عنوان: پیام به مناسبت افتتاح مؤسّسۀ نهج‌البلاغه در اصفهان - 17/3/1394
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

 

پیام به مناسبت افتتاح مؤسّسۀ نهج‌البلاغه در اصفهاناکنون که با اهتمام جمعی از اصحاب فضل و فضیلت، «مؤسّسۀ نهج‌البلاغه» در اصفهان، بنیان گذارده می‌شود، ضمن اظهار مسرّت از این اقدام شایسته از همۀ دست‌اندرکاران محترم، قدردانی می‌نمایم و از خداوند تعالی مسألت می کنم که این حرکت پسندیده را با لطف عمیم و توفیق عالیۀ خود، قرین فرماید و آن را وسیلۀ مبارکی برای نشر و بسط معارف والا و تعالیم حیات‌بخش کتاب شریف نهج‌البلاغه قرار دهد.

در پیرامون این کتاب مقدّس که به راستی «اخ‌القرآن» نام گرفته است چه می‌توان گفت، جز اظهار عجز و ناتوانی؟ بیان و زبان ما، بسی قاصرتر و بی‌مایه‌تر از آن است که قدرت توصیف اقیانوس ناپیدا کرانۀ نهج‌البلاغه را پیدا کند. عبارات والا و کلمات حکیمانۀ این کتاب عالیقدر، از قلۀ با عظمتی صادر شده که «يَنْحَدِرُ عَنِّي‏ السَّيْلُ‏ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ» است، سیل علوم و معارف از دامن کوهسار آن جاری است و مرغان بلند پرواز اندیشه‌ها، هیچ‌گاه به بلندای ارزش آن، قدرت پرواز نخواهند یافت. کتاب شریف نهج‌البلاغه، حاوی سخنان با عظمتی است که فهم و حمل آن جز برای بندگان با ایمانی که قلب آنان آزموده شده باشد، ممکن نیست و ظرفیّت پذیرش و فراگیری آن، تنها در سینه‌های امانت‌پذیر و خردهای بردبار، حاصل می‌شود: «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ لَا يَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ لَا يَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ‏ رَزِينَةٌ».

امّا با همۀ این جهات، باید تلاش وافر و جهد فراوان خود را به کار گیریم تا به فرمودۀ آن امام متّقین و امیرمؤمنین«صلوات‌الله و سلامه‌علیه و علی‌اولاده‌المعصومین»، اگر توانایی دستیابی به مقام و کلام او را نداریم، امّا او را که امام و ولیّ و رهبر و مراد و مقتدا و معشوق و محبوب ماست، یاری دهیم: «أَلَا وَ إِنَّكُمْ‏ لَا تَقْدِرُونَ‏ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ». التزام و اهتمام به پرهیزکاری و مجاهدت و پاکدامنی و راستی، همان خصلت‌های والا و فضیلت‌های انسان‌سازی است که امام علی«سلام‌الله‌علیه» را از سوی ما یاری خواهد بخشید.

اگر مؤسّسۀ نهج‌البلاغه بتواند با برنامه‌ریزی متقن و تلاش پیگیر، از راه تعلیم و ترویج معارف حیات‌بخش نهج‌البلاغه، این فضیلت‌های درخشان را در عمق جان نسل حق‌جو و تکامل‌طلب جوان، بنشاند و اگر این مؤسّسه، توفیق یابد تا تعالیم متنوّع و متکثّر نهج‌البلاغه را که تأمین کنندۀ سعادت انسان در همۀ ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و عاطفی اوست، در سطوح مختلف جامعه اعمّ از حوزه ودانشگاه و آموزش و پرورش و خانه و مسجد و اداره و بازار، ترویج و بلکه نهادینه سازد و بالأخره اگر این مؤسّسه، به فضل الهی، چراغ فروزان و هدایت‌بخش نهج‌البلاغه را در دل‌های جویندگان حق و تشنگان حقیقت روشن سازد، بی‌تردید، به اوج نقطۀ توفیق دست یافته است و رسالت و مسئولیّت خود را اداء ساخته است.

لطف ویژۀ پروردگار مهربان و دعای مستجاب حضرت بقیّة‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه» بدرقۀ راه شما عزیزان و مایۀ خیر و مبارکی این مؤسّسه باد.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حسین المظاهری

19 / شعبان / 1436

17/خرداد/1394