عنوان: اهميّت و نحوه عزاداري
سوال :

ما جمعي از جوانان در يکي از شهرهاي مرزي ايران هستيم که قصد برگزاري مراسم عزاداري حضرت سيدالشّهداء«سلام‌الله‌عليه»را داريم. از اين جهت از جنابعالی استدعا داریم که با توجه به فرارسيدن  ماه محرم، توصیه‌های اخلاقی درمورد اهمیت ماه محرم و عزاداري و نيز نحوۀ عزاداری را به ما هدیه کنید.


پاسخ:

1- عزاداري براي حضرت سيدالشّهداء«سلام‌الله‌عليه»، شعار شيعه و از افضل اعمال و قُربات الهي است و مورد تأكيد نبيّ‌‌اكرم«صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» و حضرات ائمّة هدي«سلام‌الله‌عليهم»بوده است.

2- هدف از عزاداري زنده نگاه‌داشتن تشيّع و احياء فضائل اخلاقي و تقويت روحيۀ ايثار، گذشت، فداكاري و شهادت‌طلبي براي دين خداست و از اين جهت هم افضل اعمال و قُربات است.

3- در مجلس عزاداري بايد هم سخنراني و موعظه در خصوص اخلاق، اعتقادات و احکام باشد و هم مصائب اهل بيت«سلام‌الله‌عليهم» ذکر شود و تعطيلي سخنراني يا روضه خواني يا کمرنگ شدن يکي از آنها به صلاح نيست.

4- راه صحيح و مشروع عزاداري، راهي است كه در آن، افراط و تفريط وجود نداشته باشد، بلكه بايد به شكل متعارف و به شيوۀ سنّتي كه از سابق به ما رسيده، باشد. همچنين در عزاداري بايد از انجام کارهاي غير متعارف که مورد تأييد شرع مقدّس نيست و موجب وهن تشيّع و عزاداري است، پرهيز شود.

5- مراقب باشيد در مجلس عزاداري شما، احساسات اهل سنّت تحريک نشود و به مقدّسات آنان اهانت نشود که علاوه بر حرمت، براي جلسۀ عزا و براي تشيّع مضر است.