عنوان: پيام معظّم له به مناسبت افتتاح ششمين نمايشگاه قرآن کريم
شرح:

871122S.jpg

قال اللّه‏ تعالى: «أفَلا يَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»

برترين ويژگى قرآن كريم كه بارزترين نقطه تلاقى و وحدتِ قرآن و عترت نيز به شمار مى‏آورد، آن است كه «قرآن»، تجلّى گاهِ ذاتِ اقدسِ احديّت است. اميرمؤمنان و قرآن ناطق ، امام على بن ابيطالب «صلوات عليه» تصريح فرموده‏اند: «فَتَجَلىّ سُبْحانَهُ لَهُمْ في كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ أَن يَكونُوا رَأَوْهُ» ، چنانكه امام جعفر بن محمّد الصّادق  عليه‏السلام نيز مى‏فرمايند: «لَقَدْ تَجَلَّى اللّه‏ُ لِخَلْقِهِ في كَلامِهِ وَلكِنَّهُمْ لا يُبْصِروُن». به بيان ديگر خداوند متعال با تمام اسماءِ حُسنى و صفات عُلياى خود، دو تجلّىِ تامّه نموده است كه يكى «قرآن كريم» و ديگرى «عترت طاهره» است و از اينروست كه قرآن، وجود مبارك سيّد انبياء  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم را نزديك‏ترين مخلوقات به ذات اقدس الهى قلمداد مى‏فرمايد تا جايى كه فاصله‏اى بين او و حضرت احديّت نيست جُز «ميم امكان»: «وَ هُوَ بِالأُفُقِ الأَعْلى ثُمَّ دَنى فَتَدلىّ فَكانَ قابَ قَوسَيْنِ أَوْ أَدْنى».

اين معيّت و وحدت تامّه قرآن و عترت، به تعابير بلند و گوناگون در كتاب الهى و در روايات معصومين عليهم‏السلام تكرار شده است تا هم پيروان حقّ طلب رستگارى و هدايت را رهنمون باشد و هم بابِ تفكّر و تدبّر در اين عرصه عميق و عظيم را بر روى مخاطبانِ متفكّر و متدبّرِ وحى بگشايد. هر چند فهمِ نازلترينِ مراتبِ اين معانى از عهده عقل و خرد بشرى و كتاب و دفتر و علم رسمى و لفظى، به تنهايى، بيرون است و اگر فضل و رحمت و توفيق خداوند تعالى همراهى نكند، پاىِ فهم و درك انسان در اين وادى، به كلّى لَنگ و ناتوان است. «ذلِكَ فَضْلُ اللّه‏ِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّه‏ُ ذُو الفَضْلِ العَظيم».

از پيشگاه خداوند تعالى مسألت مى‏كنيم تا توفيق درك اتحادِ «قرآن و عترت» و التزام به فرامين حيات بخش آنان و پياده سازى آن در همه زواياى زندگى را به ما عطا فرمايد و همه فعّاليّتهاى قرآنى ما را در مسير دستيابى به اين هدف متعالى ، هدايت فرمايد.

اميد است برگزارى ششمين نمايشگاه قرآن كريم، زمينه مساعدى براى آشنايى هرچه بيشتر نسلِ حقيقت خواه و تكامل جوى جوان با معارف والاى قرآن و عترت باشد.

از همه متصدّيان و مسئولان اين امر صميمانه تقدير مى‏كنم. والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

 

حسين المظاهرى

5/ رمضان المبارك 1430

4/6/1388