عنوان: پيام معظم له به مناسبت ارتحال حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني
شرح:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا اليه‌ راجعون‌

با كمال‌ تأسّف‌ و تأثّر اطلاّع‌ يافتم‌ كه‌ در ايّام‌ مصائب‌ عظيم‌ فاطميّه‌(علیها السلام) ، مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ مستطاب‌ آية الله آقاي‌ فاضل‌ لنكراني‌ «رضوان‌ الله تعالي‌ عليه‌» ، دار فاني‌ را وداع‌ گفته‌ و عالَم‌ اسلام‌ و مسلمين‌ و حوزه‌هاي‌ علميّه‌ و عموم‌ ملّت‌ با ايمان‌ را سوگوار ساخته‌ است‌. «ثلم‌ُ في‌ الاسلام‌ ثلمة لا يسدّها شي‌ٌ».

آن‌ مرجع‌ بزرگوار، يكي‌ از بركات‌ الهي‌ براي‌ حوزه‌هاي‌ مقدّسه علميّه‌ و بالاخص‌ حوزه علميّه قم‌ و همچنين‌ نظام‌ و انقلاب‌ مقدّس‌ اسلامي‌ بودند و به‌ حق‌ّ ايشان‌ را بايد يكي‌ از حواريّون‌ با اخلاص‌ و از ياران‌ و شاگردان‌ مورد عنايت‌ امام‌ راحل‌ عظيم‌ الشأن‌ «قدّس‌سرّه‌الشريف‌» و از پيشتازان‌ نهضت‌ اسلامي‌ در قبل‌ و بعد از انقلاب‌، به‌ شمار آورد. با رحلت‌ اين‌ فقيه‌ مجاهد، بي‌ ترديد نه‌ تنها حوزه علميّه قم‌ بلكه‌ انقلاب‌ عظيم‌ اسلامي‌، يكي‌ از پشتوانه‌هاي‌ بزرگ‌ علمي‌ و معنوي‌ خود را از دست‌ داده‌ است‌.

حضور برجسته‌ و جايگاه‌ كم‌ نظير آن‌ عالم‌ عالي‌ مقام‌ در عرصه‌ها و صحنه‌هاي‌ گوناگون‌ علم‌ و جهاد، از تدريس‌ و تأليف‌ تا مبارزه‌ و تبعيد و از اداره حوزه‌ و جامعه مدرّسين‌ تا مسئوليّت‌ بزرگ‌ و خطير مرجعيّت‌ عامّه‌ و ميدان‌ دفاع‌ از حريم‌ مقدّس‌ اسلام‌ و مباني‌ والاي‌ دين‌ و ارزشهاي‌ عظيم‌ تشيّع‌، آن‌ بزرگوار را به‌ شخصيّتي‌ بزرگ‌ و مثال‌ زدني‌، تبديل‌ ساخته‌ بود. ابراز ارادت‌ ويژه آن‌ فقيه‌ پارسا به‌ مقام‌ شامخ‌ حضرت‌ فاطمه زهرا(علیها السلام) نيز از برجستگيهاي‌ شاخص‌ ايشان‌ بود و در نهايت‌، أجر اين‌ اردت‌ خالصانه‌، آن‌ شد كه‌ در آستانه سالروز شهادت‌ آن‌ حضرت‌، روح‌ بلند آن‌ بزرگوار، ميهمان‌ پيشگاه‌ قدّسي‌ سيّده نساء عالميان (علیها السلام) گرديد.

اگر چه‌ ذخيره گرانسنگ‌ آثار و شاگردان‌ بي‌ شمار ايشان‌ كه‌ سالها از افادات‌ علمي‌ و افاضات‌ معنوي‌ اين‌ فقيه‌ بزرگوار بهره‌مند گشته‌اند، بالاترين‌ باقيات‌ صالحات‌ آن‌ شخصيّت‌ عالي‌ مقدار است‌ و نام‌ و ياد بلند ايشان‌ را براي‌ هميشه‌ زنده‌ نگاه‌ خواهد داشت‌، امّا فقدان‌ اين‌ وجود پُر بركت‌ براي‌ حوزه‌هاي‌ علميّه‌ و عالَم‌ اسلام‌ و تشيّع‌، خسارتي‌ بزرگ‌ و جبران‌ناپذير است‌ كه‌ جُز با ادعيه زاكيه حضرت‌ بقيّةالله الاعظم‌صاحب‌ الامر «عجل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌» و اهتمام‌ بيش‌ از پيش‌ حوزه‌هاي‌ علميّه‌ و روحانيّت‌ تشيّع‌ التيام‌ نخواهد يافت‌.

اينجانب‌ با تلخ‌ كامي‌ و تألّم‌ روحي‌ حاصل‌ از اين‌ مصيبت‌، ارتحال‌ اين‌ فقيه‌ عالي‌ مقام‌ را به‌ پيشگاه‌ مقدّس‌ امام‌ عصر و ولي‌ّ امر «ارواحنا له‌ الفداء» و به‌ حوزه‌هاي‌ علميّه‌ و مراجع‌ معظّم‌ تقليد و مقام‌ معظّم‌ رهبري‌ و به‌ عموم‌ ملّت‌ مؤمن‌ و قدر شناس‌ ايران‌ اسلامي‌ و به‌ ويژه‌ به‌ شاگردان‌ و ارادتمندان‌ و مقلّدان‌ ايشان‌ و به‌ خصوص‌ به‌ بيت‌ شريف‌ و آقازادگان‌ محترمشان‌ بالاخص‌ جناب‌ حجة الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ حاج‌ شيخ‌ محمّد جواد فاضل‌ لنكراني‌ «دامت‌ افاضاته‌» تسليت‌ عرض‌ مي‌كنم‌ و با تضرّع‌ و ابتهال‌ از خداوند رحمان‌ و رحيم‌ مسألت‌ مي‌كنم‌ تا روح‌ ملكوتي‌ آن‌ فقيه‌ مجاهد را در أَعلي‌ عليّين‌ با ارواح‌ طيّبه اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ (علیهم السلام)  محشور فرمايد و برترين‌ پاداش‌ صالحان‌ و مخلَصان‌ را به‌ ايشان‌ عطا فرمايد و مصيبت‌ بزرگ‌ فقدان‌ اين‌ مرجع‌ عاليقدر را به‌ لطف‌ و كرامت‌ و عنايت‌ عميم‌ خود جبران‌ فرمايد و حوزه‌هاي‌ علميّه‌ بويژه‌ حوزه مباركه قم‌ كه‌ اينك‌ به‌ سوگي‌ تلخ‌ و بزرگ‌ مبتلا گشته‌ است‌، را تحت‌ عنايت‌ خاصّه ولي‌ّ الله الاعظم‌ (علیه السلام)  ، مصون‌ و محفوظ‌ بدارد. و لا حول‌ و لا قوّة الاّ بالله العلي‌ّ العظيم‌.

 

                                                                              حسين‌ المظاهري‌      

                                                                         اوّل‌ جمادي‌ الثّاني‌ 1428   

                                                                                   26/3/1386