عنوان: پيام معظّم له به چهارمين همايش مسئولان اقامه نماز واحدهاى دانشگاه آزاد اسلامى
شرح:

رَبِّ اجْعَلنى مُقيمَ الصَّلوةِ وَ مِنْ ذُرّيَتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ

برگزارى اين نشست، كه به منظور تكريم و ترويج فريضه انسان ساز نماز تشكيل گرديده، فرصت مغتنمى براى تدّبر بيشتر در رهنمودهاى حيات بخش قرآن و عترت در خصوص نماز و برنامه ريزى براى اجراء اين رهنمودهاست.

قرآن كريم، نماز را نماد و نشانه روشنِ عبوديّتِ انسان در پيشگاه ذات اقدسِ خداوند تعالى قلمداد مى‏كند و علامت پارسايان و اهل ايمان را اقامه نماز برمى‏شمارد و از اينرو نماز را فريضه‏اى همگانى و همه جايى مقرّر مى‏نمايد: «انّ الصلوة كانت على المؤمنينَ كتابا موقوتا».

«برپايى نماز»، مرحله اوّل و عمومى اين فريضه بزرگ است و از آن مى‏توان به عنوان «نمازِ فريضه» نام بُرد. و پس از آن مراتب و مراحل بالاتر و والاترى است كه فرد و جامعه ايمانى و اسلامى بايد براى رسيدن به آن مراتب، در سعى و تلاش باشند.

از جمله اين مراتب، «نماز رشد و هدايت» است كه قرآن كريم با آيه مباركه «اقم الصلوةَ انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر» از آن ياد كرده است. با كمال تأسّف بايد گفت اگر فرد و جامعه اسلامى ما، گرفتار يك سلسله مشكلات و ناهنجاريهاى اخلاقى در عرصه‏هاى گوناگون و خصوصا در عرصه‏هاى اجتماعى و سياسى است، بدان سبب است كه اقامه و به پا داشتن نماز به معناى حقيقى آن يعنى بهره‏بردارى از نور و روح و پيام نماز، در ميان ما جارى نيست.

و مرحله بالاتر از اين «نماز ذكر و اُنس» است كه خداوند تعالى با آيه «أقم الصلوة لِذكرى» آن را به ما مى‏آموزد. اقامه نماز براى ذكر حقيقى خداوند است و براى توجّه به اينكه مبدأ و مقصدِ همه امور، خداى تعالى است و هر چه غير اوست، هيچ و پوچ است و اساسا جُز او ، وهم و خيالى بيش نيست. و البته دستيابى به اين مرحله، جُز براى پاكان و مقرّبان ميسور نيست.

و مرحله والاتر كه جُز رسول خدا  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و ائمه هدى عليهم‏السلامـ را به آن مرتبه، راه نيست و اين جايگاه، تنها ويژه آن ذوات عاليمقدار است، «نماز قرب» است كه آيه آخر سوره علق ـ كه آيه سجده است ـ بر آن دلالت دارد. و اين همان مرتبه عظيمى است كه در فكر و انديشه ما نمى‏گنجد و پاى خرد و عقل براى پيمودن مسير آن كوتاه است.

اميد است خداوند متعال به همه ما توفيق تدبّر و تفكّر در مراتب گوناگون فريضه الهى نماز و نيز عمل به رهنمودهاى قرآن و عترت در اين زمينه را عنايت و مرحمت فرمايد.

از دانشگاه آزاد اسلامى و همه مسئولان و متصدّيان برگزارى اين نشست، صميمانه تشكّر و قدردانى مى‏كنم و سعادت ابدى آنان را از خداوند تعالى مسألت مى‏نمايم.

والسلام عليكم و رحمة اللّه‏ و بركاته.

 

حسين المظاهرى

18 آذر 1388

21 ذى الحجه / 1430