عنوان: پيام معظّم له به‌ مسابقات‌ هنر و ادبيات‌ ديني‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌
شرح:

پیام‌ مرجع‌ عالیقدر حضرت‌ آیة الله العظمی‌ مظاهری‌ «مدّظلّهالعالی‌»

به‌ مسابقات‌ هنر و ادبیات‌ دینی‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌

انسان‌ در مكتب‌ قرآن‌ و وحی‌، خلیفه خداوند متعال‌ در زمین‌ و حامل‌ روح‌ الهی‌ است‌ و از چنان‌ كرامت‌ و ارجی‌ در پیشگاه‌ حضرت‌ حق‌ّ تعالی‌ برخوردار است‌ كه‌ خداوند پس‌ از آفرینش‌ وی‌، با ندای «فَتبارَك‌َ اللهُ أَحسن‌ُ الخالقین‌» به‌ صُنع‌ خویش‌ تبریك‌ گفته‌ است‌. این‌ موجود پیچیده‌، در درون‌ خود و در بُعد معنوی‌ و روحانی‌ خویش‌، جلوه‌های‌ الهی‌ بسیاری‌ دارد كه‌ از جمله زیباترین‌ این‌ جلوه‌ها، خلاّقیت‌ و آفرینش‌ هنری‌ اوست‌ و بی‌ تردید قدرت‌ ابداع‌ و نوآوری‌ بشر كه‌ با عبور از مراحل‌ سه‌ گانه «انفعال‌ نفس‌» ، «فعّالیت‌اندیشه‌» و «عرضه خارجی‌» به‌ جایگاه‌ بروز و ظهور می‌رسد، قدرتی‌ شگفت‌انگیز و بی‌ بدیل‌ است‌ و از نشانه‌های‌ آشكار فضل‌ و لطف‌ الهی‌ به‌ انسان‌ است‌.

«هُنر» كه‌ برآمده‌ از این‌ قدرت‌ اعطایی‌ از سوی‌ پروردگار متعال‌ به‌ آدمی‌ است‌، یكی‌ از پُر تأثیرترین‌ و ماندگارترین‌ ابزارهایی‌ است‌ كه‌ اگر در مسیر تأمین‌ نیازهای‌ روحانی‌ و معنوی‌ انسان‌ به‌ كار گرفته‌ شود، رسالتی‌ بزرگ‌ و خطیر را به‌ انجام‌ خواهد رسانید.

به‌ تعبیر بلند امام‌ راحل‌ عظیم‌ الشأن«ره» «هنرمندان‌ ما تنها زمانی‌ می‌توانند، بی‌ دغدغه‌، كوله‌ بار مسئولیت‌ و امانتشان‌ را زمین‌ بگذارند كه‌ مطمئن‌ باشند مردمشان‌ بدون‌ اتّكاء به‌ غیر، تنها و تنها در چارچوب‌ مكتبشان‌ به‌ حیات‌ جاودان‌ رسیده‌اند»

هنر و بویژه‌ ادبیاتی‌ كه‌ رسالت‌ اصلی‌ او، نیل‌ انسان‌ و جامعه بشری‌ به‌ حیات‌ جاودان‌ باشد، حاملان‌ و هنرمندان‌ و ادیبانی‌ را می‌طلبد كه‌ خود را برای‌ جهادی‌ بزرگ‌ و بی‌ امان‌ با رذیلت‌های‌ انسانی‌ آماده‌ كرده‌ باشند و در این‌ نبرد خطیر كه‌ به‌ فرموده پیامبراكرم«صلی الله علیه و اله و سلّم» ، «جهاد اكبر» است‌، بر شیطان‌ درون‌ و برون‌ غلبه‌ كنند و آنگاه‌ نهال‌ پُر ثمر فضیلتهای‌ الهی‌ را در سرزمین‌ دل‌، غرس‌ نمایند و با پرورش‌ و حفاظت‌ از آن‌، این‌ نهال‌ را به‌ درختی‌ پُر بار تبدیل‌ نموده‌ و هنرمندانه‌، میوه‌های‌ شیرن‌ این‌ درخت‌ ریشه‌دار را به‌ انسانهـای‌ دیگر منتقل‌ كنند. این‌ همان‌ هنر اسلامی‌ است‌ كه‌ همانند برخی‌ از مفاهیم‌ و ابعاد دیگر اسلام‌، عنصری‌ است‌ ناشناخته‌و غریب‌ .

 امید است‌ دستاورد اصلی‌ اینگونه‌ مسابقات‌ و جشنواره‌ها، ترسیم‌ و تبیین‌ اصول‌، برنامه‌ها و روشهای‌ هنر و ادبیات‌ دینی‌ باشد. ان‌ شاء الله

 والسلام‌ علیكم‌ و رحمة الله و بركاته‌.

 

حسين‌ المظاهری

26  ذی‌ الحجّة الحرام‌1429

1387/10/5