عنوان: آیا بر اساس آیات قرآن حجاب سر برای زنان واجب است؟
سوال :

بنده مشغول تحقیق پیرامون بحث حجاب هستم و سؤالی در این باره از حضرت عالی دارم: در قرآن، آیه 31 سورۀ نور، خدواند متعال به تمامی زنان امر نموده است که زینت‌های خود را برای نامحرمان آشکار نکنند، جز آن قسمت که طبیعتاً پیداست و با توجه به قسمت «لتَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» هدف از این کار منحرف نشدن یا جلوگیری از شهوت‌رانی مردان است. در این آیه و در هیچ جای قرآن، نشانی از پوشاندن موی زنان نییست. چگونه شما پوشاندن موی سر را برای زنان واجب می‌دانید؟ 


پاسخ:

در قرآن کریم بیش از بیست آیه به طور مستقیم راجع به حجاب و عفاف وجود دارد و از چندین آیه از آن آیات، استفاده می‌شود که حجاب سر و بدن، هر دو واجب است. امّا شما باید توجه داشته باشید که احکام فقهی و حکم حلال و حرام افعال، صرفاً از چند آیه یا چند روایت، استخراج نمی‌شود؛ بلکه فقها، پس از عمری مجاهدت علمی و طیّ مقدمات فراوان، از مجموعۀ قرآن، سنت، عقل و اجماع، حکم فقهی یک فعل را اجتهاد می‌کنند و به کسانی که خود مجتهد نیستند ارائه می‌کنند. نظیر پزشک که پس از چندین سال تحصیل و مطالعه، داروی یک بیماری را تشخیص می‌دهد و به مردم معرفی می‌نماید.

بنابراین شما اگرعلاقه‌مند به تحقیق در مسائل شرعی و فقهی هستید، باید مقدمّات علمی آن را بیاموزید و تحقیق خود را از راه صحیح آن به سرانجام برسانید و اگر فرصت تحصیل علوم دینی را ندارید، چاره‌ای نیست، جز اینکه در احکام شرعی فرعی، طبق نظر مجتهدین جامع‌الشّرایط که کارشناسان علوم دینی هستند، عمل کنید.