرالمؤمنین و امام‌المتّقین علی‌ابن‌ابی‌طالب«علیه افضل الصّلوات و التّحیات» تصریح می‌کند که: «ذَلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ‏ يَنْطِقَ‏ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ» قرآن نوری است که باید آن را به سخن درآورید و هرگز قرآن با زبان عادی سخن نمی‌گوید امّا من از جانب قرآن، شما را آگاهی می‌دهم.

بنابراین، قرآنِ بریده از عترت، و کتابِ جدا شده از سنّت، نه‌تنها مایۀ هدایت و رحمت نخواهد شد، بلکه موجب گمراهی و ضلالت است: «وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْرا».

امید است برگزاری جشنوارۀ قرآن و عترتِ دانشجویان عزیز میهن اسلامی، مایۀ ارتقاء سطح معرفتی آنان نسبت به کتاب و سنّت و شناخت هرچه بیشتر حقایقِ انسان‌ساز و حیات بخشِ این دو ثقل گران‌قدر باشد و به وسیلۀ عمل به این معارف و حقایق نورانی، تعالیِ روحی و سازندگی روحانی و تهذیب نفس شما آینده‌سازان این کشور، تأمین و تضمین گردد. بمنّه و کرمه.

از همۀ دست‌اندرکاران و مسئولان برگزاری این جشنوارۀ معنوی و همچنین دانشگاه پیام نور که میزبان این دوره از جشنوارۀ ملّی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور است، قدردانی و تشکّر کرده و فیض و رحمت و هدایت و سعادت ابدی را برای همۀ شما عزیزان مسألت می‌کنم. والسّلام‌علیکم ورحمة‌الله وبرکاته.

حسین المظاهری

17/محرم‌الحرام/1436

20/آبان/1393