جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    اقتصاد اسلامي / احکام اقتصادي اسلام در مورد زمين / درس پنجم: تحجير
    فرع چهارم «تحجير»


    اگر كسي زميني را تحجير نموده و در ساخت يا آباداني آن اهمال كند؛ حكمش چيست؟

    مرحوم محقق در «شرايع» مي فرمايد: در چنين صورتي حاكم زمين را از او گرفته و به ديگري مي دهد تا آنرا آباد كند و صاحب جواهر نيز ادعاي عدم خلاف كرده و از شيخ طوسي و شهيد اول و دوم و علامه... اين حكم را نقل مي كند و دليل همه اين فقهاء «قبح تعطيل الارض» است يعني اينكه زميني بي كار بماند و هيچ استفاده اي از آن نشود، قبيح است. اما آيا حاكم و فقيه از روي ولايتش چنين كاري را مي كند يعني زمين را از دست شخص بگيرد و به ديگري بدهد و يا اينكه از روي مقام قضاوت چنين حكمي را اجراء مي كند؟

    در صورت اول معنايش اين است كه حق شخص اول كه زمين را تحجير كرده و در آباداني آن اهمال مي كند، محفوظ است اما مقام ولايت بخاطر مصلحت نظام اسلامي و بخاطر قبح تعطيل ارض آنرا از او گرفته و به ديگري مي دهد. اما در صورت دوم معنايش اين است كه حق شخص اول به طور كلي به واسطه اهمال از بين مي رود و حاكم از باب قضاوت آنرا به ديگري مي دهد چه آنكه وظيفه قاضي اين است كه حق افراد را به آنها بدهد و حقي كه دست ديگران است، به اهلش باز گرداند.

    چنين به نظر مي رسد كه مقام قضاوت حاكم است كه اين كار انجام مي شود نه از روي ولايت و مؤيد اين ادعا نيز بناي عقلاء است زيرا نزد عقلاء هم همينطور است كه اگر كسي زميني را تحجير كرده و در آبادي آن اهمال مي كند، به طور كلي حقش از بين رفته و ديگران مي توانند آن را تصرف كنند لكن براي دفع هرج و مرج و تشاح و مشاجرات، اين وظيفه را اجرا مي كند. بلي، استصحاب بقاء حق، دلالت مي كند كه كار حاكم از باب حكومت است نه قضاوت.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365