عنوان: پيام معظم‌لّه به ششمين همايش اهل قلم
شرح:

پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری «مدّ ظلّه العالی» به ششمین همایش اهل قلم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ششمین همایش اهل قلم که با توجّه ویژه و ملّی به موضوع « اخلاق» شکل گرفته است، نشاندهندۀ استمرار تلاش و اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای ارج گذاری به اصحاب کتاب و صاحبان قلم در حوزۀ معارف و علوم اسلامی است. بی شک، این همّت بلند و سعی مشکور، شایستۀ قدردانی و آفرین گویی است.

اینجانب با تشکر از همۀ کسانی که در این کار شایسته، نقش داشته اند اعمّ از متصدیان و مسئولان محترم این همایش و صاحبان گرامی آثار و تألیفات و شما میهمانان گرانقدر، با تأکید بر نکات و مطالبی که در سالهای پیشین، عرضه شد، یک نکته مهمّ دیگر را نیز عنوان می کنم:

این نکته، معطوف به موضوع بسیار با اهمیتی است که در این دوره، به عنوان موضوع ویژه و محوری و در گستره ملّی، مورد اهتمام مسئولان این همایش قرار گرفته است.

اخلاق، موضوعی است که در حقیقت، « فقهِ فقه» و « فقهِ اکبر» است و جایگاه رفیع و عظیم آن در مجموعۀ علوم و معارف اسلامی، جایگاهی برتر و کاملاً منحصر به فرد است. گستردگی مباحث این علم شریف، از سویی و تأثیر عمیق آن در تنظیم شخصیّت فرد و اجتماع، از سوی دیگر و اهمیّت موضوعات زیر بنایی در این علم نظیر بحث فلسفۀ اخلاق، از سوی سوّم و تأکید بلیغ قرآن و عترت بر موضوع اخلاق، از سوی چهارم، همه و همه باعث می شود تا پرداختن به آن را نه به شکل یک مسألۀ جنبی و دست دوّم، بلکه به عنوان یک کار و هدف اصلی، هرچه بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

اکنون نه تنها، عدم وجود دروس اخلاق در حوزه های علمیه به طور خاصّ و در جامعۀ ما به طور عامّ، به شکل یک مسألۀ جدّی درآمده و خلأ آن مرتّباً تکرار می شود، بلکه در حوزۀ تألیف و خلق آثار مربوط به علوم و معارف اسلامی نیز، نگاه به موضوع اخلاق و موضوعات وابسته، یک نگاه درجه اوّل و یک ضرورت حیاتیِ اجتناب ناپذیر نیست. امروز با گذشت سی سال از انقلاب پرشکوه اسلامی، هنوز یک دایره المعارف گسترده و تفصیلی در علم اخلاق، تدوین و منتشر نشده است و این ضعف را باید هرچه سریعتر با تشکیل یک گروه علمی، جبران نمائیم.

ضعف توجه به اخلاق، سراسر شئون جامعۀ ما اعم از شئون فردی، علمی، اقتصادی و سیاسی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است و بی هیچ تردیدی نیاز اول امروز ما در همۀ این شئون و ابعاد، اخلاق است، چنانکه فلاح و نجات و رستگاری ما و اصلاح همۀ شئون زندگانی ما، بازگشت به اخلاق و توجه جدّی به اخلاق است. «قَد أفلَحَ مَن زَکّیها و قَد خاب من دسّیها».

امید است با اهتمام و تلاش اصحاب قلم، این نقیصۀ مهم مرتفع گردیده و در سالهای آینده شاهد خلق آثار بیشتر و ارزشمندتری در زمینه های مختلف مربوط به اخلاق، بویژه در دو عرصۀ «اقتصاد و سیاست» باشیم، زیرا این دو عرصه، به لحاظ در بر داشتنِ دو عنصر مهمّ «ثروت و قدرت» بیش از دیگر عرصه ها، نیازمند تبیین دیدگاههای اخلاقی قرآن و عترت است و فعّالان این دو عرصه نیز باید بیش از پیش به رهنمودهای حیات بخش اخلاقی، توجه و اهتمام نشان دهند.

بار دیگر از همۀ مسئولان این همایش، بویژه مسئول محترم دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و معاون محترم پژوهشی این دفتر، صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم و برای همۀ اصحاب قلم، توفیق الهی در جلب رضایت خداوند تعالی را مسألت می کنم.

والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

8 ربیع المولود/ 1431- 4/12/1388

حسین المظاهری