عنوان: پيام معظم له به دومين همايش‌ مسئولان اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامي
شرح:

            پيام‌ مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ آية الله العظمي‌ مظاهري‌ «مدظله‌ العالي‌»

به‌ دوّمين‌ همايش‌ مسئولان‌ اقامه نماز دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌

  خداوند بزرگ‌ را سپاسگزاريم‌ كه‌ به‌ بركت‌ تعاليم‌ عاليه‌ و معارف‌ ساميه اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌: و در فضاي‌ مبارك‌ نظام‌ مقدّس‌ جمهوري‌ اسلامي‌، توجّه‌ به‌ امر بسيار مهم‌ّ و سرنوشت‌ ساز «نماز» ، يكي‌ از برنامه‌هاي‌ اساسي‌، تلَقّي‌ مي‌گردد و بويژه‌ مسئولان‌ و متصدّيان‌ مسائل‌ فرهنگي‌، ترويج‌ و توسعه فرهنگ‌ اقامه نماز را مورد اهتمام‌ خاص‌ّ خود قرار مي‌دهند.

نماز، برترين‌ نماد بندگي‌ آگاهانه انسان‌ در برابر خداوند تعالي‌ و زيباترين‌ جلوه راز و نياز به‌ پيشگاه‌ اوست‌. قرآن‌ كريم‌ به‌ طور مكرّر از «اقامه نماز» به‌ عنوان‌ برجسته‌ترين‌ نشانه «عبوديّت‌» ، در كنار دو عنصر مهم‌ّ «معرفت‌» و «عدالت‌» به‌ عنوان‌ شاخص‌ترين‌ صفات‌ اهل‌ ايمان‌ و تقوي‌، نام‌ برده‌ است‌: «الذّين‌ يؤمنون‌ بالغيب‌ و يقيمون‌ الصلوة و ممّا رزقناهم‌ ينفقون‌».

همچنين‌ در آيات‌ فراوان‌ ديگري‌، مسأله «اقامه نماز» در كنار مؤلّفه‌هاي‌ برجسته ديني‌ و اجتماعي‌ نظير: صبر، امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، حكومت‌ داري‌، اصلاح‌گري‌، خشيت‌ در برابر حق‌ّ تعالي‌، اجراء فرامين‌ قرآن‌ كريم‌، شورا و مشورت‌، مساوات‌ و مواسات‌، قرض‌ الحسنه‌، اخلاص‌ ورزي‌ در دينداري‌، امنيّت‌ اخلاقي‌ و اجتماعي‌، اعتصام‌ به‌ حبل‌ الهي‌ و اتّحاد و انسجام‌، و نيز موارد ديگر ذكر گرديده‌، كه‌ مناسب‌ است‌ اساتيد محترم‌ و مسئولان‌ فرهنگي‌، اين‌ آيات‌ شريفه‌ را مورد دقّت‌ و تدَبّر قرار دهند و با تنظيم‌ و استنتاج‌ از آن‌، مجموعه‌اي‌ از تحليل‌هاي‌ قرآني‌ پيرامون‌ نماز را در اختيار نسل‌ تكامل‌ طلب‌ جوان‌، بالاخص‌ دانشجويان‌ عزيز قرار داده‌ و جان‌ تشنه معنويّت‌ و هدايت‌ آن‌ عزيزان‌ را از شراب‌ طهور قرآن‌ كريم‌ سيراب‌ گردانند.

توجّه‌ به‌ مجموعه آيات‌ مربوط‌ به‌ اقامه نماز، نكات‌ پُر بار و نتايج‌ سرنوشت‌ سازي‌ را در اختيار ما مي‌گذارد كه‌ در اين‌ مجال‌ كوتاه‌ به‌ سه‌ نكته اساسي‌ اشاره‌ مي‌شود:

1 ـ «اصلاح‌گري‌» چه‌ در سطح‌ فردي‌ ـ كه‌ همان‌ «تهذيب‌ نفس‌» و تزكيه روح‌ انساني‌ است‌ و از اهم‌ّ واجبات‌ و بلكه‌ اوجب‌ واجبات‌ تلقّي‌ مي‌گردد ـ و چه‌ در سطح‌ اجتماعي‌ ـ كه‌ همان‌ «اقامه قسط‌ و عدل‌» و تحكيم‌ حدود و مقرّرات‌ الهي‌ است‌، به‌ گونه‌اي‌ دقيق‌، پيوندي‌ جدا ناشدني‌ با «اقامه نماز» دارد: «الّذين‌ يُمسَّكون‌ بالكتاب‌ و اقاموا الصلوةَ انّا لا نضيع‌ اجر المصلحين‌». هر كس‌ و هر گروه‌ كه‌ به‌ دنبال‌ اصلاح‌ نفس‌ و يا اصلاح‌ جامعه‌ است‌، بايد «تمسّك‌ به‌ قرآن‌» و ثقل‌ جدايي‌ناپذير آن‌ يعني‌ «عترت‌» و نيز «اقامه نماز» را سرلوحه عمل‌ قرار دهد و تنها در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ به‌ هدف‌ خود، نايل‌ خواهد آمد.

2 ـ «امنيّت‌» نيز به‌ معناي‌ گسترده‌ و عام‌ّ آن‌ چه‌ در سطح‌ فردي‌ ـ كه‌ «ايمن‌ شدن‌ انسان‌ از هواي‌ نفس‌» و شيطان‌ درون‌ و برون‌ است‌ ـ و چه‌ در سطح‌ اجتماعي‌ ـ كه‌ «امنيّت‌ اخلاقي‌ جامعه‌» مي‌باشد ـ همانند اصلاح‌ گري‌، در گرو «تمسّك‌ به‌ قرآن‌ و عترت‌» و «اقامه نماز» است‌: «وَ تل‌ُ ما أُوحي‌َ اليك‌َ من‌ الكتاب‌ و أَقم‌ الصلوةَ ان‌ّ الصلوة تنهي‌ عن‌ الفحشاء و المنكر وَلَذكرُ الله اكبر». بر پا داشتن‌ نماز، به‌ معناي‌ حقيقي‌ آن‌، نتيجه بزرگ‌ «حكومت‌ ذكر و ياد خداوند» بر قلب‌ انسان‌ و بر جامعه انساني‌ را به‌ همراه‌ خواهد داشت‌ و امنيّت‌ و اطمينان‌ و آرامش‌ را بر فرد و اجتماع‌، حاكم‌ خواهد ساخت‌: «ألا بذكر الله تطمئن‌ّ القلوب‌».

3 ـ مسئولان‌ و حاكمان‌ در نظام‌ مقدّس‌ اسلامي‌ و همه كساني‌ كه‌ در جامعه ديني‌، امكان‌ تصدّي‌ مناصب‌ بزرگ‌ و كوچك‌ و مسئوليّتهاي‌ خُرد و كلان‌ را پيدا مي‌كنند، وظيفه حتمي‌ آنان‌ «تحكيم‌ و تعميق‌ عبوديّت‌» ، «بسط‌ و گسترش‌ عدالت‌» و «دعوت‌ به‌ حق‌ّ همراه‌ با نظارت‌ پي‌گير همگاني‌» است‌ و در اين‌ ميان‌، ترويج‌ و توسعه فرهنگ‌ والاي‌ اقامه نماز به‌ عنوان‌ اساسي‌ترين‌ نماد و نشانه عبوديّت‌، از جايگاهي‌ ويژه‌ برخوردار است‌: «الّذين‌ ان‌ مكنّاهم‌ في‌ الاَرض‌ أقاموا الصلوةَ و اتُوا الزّكوةَ و أمروا بالمعروف‌ و نَهوا عن‌ المنكر و لله عاقبةُ الامور». اگر اين‌ وظايف‌ بزرگ‌ و خطير، به‌ درستي‌ توسّط‌ مسئولان‌ و كارگزارن‌ نظام‌ اسلامي‌ اجراء گردد، بي‌ شك‌ّ، حُسن‌ خاتمت‌ و عاقبت‌ در همه امور و مسائل‌، از آن‌ حكومت‌ و جامعه اسلامي‌ خواهد بود و بار سنگين‌ مسئوليّت‌، به‌ سر منزل‌ مقصود خواهد رسيد و اين‌ وعده تخلّف‌ناپذير خداوند متعال‌ است‌.

از همه اساتيد و دانشگاهيان‌ عزيز شركت‌ كننده‌ در اين‌ همايش‌ و از متصدّيان‌ برگزاري‌ اين‌ نشست‌ فرهنگي‌ و ديني‌ در حوزه معاونت‌ فرهنگي‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌، صميمانه‌ تشكّر مي‌كنم‌ و از خداوند تعالي‌ توفيقات‌ روز افزون‌ همگان‌ را در توسعه هرچه‌ بهتر فرهنگ‌ اقامه نماز مسألت‌ مي‌نمايم‌.

والسلام‌ عليكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

                                                                            حسين‌ المظاهري‌

                                                                      6 شعبان‌ المعظّم‌ / 1428

                                                                               29/5/1386