فصل اوّل: خلقت و ولادت حضرت زهرا(س)
1-
خلقت نوري حضرت زهرا(س) - قبل از خلقت حضرت آدم(ع) - چگونه بوده است؟(ص
17)
2- اين مطلب كه ميفرمايند: «منشأ خلقت حضرت زهرا(س)
رُطب(خرما) و سيب بهشتي است» يعنيچه؟ (ص 19)
3- آيا صحبت نمودن حضرت زهرا(س) از درون رَحِم، با مادرشان
حضرت خديجه(س) صحيح است؟ چطور امكان دارد؟ (ص 21)
4- اينكه گفته شده «در تولّد
حضرت زهرا(س)
زنان بهشتي به كمك حضرت خديجه(س) آمدند» يعني چه؟ (ص 21)
5- زمان تولّد حضرت زهرا(س)
قبل از بعثت بوده است يا بعد از بعثت؟ (ص 23)
6-
آيا حضرت زهرا(س) داراي خواهر يا برادر بودند؟ (ص 24)
فصل
دوّم: اسامي و القاب حضرت زهرا(س)
7-
در ميان اسامي متعدّدي که براي حضرت فاطمه(س) نقل شده، كدام يك اسم و كدام يك لقب
ايشان است؟ (ص 25)
8-
آيا بدون وضو، ميتوان القاب و اسامي حضرت زهرا(س) را لمس نمود؟ (ص 25)
9-
منشأ اسماء و القابی که به حضرت زهرا(س) نسبت دادهاند، از کجاست؟ (ص 26)
10-
کنية «اُمّ ابيها» از کنيههاي حضرت زهرا(س) به چه معناست؟ (ص 30)
11ـ در وجه تسمية حضرت زهرا(س)
به «طاهره» گفتهاند: به اين دليل است كه آن حضرت، از عادت زنانه پاک و مطهّر بودهاند.
آيا اين ويژگي به عنوان فضيلت و كرامت اختصاصي ايشان ميباشد، يا علّت طبيعي داشته
است؟ (ص 30)
12-
چرا به حضرت زهرا(س)، لقب «الحَوراء الإنسیّه» داده شده است؟ (ص 31)
فصل سوّم:
حضرت زهرا(س) و پيامبر اکرم(ص)
13- چرا به حضرت زهرا(س)
بضعةالنّبي (پارة تن رسول الله(ص)) ميگويند؟ (ص 33)
14- معناي حقيقي كلام نبيّ
اكرم(ص) كه خطاب به حضرت زهرا(س) ميفرمودند: «فِداها اَبوها» چيست؟ آيا صرفاً يك
بيان عاطفي است يا حقيقتي بالاتر از آن؟ (ص 34)
15ـ سخن نبيِّ اكرم(ص) که
ميفرمايند: «وقتي مشتاق بوي بهشت ميشوم، فاطمه را ميبويم» به چه
معنایی است؟ (ص 35)
16- در جريان مهاجرت
پيامبر(ص) به مدينه، حضرت زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کساني به
مدينه رفتند؟ (ص 36)
17- فدك چه بوده است و حضرت
زهرا(س) چگونه مالك آن شده بودند؟ (ص
36)
18- تظلّم خواهي اهلبيت(ع)
در مورد فدك به خاطر چه بود؟ آيا دفاع از
مال شخصي بوده يا دفاع از مال امّت؟ (ص 39)
19- علّت دشمني برخي از
زنان پيامبر(ص) با حضرت زهرا(س) و اميرالمومنين(ع) چه بوده است؟ (ص
40)
فصل چهارم: حضرت زهرا(س) و اميرالمؤمنين(ع)
20ـ
اينكه در روايات گفته شده: «عقد ازدواج علي و فاطمه(ع) در آسمان بسته شده است» آيا
منظور، عقد شرعي است يا منظور ديگري دارد؟ (ص 43)
21ـ
اينكه ميگويند: «در جريان ازدواج حضرت زهرا با اميرالمؤمنين(ع)، آبها به عنوان
مهريّة حضرت زهرا(س) قرار داده شده»، يعني چه؟ چه مستندي دارد؟ آيا منظور همة آبهاي
زمين است؟ (ص 44)
22-
رفتار حضرت فاطمه(س) با شوهرشان، حضرت علي(ع) چگونه بود؟ (ص 45)
23-
اينكه در روايات فرمودهاند: فاطمة زهرا(س) در شبانه روز چند مرتبه براي حضرت علي(ع)
نور افشاني مينمودند، يعني چه؟ آيا اين يک مطلب كنايي است؟ (ص 46)
24-
تعداد فرزندان حضرت زهرا(س) چند نفر بوده است؟ آيا اُمّ كلثوم(س) هم از فرزندان آن
حضرت بوده؟ سرانجام ايشان چه شده است؟ (ص 47)
25- در برخي از روايات بيان شده است که حضرت زهرا(س)
با اميرالمؤمنين(ع) بر سر بعضي از موضوعات اختلاف پيدا کردهاند و پيامبر اکرم(ص)
بين ايشان داوري کردهاند و ... ، آيا معصومين(ع) نيز ممکن است با هم اختلاف داشته
باشند؟ (ص
48)
26- چرا
حضرت زهرا(س) داراي خادمه بودند؟ (ص 48)
فصل پنجم: حضرت
زهرا(س) بعد از پيامبر اکرم(ص)
27- در
منابع روايي آمده است که: «حضرت زهرا(س) بعد از رحلت نبيِّ اكرم(ص) شب و روز گريه
ميكردند»، آيا اين کار باعث ظلم به نفس يا ظلم به غير نبوده است؟ (ص 51)
28-
علّت گريههاي حضرت زهرا(س)، بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) را توضيح دهيد؟ (ص 52)
29- حكمت اينكه حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) و حوادث تلخ بعد از آن،
آرزوي مرگ ميكنند، چيست؟ (ص
52)
30-
در حادثة غصبِ خلافتِ حضرت علي(ع) و تهاجمها و اهانتهاي دشمنان اهلبيت(ع) به
حضرت فاطمة زهرا(س)، حكمت و دليل اينكه اميرالمؤمنين(ع) سكوت نمودند، ولي حضرت
زهرا(س) به صحنه آمدند، چه بود؟ (ص 53)
31- هنگامي كه حضرت زهرا(س) در دفاع از مقام ولايت
در مسجد، سخنراني نمودند، آيا صداي ايشان به گوش نامحرم
نميرسيد؟ (ص 57)
32-
به جز خطبة معروف به فدکيّه که در مورد غصب حقوق حقّة اهلبيت(ع) ميباشد، آيا
حضرت زهرا(س) در مواقع ديگري نيز به بيان مظلوميّت خود پرداخته و يا تظلّمخواهي
نمودهاند؟(ص 57)
33-
اگر حضرت زهرا(س) ميدانستند چه حوادثي پشتِ درب اتفاق ميافتد، چرا خودشان به پشت
درب رفتند؟ (ص 58)
34-
آيا وقايع پيش از شهادت حضرت زهرا(س)، مانند آتش زدن درب خانة ايشان(احراق باب)،
ضربه زدن به پهلوي مبارک حضرت، سيلي زدن و ... حقيقت داشته و واقعاً رخ داده است؟
با توجّه به اينکه در پارهاي از اين موارد، از حيث تاريخي تشکيک ميشود؟ (ص 58)
35-
سقط فرزند حضرت زهرا(س) چقدر صحّت دارد، اسم او چه بوده؟ و آيا توسّل به ايشان
جايز است ؟ (ص 62)
36-
در کتابهاي مقاتل آمده است: «هنگام غسل دادن حضرت زهرا(س)، ناگهان دو دست ايشان
از كفن خارج شد و فرزندان را درآغوش گرفت و ...»، آيا اين امر واقعيّت دارد؟ (ص 63)
37-
حكمت اينكه حضرت زهرا(س) وصيّت
نمودند كه مراسم غسل، تكفين و تدفينِ ايشان شبانه و مخفيانه صورت پذيرد، چيست؟ (ص
64)
38- در مراسم تشييع و تدفين حضرت زهرا(س) به جز
فرزندان آن حضرت و اميرالمؤمنين(ع)، آيا کسي ديگر هم حضور داشت؟ (ص 64)
39-
چرا مزار حضرت زهرا(س) مخفي مانده و توسّط اهلبيت(ع) آشكار نشده است؟ به نظر
حضرتعالي کدام احتمال در خصوص مزار مطهّر آن حضرت، قويتر است؟ (ص 65)
40-
اينکه گفته ميشود: اوّلين تابوت به سبک امروزي در اسلام، براي حضرت زهرا(س)
ساخته شده، درست است؟ و اصلاً چرا حضرت زهرا(س) دستور به ساختن تابوت را دادند؟ (ص
67)
41-
قاتلين حضرت زهرا چه كساني بودند؟ (ص 68)
42-
آيا قطع رابطة حضرت فاطمه(س) با غاصبان ولايت و ناخشنودي ايشان از آنان صحّت دارد؟
(ص 68)
43-
اگر عفو و بخشش پسنديده است، چرا حضرت فاطمه(س) دشمنان خودشان را نبخشيدند؟ (ص69)
فصل ششم: شخصيّت و سيرة فردي و اجتماعي حضرت زهرا(س)
44 ـ آيا مقام حضرت
زهرا(س) از ساير ائمّة معصومين(ع) بالاتر است؟ (ص 71)
45ـ حقيقت معناي
حديث مشهور «لولاك» در عظمت و جايگاه حضرتزهرا(س) چيست؟(ص72)
46- حضور جبرئيل در محضر حضرت زهرا(س) بعد از رحلت نبيّ اكرم(ص) چه حكمتي
داشته است؟ آيا در اين هنگام اميرالمؤمنين(ع) نيز جبرئيل را ميديدند؟
(ص 74)
47- مصحف حضرت فاطمه(س) چيست؟ و چه مطالبي را در بر دارد؟
(ص 75)
48- آيا دوران حيات پيامبر اكرم(ص) نيز جبرئيل يا فرشتگان ديگري، به حضور
حضرت فاطمه(س) ميآمدند؟ (ص 76)
49 ـ اينكه فرمودهاند:
براي حضرت زهرا(س) از بهشت طعام و غذا ميآورند. آيا منظور بهشت موعود در آخرت
است يا جاي ديگر و آيا بهشت جاويد خلق شده است يا نه؟(ص 77)
50-
اينکه گفته شده در موقع عروسي حضرت زهرا و اميرالمؤمنين(ع)، زنها اشعاري را به
صورت تكخواني و همخواني تكرار ميكردند و مردان هم ميشنيدند و يا در آن مراسم،
دف زده ميشده، نقل صحيحي است؟ (ص 79)
51- چگونه است بانويي در اين مدّت اندك و با كميِ عمر، به اين مقامات بلند
و امتيازات ويژه ميرسند؟
(ص 79)
52- چگونه حضرت زهرا(س) با اين عظمت معنوي و فضايل بيشمار ميتوانند براي
دختران جوان ما الگوي واقعي باشند؟ (ص 80)
53- آيا از حضرت زهرا(س) نيز احاديث و رواياتي نقل شده است؟ يا
صرفاً بيانات و حرفهاي تاريخي در مورد ايشان وجود دارد؟ (ص
82)
54 ـ حكمت اينكه
حضرت زهرا(س) اوّلين كسي هستند كه وارد بهشت ميشوند، چيست؟(ص 82)
55-
آيا حضرت زهرا(س) يكي از مصاديق كوثر در آية ]إِنّا
أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ[ است يا حقيقت كوثر هستند؟ (ص 83)
56ـ حوض كوثر چيست
و كجا قرار دارد؟ (ص 84)
57ـ رابطة حضرت
زهرا(س) با شب قدر چيست؟ و اينكه ميفرمايند: «كسي كه فاطمه را درك كرد، شب
قدر را درك ميكند» به چه معنا است؟ (ص 85)
58- چرا نام حضرت
مريم(س) در قرآن آمده، ولي نام حضرت فاطمه(س) در قرآن نيامده است؟ (ص 86)
59- پوشش حضرت زهرا(س) چگونه بوده است؟ (ص 87)
60- ديدگاه و اعتقاد اهل سنّت پيرامون شخصيّت حضرت زهرا(س) چيست؟
(ص 88)
61- چرا حضرت زهرا(س) در برابر شخص نابينا باز هم پوشش خود را حفظ فرمودند؟ (ص 88)
62- در ماجراي سه روز روزهداري خانوادة حضرت علي(ع) و اطعام فقير و يتيم و
اسير، آيا افطار با آب براي فرزندان حضرت ضرر نداشت و آيا اين مصداق ضرر رساندن
به خود نميباشد؟ (ص 89)
63- اينكه فرمودهاند: «شبهاي جمعه، حضرت زهرا(س) به كربلا تشريف ميآورند»
به چه معناست؟ (ص 89)
64- چرا پيامبر اکرم(ص) تسبيحات خاصّ را که مشهور به تسبيحات حضرت زهرا(س)
است، به ايشان آموختهاند؟ (ص 90)
65 ـ اهميّت
تسبيحات حضرت زهرا(س) در فرهنگ تشيّع چيست؟ و حکمت اينکه ثوابهاي عظيمي براي آن بيان شده است، از
جمله اينکه از هزار رکعت نماز بالاتر است، چيست؟(ص 91)
66 ـ کيفيّت
تسبيحات حضرت زهرا(س) را بيان فرماييد؟ (ص 92)
67ـ اين كه «رضايت
خدا در گرو رضايت فاطمه(س) است» يعني چه؟ (ص 93)
68ـ اين فرمايشِ حضرتفاطمه(س)كه
ميفرمايند: «امام مانندكعبه است» به چه معناست؟(ص94)
69ـ در روايت آمده
«در خانهاي كه نام محمّد يا علي و... و فاطمه باشد، فقر وارد نميشود.» معناي
اين روايت چيست؟ (ص 94)
70- حضرت زهرا(س) در آخرت، از چه كساني شفاعت خواهند كرد؟
(ص 95)
71-
آيا در موقع ظهور امام زمان«ارواحنافداه»، حضرت مهدي«ارواحنافداه» از قاتلين
مادرشان انتقام ميگيرند؟ (ص 95)
72-
در موقع رجعت آل الله(ع)، آيا حضرت فاطمه زهرا(س) هم رجعت ميفرمايند؟ به چه
ترتيب؟ (ص 95)
73-
مقام حضرت زهرا(س) در قيامت چگونه خواهد بود؟ (ص 96)
فصل
هفتم: ساير سؤالات پيرامون حضرت زهرا(س)
74 ـ از زيارات
حضرت زهرا(س)، كداميك معتبرتر است؟ (ص 99)
75- اينكه قسمتي از شبانه روز يا روزي از هفته به نام حضرت زهرا(س) ميباشد،
چه حكمتي دارد؟ (ص 99)
76- صلوات حضرت زهرا(س) داراي چه اهميّتي است؟ و عبارت «سرّمُستَودَع» يعنيچه؟(ص 101)
77- طريقة صحيح نماز حضرت زهرا(س) را بيان فرماييد؟ (ص 101)
78-
اينكه بعضي در خواب حضرت زهرا(س) را زيارت كردهاند و مشاهده نمودهاند هنوز تورّم
بازو بهبود نيافته است، يعني چه؟ (ص 102)
79-
منشأ اختلاف زمان شهادت حضرت زهرا(س) در چيست؟ به نظر حضرتعالي كدام زمان
معتبرتر است؟ (ص 102)
80-
چرا براي شهادت حضرت زهرا(س) عزاداري ده روزه(دهةفاطميّه) برگزار ميشود؟(ص103)
81- آيا اقامة مجالس عزا و
جشن در ايّام شهادت و ولادت حضرتزهرا(س) ضرورت دارد؟(ص104)
82- آيا برپايي بعضي از
مجالس که همراه با برخي از اعمال خاصّ و نامتعارف و به بهانة «عيد الزّهراء» در
بعضي از ايّام سال ميباشد، صحيح بوده و مستندِ شرعي دارد؟ و آيا اينگونه امور،
بر خلاف وحدت بين مسلمين نيست؟ (ص
105)
83- اينكه فرمودهاند:
«سلمان از ما اهلبيت است» آيا موجب محرميّت سلمان با حضرت زهرا(س) ميباشد؟ (ص106)
84- حضرتسلمان(ره)، احاديثي
از حضرتفاطمةزهرا(س) نقل نموده و يا در حوادث ويژهاي حضور داشتهاند که کمتر
ديگران آنها را نقل نمودهاند، آيا سلمان فضيلت خاصّي داشته است؟(ص106)
85- چگونه ميتوان در
گسترش شعائر و تعميق محبّت حضرت فاطمه(س) قدم برداشت؟(ص107)