عنوان: پیام به هشتمین دورۀ مسابقات قرآن کریم حوزۀ علمیّۀ اصفهان - 15/11/1394
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

قال‌الله‌تعالی: «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْمُبينِ، إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»

پیام به هشتمین دورۀ مسابقات قرآن کریم حوزۀ علمیّۀ اصفهان قرآن کریم، صحیفۀ روشنگری است که فلسفۀ نزول آن بر بشریّت، تعقل و اندیشه و خردورزی به منظور فهم مبانی، اصول، تعالیم و پیام‌های حیات‌بخش آن و آنگاه التزام و عمل بدانهاست. در بیان بلند قرآن ناطق، امام امیرالمؤمنین‌علی«علیه‌السّلام» مفهوم این التزام و عمل، تشریح گردیده و فرموده است که هدایت و قرار گرفتن در راه مستقیم، در گرو اخذ و التزام به خوبی‌ها و نیکی‌های تبیین شده در قرآن و اعراض از بدی‌ها و شرّهای تبیین شده در این کتاب الهی است. «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَنْزَلَ كِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا وَ اصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ‏ الشَّرِّ تَقْصِدُوا».

بنابراین قرآن کریم، کتاب فهم و عمل است و اگر این فهم و عمل از کنار آن برداشته شود، همانست که این امام همام فرمود که از قرآن جز، نشانی و از اسلام، جز نامی باقی نخواهد ماند: «يَأْتِي‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ زَمَانٌ‏ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ».

برگزاری مسابقات قرآنی هم -که در کشور ما به برکت خون‌های پاک شهیدان و مجاهدت‌های مجاهدان راه حق و حقیقت خصوصاً امام راحل عظیم‌القدر«قدّس‌سرّه‌الشّریف» و برپایی انقلاب شکوهمند اسلامی که اینک در سی و هفتمین بهار پیروزی آن قرار گرفته‌ایم، از رونق و رواج مناسبی برخوردار گشته است- در حقیقت، مقدّمه‌ای شایسته برای فراگرفتن هرچه بیشتر قرآن و تفقّه و ژرف‌نگری و تدبّر و تعقّل در این کتاب مقدّس آسمانی و آنگاه التزام و عمل حقیقی بدان، یعنی شفا جستن از آن برای علاج و درمان دل‌ها و درونهاست. «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ‏ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ‏ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ». اگر این بهره‌های بزرگ و شیرین بر همۀ نشست‌ها و برنامه‌های قرآنی ما، متفرّع گردد، بی‌تردید سعادت این ملّت تضمین خواهد شد.

امید آنکه تلاش و سعی مشکور شما عزیزان روحانی و خانواده‌های محترمتان که برای ترویج هرچه بیشتر قرآن کریم و تعالیم والای کتاب و سنّت می‌کوشید، ثمرات فراوانی را در اعتلای کلمۀ حقّ و ارتقای فهم و عمل به آموزه‌های قرآن و عترت به بار آورد. ان‌شاءالله. از زحمات همۀ شما و متصدّیان برگزاری این مسابقات، تقدیر و تشکّر می‌کنم.

حسین المظاهری

24 / ربیع‌الثّانی / 1437

15 / بهمن‌ماه/ 1394