عنوان: پيام‌ به‌ سوّمين‌ جشنواره سراسري‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ ايثار و شهادت‌
شرح:


پيام‌ مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ آية الله العظمي‌ مظاهري‌ «مدّظلّه‌ العالي»

به‌ سوّمين‌ جشنواره سراسري‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ ايثار و شهادت‌

بنياد شهيد و امور ايثارگران‌

  

شهادت‌، بابي‌ است‌ كه‌ براي‌ بار يافتن‌ بندگان‌ مجاهد و جانباخته‌ در راه‌ خدا و رسول‌ به‌ آستان‌ قرب‌ الهي‌، گشوده‌ شده‌ است. شهادت‌، حيات‌ جاودانه‌اي‌ است‌ كه‌ جُز رها شدگان‌ از تعلّقات‌ پَست‌ دنيوي‌ و مادّي‌ را به‌ آن‌ دسترسي‌ نيست‌. شهادت‌، منزلگاه‌ خاصّان‌ مقرّب‌ خداوند تعالي‌ است‌ و از اينرو شهادت‌، مفهوم‌ عميقي‌ است‌ كه‌ بيان‌ و بنان‌ ما عاجز و قاصر از تبيين‌ و تشريح‌ آن‌ است‌. شهادت‌، جايگاه‌ رفيعي‌ است‌ كه‌ استمرار و رشد حيات‌ معنوي‌ جامعه انساني‌ و اسلامي‌ را تأمين‌ و تضمين‌ مي‌نمايد و بدين‌ سبب‌ شهادت‌ و ايثار، نه‌ يك‌ مفهوم‌ انتزاعي‌ و صرف‌، بلكه‌ يك‌ فرهنگ‌ متعالي‌ و تعالي‌ بخش‌ است‌. ترويج‌ و نهادينه‌ ساختن‌ اين‌ فرهنگ‌ والا در جامعه انساني‌، مسئوليّت‌ خطيري‌ است‌ كه‌ بر عهده همه اصحاب‌ فرهنگ‌ قرار دارد و در اين‌ ميان‌ نقش‌ هنرمندان‌ براي‌ نشان‌ دادن‌ زواياي‌ پنهان‌ اين‌ فرهنگ‌ انسان‌ ساز و شور آفرين‌، نقشي‌ برجسته‌ و بسيار با اهميّت‌ است.

هنرمندان‌، بايد به‌ وسيله ابزارهاي‌ هنري‌ و نمايشي‌ به‌ نسل‌ حقيقت‌ خواه‌ و تكامل‌ طلب‌ جوان‌ نشان‌ دهند كه‌ چگونه‌ در هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدّس‌ اين‌ كشور، جواناني‌ رشيد و غيرتمند با دستهايي‌ خالي‌ از سلاح‌ و ابزار جنگي‌، ولي‌ با قلبهايي‌ مملوّ از عشق‌ به‌ خدا و رسول‌ و ارزشهاي‌ الهي‌ و ديني‌ و انديشه‌ هايي‌ تابناك‌ به‌ نور ايمان‌ و اعتقاد و انگيزه‌هايي‌ سرشار از خلوص‌ و اخلاص‌ در برابر دشمني‌ تا به‌ دندان‌ مسلّح‌ و پشتيباني‌ شده‌ از سوي‌ همه دنياي‌ استكبار، ايستادند و منشور آزادي‌ و استقلال‌ و شرف‌ و عزّت‌ اين‌ ملّت‌ را با خونهاي‌ رنگين‌ خود در صحيفه تاريخ‌ مرقوم‌ كردند و امروز، حيات‌ معنوي‌ اين‌ ملّت‌، هرچه‌ كه‌ هست‌، يكسره‌ مرهون‌ مجاهدت‌ آن‌ شهيدان‌ والا مقام‌ و امام‌ عزيز آن‌ شهيدان‌ است‌.

هنرمندان‌ آگاه‌ ما بايد هنر حقيقي‌ ايثارگران‌ و شهيدان‌ شاهد اين‌ سرزمين‌ ـ كه‌ دين‌ باوري‌ و جانبازي‌ در راه‌ عقيده‌ بود ـ را به‌ تصوير كشند و با دقّت‌ و ظرافت‌ نشان‌ دهند كه‌ خون‌ پاك‌ اين‌ هنرمندان‌ فرزانه‌ و مجاهد در ميدانهاي‌ عشق‌ و شهادت‌ و شرف‌، سرمايه سنگين‌ و امانت‌ خطيري‌ است‌ كه‌ صيانت‌ و حراست‌ از آن‌ بر عهده يكايك‌ ماست‌.

و خلاصه‌ به‌ تعبير بلند امام‌ راحل‌ عظيم‌ الشأن‌ «قدّس‌ سرّه‌ الشريف»: «هنرمندان‌ ما تنها زماني‌ مي‌توانند بي‌ دغدغه‌، كوله‌ بار مسئوليّت‌ و امانتشان‌ را زمين‌ بگذارند كه‌ مطمئن‌ باشند مردمشان‌ بدون‌ اتّكاء به‌ غير، تنها و تنها در چارچوب‌ مكتبشان‌، به‌ حيات‌ جاويدان‌ رسيده‌اند». بي‌ شك‌ّ ايفاء اين‌مسئوليّت‌ بزرگ‌ كه‌ در كلام‌ ارجمند امام‌ شهيدان‌ اين‌ملّت‌ آمده‌ است‌، نيازمندآگاهي‌ و خردورزي‌ و تقوي‌ و معنويّت‌ است‌.

اميد است‌ برگزاري‌ اين‌ جشنواره‌، به‌ شناخت‌ هرچه‌ بيشتر اصحاب‌ هنر و خادمان‌ فرهنگ‌ ايثار و شهادت‌ با وظايف‌ خطير خود در عرصه هنر، بيانجامد و همچنين‌ فرهنگ‌ والاي‌ ايثار و شهادت‌ را هرچه‌ بيشتر در جامعه ما نهادينه‌ سازد و مشام‌ جان‌ طالبان‌ عدالت‌ و حقيقت‌ را معطّر نمايد. ان‌‌شاء‌الله.

از همه كساني‌ كه‌ در اين‌ راه‌ مقدّس‌، تلاش‌ مي‌كنند، قدرداني‌ كرده‌ و توفيقات‌ آنان‌ را مسألت‌ مي‌كنم‌.

 

والسلام‌ عليكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

حسين‌ المظاهري‌

4 / صفر المظفّر / 1432

19/10/1389