عنوان: پيام‌ به‌ همايش‌ روحانيون‌ و اعضاي‌ كانونهاي‌ فرهنگي‌ و هنري‌ مساجد‌
شرح:

پیام‌ معظّم له به‌ همایش‌ روحانیون‌ و اعضای‌ كانونهای‌ فرهنگی‌ و هنری‌ مساجد استان‌ اصفهان‌

 

    بسم الله الرحمن الرحیم

 قال‌ الله تعالی‌: «لَمسجدٌ اُسَّس‌َ عَلی‌ التِّقوی‌ من‌ اَوِّل‌ یوم‌ٍ أَحَق‌ُّ أَن‌ تَقُوم‌َ فیه‌ ، فیه‌ رجال‌ٌ یحبُّون‌َ أَن‌ یتَطَهّروا وَ اللهُ یحب‌ّ لمُطِّهَّرین‌»

مسجد از منظر «قرآن‌ و عترت‌»، كانون‌ معنویت‌ و مركز عبودیت‌ و خاستگاه‌ حركت‌ برای‌ آگاهی‌ و بیداری‌ مؤمنان‌ است‌ و از این‌ جهت‌، جایگاه‌ مسجد در آیین‌ محمّدی صلی الله علیه و آله و سلم ، جایگاهی‌ بدیع‌ و بی‌ بدیل‌ است‌.

برگزاری‌ این‌ همایش‌ را فرصت‌ مغتنمی‌ قلمداد كرده‌ و ضمن‌ تشكّر و قدردانی‌ از مسئولان‌ و شركت‌ كنندگان‌ محترم‌، سه‌ نكته اساسی‌ را به‌ طور گذرا بیان‌ می‌كنم‌:

1- پیوند كانونهای‌ فرهنگی‌، هنری‌ با مساجد كه‌ اكنون‌ شانزدهمین‌ سال‌ تجربه خود را پشت‌ سر گذارده‌ است‌، از بركات‌ نظام‌ مقدّس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و كاری‌ شایسته‌ و حركتی‌ بایسته‌ بود و اگر با جدیت‌ بیشتر و برنامه‌ ریزی‌ متقن‌ و جامع‌، استمرار و تداوم‌ یابد، بی‌ تردید بركات‌ و حسنات‌ آن‌ نیز، مضاعف‌ خواهد گردید. در نگاه‌ والای‌ قرآن‌ كریم‌، یك‌ كانون‌ فعّال‌ و مثبت‌ دینی‌ و اجتماعی‌، كانونی‌ است‌ كه‌ از دو عنصر ارزشمند، تشكیل‌ یافته‌ باشد:

 نخست‌ آنكه‌: شالوده‌ و بنیان‌ آن‌ از آغاز، پاك‌ و بر اساس‌ تقوای‌ الهی‌ بنا شده‌ باشد  :«لَمَسجدٌ اُسَّس‌َ علی‌ التّقوی».

و دوّم‌ آنكه‌: اعضاء و حامیان‌ و پاسداران‌ آن‌، انسانهای‌ پاك‌ و درستكار و با ایمان‌ و مصمّم‌ باشند:  «فیه‌ رجال‌ٌ یحبّون‌ أن‌ یتَطَهِّروا».

 2-محور اصلی‌ توجّه‌ و اهتمام‌ كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ مساجد، باید مقوله بسیار با اهمیت‌ فرهنگ‌ باشد. فرهنگ‌، روح‌ تمام‌ حركتها و فعّالیتهای‌ فرد و جامعه‌ و جهت‌ دهنده‌ به‌ جریان‌ تصمیم‌گیری‌ كلان‌ در كشور و حكومت‌ است‌ و از اینرو اهمیت‌ آن‌ در كنار سایر امور از برجستگی‌ و تشخّص‌ بسیار ویژه‌ای‌ برخوردار است‌ و دقیقاً به‌ همین‌ جهت‌، دشمنان‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ پس‌ از آنكه‌ در جریان‌ جنگ‌ و مبارزه مسلّحانه‌ با ملّت‌ ایران‌، خود را ناكام‌ و نگون‌ بخت‌، یافتند، تهاجم‌ فرهنگی‌ و حمله‌ به‌ فرهنگ‌ این‌ ملّت‌ را آغاز كردند و همچنان‌ این‌ جنگ‌ و مبارزه‌ در أَشكال‌ مختلف‌ و گوناگون‌ ادامه‌ و استمرار دارد. روزی‌ در شكل‌ ترویج‌ انواع‌ و اقسام‌ فسادها و تشویق‌ جریانهای‌ خلاف‌ اخلاق‌ و امروز نیز در قالب‌ خدشه‌ در اعتقادات‌ دینی‌ و پراكندن‌ شبهه‌های‌ فراوان‌ و گوناگون‌ علیه‌ اصول‌ و فروع‌ و ارزشهای‌ متعالی‌. از اینرو وظیفه كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ مساجد، در عرصه تبیین‌، تعمیق‌ و حراست‌ و صیانت‌ از فرهنگ‌ و مرزهای‌ عقیدتی‌ و فرهنگی‌ مردم‌ خصوصاً نسل‌ حق‌ّ طلب‌ و تكامل‌ خواه‌ جوان‌، بسیار خطیر و سنگین‌ است‌ و اداء این‌ وظیفه اسلامی‌ و انقلاب‌ جُز با چهار سلاح‌ «ایمان‌ و علم‌ و عقلانیت‌ و پایداری‌» امكان‌پذیر نیست‌.

3- روحانیون‌ و ائمّه محترم‌ جماعات‌، به‌ عنوان‌ سفیران‌ هدایت‌ و حاملان‌ معارف‌ دینی‌، نقش‌ خود در هماهنگ‌ سازی‌ هرچه‌ بیشتر كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ با مساجد را به‌ نحو أحسن‌ شناسایی‌ كنند و با توجّه‌ هرچه‌ بیشتر به‌ اهمیت‌ این‌ نقش‌ مهم‌ّ ، در جذب‌ جوانان‌ به‌ سمت‌ مسجد، جدّیت‌ و تلاش‌ نمایند و ذائقه فرهنگی‌ و علاقه اجتماعی‌ نسل‌ جوان‌ را با استفاده‌ از تعالیم‌ حیات‌ بخش‌ و انسان‌ ساز دینی‌، تنظیم‌ و تعدیل‌ كنند.

از خداوند متعال‌ دوام‌ توفیقات‌ شما عزیزان‌ در عمل‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ فرهنگی‌ و پیروزی‌ و نصر شما را در میدان‌ جهاد عقیدتی‌ مسألت‌ می‌كنم‌.

والسلام‌ علیكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

حسین‌ المظاهری‌

14/12/87

6 ربیع‌ المولود / 1430