عنوان: پيام معظّم‌له به گردهمايي ائمّۀ جمعه و جماعات اصفهان به مناسبت هفتۀ منابع طبيعي
شرح:

 

پيام مرجع عاليقدر حضرت آية‌الله العظمي مظاهري«مدظلّه‌العالي»

 به گردهمايي ائمّۀ جمعه و جماعات اصفهان به مناسبت هفتۀ منابع طبيعي

 

بسم‌الله الرّحمن الرّحيم

قال الله تعالي: «أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً.»

در نگاه متعالي قرآن کريم، جهان طبيعت و همۀ پديده‌هاي طبيعيِ آفرينشِ الهي که در کمال زيبايي و اِتقان و تعادل خلق گرديده، در تسخير انسان قرار داده شد تا آدمي، هم شاکر نعمت‌هاي خداوندي باشد و هم انديشه‌گر و اهل تعقّل در اين نعمت‌هاي بي‌شمار.

دراين نگاه قدسي و معنوي، طبيعت و محيط زيستِ انساني، متعلّق به همۀ انسان‌هاست و آنان امانتداران اين نعمت عظيم براي انسان‌هاي بعد از خود هستند و بدين سبب، تخريب اين محيط و آسيب به طبيعت، علاوه بر آنکه خيانت در امانتِ الهي است، خيانت به نسل‌هاي بشري نيز، قلمداد مي‌شود.

 حفظ و صيانت از اين نعمت بزرگ و شکرگزاري آن و تفکّرِ در اطراف آن، تنها در گِرو تعامل و استفادۀ منطقي و اخلاقي انسان از طبيعت است و شيوه‌هاي نادرست و غير اخلاقيِ جاري در جوامع بشري در تعامل و ارتباط با منابع طبيعي و محيط زيست، به طور روشن حکايت از فقدان توجّه اخلاقي و آگاهي‌هاي لازم در اين زمينه دارد.

 بدون شک يکي از مسئوليت‌هاي سنگين شما ائمّۀ محترم جمعه و جماعات در جريان ارتقاء سطح آگاهي‌هاي اخلاقي و معنوي جامعه، جلب توجّه توده‌هاي مردم به اهميّت طبيعت و محيط زيست و ضرورت تعامل اخلاقي آنان با منابع طبيعي به عنوان امانت الهي است.

اميد است اين نشست در اين زمينه بسيار موفق باشد. ان‌شاءالله

والسلام‌عليکم و رحمة‌الله

حسين المظاهري

18/12/1389