عنوان: پيام معظّم له به مناسبت افتتاح مدرسۀ علميۀ علامۀ عالي‌مقام ميرزاي بزرگ نائيني«ره»
شرح:

871122S.jpgقال الله تعالی: وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ

خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که در آستانۀ عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، در شهر با ایمان و فرهنگ نایین، مدرسه علمیه ای مزین به نام مبارک علامه عالی مقام، شیخ الفقهاء و الاصولیين مرحوم آیة الله العظمی میرزای بزرگ نائینی قدّس سرّه الشریف – که حقاً سند افتخار آن منطقه می‌باشند – تأسیس و افتتاح می‌گردد. وجود چنین بنای درخوری، که با اهتمام بسیار، به سامان رسیده است، برای تحکیم موقعیّت دینی و مذهبی شهر نائین و استمرار و ارتقاء هرچه بیشتر برنامه‌های حوزوی و امر با اهمیّت تربیت طلاب و عالمان عامل، امری لازم و ضروری بود و امروز با عنایات خداوند تعالی و در سایۀ توجّهات صاحب اصلی حوزه‌های علمیه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفداء، زمینۀ اهتمام و تلاش هرچه فراوان‌تر جوانان عزیز این شهر برای ورود به خانه مبارک امام زمان علیه‌السّلام و مفتخر شدن به سربازی آن حضرت، فراهم گردیده است.

 از این جهت باید از تلاش مخلصانه و فعالیّت عالمانۀ امام جمعه فاضل و محترم نایین جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شيخ محمود ميرزا بيگي دامت تأييداته که با اهتمام بارز خويش، اين بناء شکوهمند را فراهم آورده‌اند و نيز به طور ويژه از مدير بزرگوار حوزۀ علميۀ اصفهان آية الله جناب آقاي طباطبائي دامت برکاته و نيز همکاران محترمشان که با حمايت و نظارت خود و انواع مساعدت‌ها، زمينه‌هاي اين حرکت بسيار مناسب را از ابتدا تا انتها تضمين نمودند، صميمانه تشکر و قدرداني نمايم و از خداوند تعالي، توفيقات عاليۀ آن عزيزان را در استدامۀ اين حرکت‌هاي اميدبخش مسألت مي‌نمايم.

 تذکّر اين نکتۀ مهم را به طلاب و فضلاء عزيز نيز لازم مي‌شمارم  که به تصريح قرآن کريم، دو وظيفۀ سنگين «فهم و شناخت عميق دين» و «ابلاغ و تبليغ آن» بر عهدۀ طلاّب علوم ديني است:

 «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»

 و ايفاي اين دو مسئوليّت اساسي در جامعۀ بشري جز با سه ابزار مهم «علم، ايمان و عقلانيّت» امکان‌پذير نخواهد شد و از اين‌رو بايد براي انجام اين وظايف خطير، به نحو هرچه شايسته‌تر، قدرت علمي و قوّت معنوي و سطح عقلانيّت حوزه‌‌هاي علميه و و طلاّب و فضلاء عزيز به نحو مناسب تضمين گردد و اين ممکن نخواهد شد مگر با اهتمام هرچه بيشتر و تلاش هرچه وافرتر طلاّب گرامي و نيز نظارت و برنامه ريزي هرچه کامل‌تر مسئولان و متصدّيان امور حوزه‌هاي علميّه.

برادران و فرزندان عزيز! امروز شرايط جهاني و بين المللي از جهات مختلف و خصوصاً از حيث فرهنگي، شرائطي خاص و به يک معنا، بحران زده است. از سويي بشريّت، ‌تشنۀ درياقت معارف روشن و حيات بخش الهي است و راه نجات خود را از ظلمت‌ها و مصيبت‌هاي گوناگون روحي و رواني، حرکت به سمت تعاليم تابناک پيامبران خدا مي‌داند و از سويي، دست‌ها و دستگاه‌هاي مختلف براي بي‌اثر کردن اين معارف و بد جلوه دادن آن در تمام مناطق دنيا، در حال تو طئه و اقدا‌م‌اند. بايد دامن همّت را به کمر بزنيم و با تقويت سطح علم و تقوا و عقلانيّت خود، با تمام توان براي اشاعۀ معارف زندگي‌ساز دين مبين و تعاليم عاليۀ اهل بيت عصمت و طهارت صلوات الله عليهم اجمعين، تلاش کنيم.

 اميد است تأسيس اين مدرسۀ علميه در دارالمؤمنين نائين، موجب تربيت سربازاني وفادار و بصير و با ايمان و عالم و عامل براي حضرت ولي عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف باشد و به مصداق «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ»، زمينۀ مناسبي براي اشاعه و تروج هرچه بيشتر دين و معارف ديني در آن منطقه و در همۀ کشور و بلکه در جهان اسلام گردد،انشاء الله.

 از خداوند تعالي مزيد توفيقات همۀ عزيزان را خواستارم و بار ديگر از همۀ بزرگواراني که در اين امر خير با اهميّت، تلاش نموده‌اند، صميمانه تشکر مي‌کنم.

و السلام عليکم جميعاً و رحمة الله

حسين المظاهري

17 ذي الحجة الحرام 1431

3 آذر 1389