عنوان: وقتی دعا مستجاب نمی‌شود، چه کنیم؟
سوال :

مدّتي است كه از خدا حاجتی دارم، ولی به خواسته‌ام نمی‌رسم. حدود پنج ماه پيش شرايطي پيش آمد كه براي خواسته‌ام پافشاري كرده و خيلي دعا كردم، پاي سجاده نشستم و گريه كردم. دلم شكسته بود و خيلي ناراحت بودم. تمام روزم آه و ناله بود. بعد از گذشت مدتی خيلي ناباورانه خداوند دعایم را برآورده كرد، خيلي خوشحال شدم، ولي دعاي من نصفه برآورده شد و حاجتی را كه می‌خواستم، كامل اتفاق نيفتاد. ناراحت هستم و نمي‌دانم چه‌كار كنم كه دعاهایم خيلي زود برآورده شود. می‌دانم وقتي دعا می‌كنم نبايد خسته شوم؛ ولي الان حدود ده ماه است كه می‌گذرد و خسته شده‌ام. آخر من چه‌طور دعا كنم تا خدا خوشش بياید و راضي شود و دعاهایم را برآورده كند؟ به خدا می‌گویم اگر دعایم را برآورده نمي‌كني و راضي نيستي، كاري كن فراموشش كنم. چه بگویم تا خدا حاجت‌ها و خواسته‌هایم را آن‌جوري‌كه می‌خواهم، برآورده كند؟


پاسخ:

شما دعا کنيد و مطمئن باشيد دعاي شما نتيجه دارد و اگر فعلاً استجابت آن به صلاح نيست، حتماً خداوند متعال، عوض آن را به شما می‌دهد يا بلايي از شما رفع می‌کند و در هرصورت، بهخصوص در آخرت، شما را راضي می‌کند. مواظب باشيد خسته و دلسرد و نااميد نشويد که گناه نااميدي، بسيار بزرگ و در سرحدّ کفر است؛ بنابراين به دعا و راز و نياز خود با خداوند ادامه دهيد و در دعا، از توسّل به اهلبيت«سلام‌الله‌علیهم» کمک بگيريد؛ ولي اصرار بيشازحد روي اجابت دعا نداشته باشيد. در قيامت که چشمها بينا می‌شود، خواهيد فهميد که چرا دعاي شما مستجاب نشده و نيز خواهيد دانست که خداوند رحمان و رحيم چه بلاهايي در عوض آن از شما رفع کرده و چه نعمت‌هايي جايگزين استجابت آن دعا کرده است.

با اجتناب جدّي از گناه و با کمکگرفتن از نماز اوّل وقت و با مداومت بر ذکر يونسيه: «لا إِلَهَ إِلّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ[1]، اميد فراوان به رحمت حقتعالي داشته باشيد و مراقب باشيد شيطان حلم شما را نبرد و شما را به ناشکري و ناسپاسي وادار نکند که دراينصورت، هم دعايتان مستجاب نمي‌شود و هم گناه کردهايد.

افسرده و ناراحت هم نباشيد که بسيار مضرّ و خطرناک است. با برقراري ارتباط عاطفي با خداوند متعال، بانشاط و اميدوار و شاد باشيد. من هم دعا می‌کنم آنچه به صلاح شماست، واقع شود. ان‌شاء‌الله.

1. الأنبیاء، 85.