عنوان: پيام به نشست رونمايي از دانشنامۀ تخت فولاد اصفهان
شرح:


بسم‌الله‌الرّحمن الرّحيم

پيام به نشست رونمايي از دايرة‌المعارف تخت فولاد اصفهان

اکنون که با عنايات کريمانۀ خداوند سبحان، از نخستين مجلّد دانشمنامۀ تخت فولاد، رونمايي مي‌شود، از بابِ اداي وظيفه پس از سپاس به درگاه حضرت حق‌تعالي، بايد از يکايک دست‌اندرکاران فراهم آمدنِ اين مجموعۀ ارزشمند، تشکّر، و قدرداني نمود.

سرزمين مقدّس تخت فولاد که آرامگاه هزاران تن از برجستگان علمي و ديني عالَم تشيّع و نام‌آوران عرصۀ فقاهت و حکمت و شهادت است، نه تنها از مهم‌ترين نمادهاي هويّت ديني و تاريخي اصفهان، بلکه بي‌ترديد، تجلّي دهندۀ فرهنگ، تمدّن و تاريخ اسلامي ايران است و البتّه اهميّت اين مزارستانِ عظيم‌الشّأن به ايران نيز محدود نمي‌شود و اين سرزمين، از آنجا که مدفن صدها تن از اولياء الهي است و جزء شريف‌ترين مقابرِ جهان اسلام محسوب مي‌گردد، بي‌شک در زمرۀ شاخصه‌هاي هويّت ديني و تاريخي عالَم تشيّع و جهان اسلام نيز قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر اين آرامگاه بزرگ، تنها يک سلسله تکايا و مقابر نيست، بلکه گنجينه‌اي از آثار گوناگون هنري و معماري و ادبي نيز هست، از اين‌رو برجستگي و رفعتِ جايگاه اين مزار بلند مرتبه، به يک شهر و يک ملّت و يک تاريخ و يک جغرافيا و يک بُعد و يک جهت، محصور نيست و بدين سبب، صيانت از اين ميراث گرانقدر ديني و ملّي و توسعه و تعميقِ شناخت و معرّفي آن، از جملۀ وظايف خطير و مسئوليّت‌هاي بايسته به شمار مي‌رود.

با اين نگاه، در ضرورت تحقيق و نشر دانشنامه‌اي که ابعاد مختلف اين سرزمين منوّر و تابناک را به نحو مقتضي گردآوري و معرّفي نمايد، جاي ترديدي باقي نمي‌ماند. و اينک که شهرداري اصفهان و مجموعۀ فرهنگي مذهبي تخت فولاد، پس از سال‌ها تلاشِ بي‌وقفه در عمران تکايا و ساماندهي بافت تاريخي اين مزارستانِ عظيم‌القدر که به نحو احسن انجام پذيرفته است، با هدفي فرهنگي و دانش‌پژوهانه، مجموعه‌اي را فراهم آورده‌اند که مي‌تواند به شناخت هرچه بهتر و بيشتر اين واديِ نور، کمک نمايد، لازم مي‌دانم از شهردار محترم اصفهان و نيز متصدّيان گرامي مجموعۀ فرهنگي مذهبي تخت فولاد همۀ مؤلّفان و محقّقان تلاشگر اين دانشنامه صميمانه تشکّر و تقدير نمايم و توفيقات آنان و همۀ کساني، که در اين مسير، تلاش و مساعدت نموده‌اند را از خداوندِ علم و ايمان مسألت کنم. والسلام‌عليهم‌ و عليکم و رحمة‌الله وبرکاته.

حسين المظاهري

28 شوّال‌المکرّم 1431

15 مهر 1389