جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    اعتقادات / اندیشه‌های ناب/سیره و فضائل حضرت زهرا(س) / فهرست سوالات
    فهرست سؤالات

    فصل اوّل: خلقت و ولادت حضرت زهرا(س)

    1- خلقت نوري حضرت زهرا(س) - قبل از خلقت حضرت آدم(ع) - چگونه بوده است؟‌(ص 17)

    2- اين مطلب كه مي‌فرمايند: «منشأ خلقت حضرت زهرا(س) رُطب(خرما) و سيب‌ بهشتي است» يعني‌چه؟ (ص 19)

    3- آيا صحبت نمودن حضرت زهرا(س) از درون رَحِم، با مادرشان حضرت خديجه(س) صحيح است؟ چطور امكان دارد؟ (ص 21)

    4- اينكه گفته شده «در تولّد حضرت زهرا‌(س) زنان بهشتي به كمك حضرت خديجه(س) آمدند» يعني چه؟ (ص 21)

    5-‌ زمان تولّد حضرت زهرا(س) قبل از بعثت بوده است يا بعد از بعثت؟ (ص 23)

    6- آيا حضرت زهرا(س) داراي خواهر يا برادر بودند؟ (ص 24)

    فصل دوّم: اسامي و القاب حضرت زهرا(س)

    7- در ميان اسامي متعدّدي که براي حضرت فاطمه(س) نقل شده، كدام يك اسم و كدام يك لقب ايشان است؟ (ص 25)

    8- آيا بدون وضو، مي‌توان القاب و اسامي حضرت زهرا(س) را لمس نمود؟ (ص 25)

    9- منشأ اسماء و القابی که به‌ حضرت زهرا(س) نسبت داده‌اند، از کجاست؟ (ص 26)

    10- کنية «اُمّ ابيها» از کنيه‌هاي حضرت زهرا(س) به چه معناست؟ (ص 30)

    11ـ در وجه تسمية حضرت زهرا(س) به «طاهره» گفته‌اند: به اين دليل است كه آن حضرت، از عادت زنانه پاک و مطهّر بوده‌‌اند. آيا اين ويژگي به عنوان فضيلت و كرامت اختصاصي ايشان مي‌باشد، يا علّت طبيعي داشته است؟ (ص 30)

    12- چرا به حضرت زهرا(س)، لقب «الحَوراء الإنسیّه» داده شده است؟ (ص 31)

    فصل سوّم: حضرت زهرا(س) و پيامبر اکرم(ص)

    13- چرا به حضرت زهرا(س) بضعة‌النّبي‌ (پارة تن رسول الله(ص)) مي‌گويند؟ (ص 33)

    14- معناي حقيقي كلام نبيّ اكرم(ص) كه خطاب به حضرت زهرا(س) مي‌فرمودند: «فِداها اَبوها» چيست؟ آيا صرفاً يك بيان عاطفي است يا حقيقتي بالاتر از آن؟ (ص 34)

    15ـ سخن نبيِّ اكرم(ص) که‌ مي‌فرمايند: «وقتي مشتاق بوي بهشت مي‌شوم، فاطمه را مي‌بويم» به چه معنایی است؟ (ص 35)

    16-‌ در جريان مهاجرت پيامبر(ص) به مدينه، حضرت‌ زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کساني به مدينه رفتند؟ (ص 36)

    17- فدك چه بوده است و حضرت زهرا(س) چگونه مالك آن شده بودند؟ (ص 36)

    18- تظلّم خواهي اهلبيت(ع) در مورد فدك به خاطر چه بود؟ آيا  دفاع از مال شخصي بوده يا دفاع از مال امّت؟ (ص 39)

    19-‌ علّت دشمني برخي از زنان پيامبر(ص) با حضرت زهرا(س) و اميرالمومنين(ع) چه بوده است؟ (ص 40)

    فصل چهارم: حضرت زهرا(س) و اميرالمؤمنين(ع)

    20ـ اينكه در روايات گفته شده: «عقد ازدواج علي و فاطمه(ع) در آسمان بسته شده است» آيا منظور، عقد شرعي است يا منظور ديگري دارد؟ (ص 43)

    21ـ اينكه مي‌گويند: «در جريان ازدواج حضرت زهرا با اميرالمؤمنين(ع)، آب‌ها به عنوان مهريّة‌ حضرت زهرا(س) قرار داده شده»، يعني چه؟ چه مستندي دارد؟ آيا منظور همة‌ آب‌هاي زمين است؟ (ص 44)

    22- رفتار حضرت فاطمه(س) با شوهرشان، حضرت علي(ع) چگونه بود؟ (ص 45)

    23- اينكه در روايات فرموده‌اند: فاطمة زهرا(س) در شبانه روز چند مرتبه براي حضرت علي(ع) نور افشاني مي‌نمودند، يعني‌ چه؟‌ آيا اين يک مطلب كنايي است؟‌ (ص 46)

    24- تعداد فرزندان حضرت زهرا(س) چند نفر بوده است؟ آيا اُمّ كلثوم(س) هم از فرزندان آن حضرت بوده؟ سرانجام ايشان چه شده است؟ (ص 47)

    25- در برخي از روايات بيان شده است که حضرت زهرا(س) با اميرالمؤمنين(ع) بر سر بعضي از موضوعات اختلاف پيدا کرده‌اند و پيامبر اکرم(ص) بين ايشان داوري کرده‌اند و ... ، آيا معصومين(ع) نيز ممکن است با هم اختلاف داشته باشند؟ (ص 48)

    26- چرا حضرت زهرا(س) داراي خادمه بودند؟ (ص 48)

    فصل پنجم: حضرت زهرا(س) بعد از پيامبر اکرم(ص)

    27‌- در منابع روايي آمده است که: «حضرت زهرا(س) بعد از رحلت نبيِّ اكرم(ص) شب و روز گريه مي‌كردند»، آيا اين کار باعث ظلم به نفس يا ظلم به غير نبوده است؟ (ص 51)

    28- علّت گريه‌هاي حضرت زهرا(س)، بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) را توضيح دهيد؟ (ص 52)

    29- حكمت اينكه حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) و حوادث تلخ بعد از آن، آرزوي مرگ مي‌كنند، چيست؟ (ص 52)

    30- در حادثة غصبِ خلافتِ حضرت علي(ع) و تهاجم‌ها و اهانت‌هاي دشمنان اهل‌بيت(ع) به حضرت فاطمة‌ زهرا(س)، حكمت و دليل اينكه اميرالمؤمنين(ع) سكوت نمودند، ولي حضرت زهرا(س) به صحنه آمدند، چه بود؟ (ص 53)

    31-  هنگامي كه حضرت زهرا(س) در دفاع از مقام ولايت در مسجد، سخنراني نمودند، آيا صداي ايشان به گوش نامحرم نمي‌رسيد؟ (ص 57)

    32- به ‌‌جز خطبة معروف به فدکيّه که در مورد غصب حقوق حقّة‌ اهل‌بيت(ع) مي‌باشد، آيا حضرت زهرا(س) در مواقع ديگري نيز به بيان مظلوميّت خود پرداخته و يا تظلّم‌خواهي نموده‌اند؟(ص 57)

    33- اگر حضرت زهرا(س) مي‌دانستند چه حوادثي پشتِ درب اتفاق مي‌افتد، چرا خودشان به پشت درب رفتند؟ (ص 58)

    34- آيا وقايع پيش از شهادت حضرت زهرا(س)، مانند آتش زدن درب خانة ايشان(احراق باب)، ضربه زدن به پهلوي مبارک حضرت، سيلي زدن و ... حقيقت داشته و واقعاً رخ داده است؟ با توجّه به اينکه در پاره‌اي از اين موارد، از حيث تاريخي تشکيک مي‌شود؟ (ص 58)

    35- سقط فرزند حضرت زهرا(س) چقدر صحّت دارد، اسم او‌ چه بوده؟ و آيا توسّل به ايشان جايز است ؟ (ص 62)

    36- در کتاب‌هاي مقاتل آمده است: «هنگام غسل دادن حضرت زهرا(س)، ناگهان دو دست ايشان از كفن خارج شد و فرزندان را درآغوش گرفت و ...»، آيا اين امر واقعيّت دارد؟ (ص 63)

    37- حكمت اينكه حضرت زهرا(س) وصيّت نمودند كه مراسم غسل، تكفين و تدفينِ ايشان شبانه و مخفيانه صورت پذيرد، چيست؟ (ص 64)

    38- در مراسم تشييع و تدفين حضرت زهرا(س) به جز فرزندان آن حضرت و اميرالمؤمنين(ع)، آيا کسي ديگر هم حضور داشت؟ (ص 64)

    39- چرا مزار حضرت زهرا(س) مخفي مانده و توسّط اهلبيت(ع) آشكار نشده است؟ ‌به نظر حضرتعالي کدام احتمال در خصوص مزار مطهّر آن حضرت، قوي‌تر است؟ (ص 65)

    40-‌ اينکه گفته مي‌شود: اوّلين تابوت به‌ سبک امروزي در اسلام، براي حضرت زهرا(س) ساخته شده، درست است؟ و اصلاً چرا حضرت زهرا(س) دستور به ساختن تابوت را دادند؟ (ص 67)

    41- قاتلين حضرت زهرا چه كساني بودند؟ (ص 68)

    42- آيا قطع رابطة حضرت فاطمه(س) با غاصبان ولايت و ناخشنودي ايشان از آنان صحّت دارد؟ (ص 68)

    43- اگر عفو و بخشش پسنديده است، چرا حضرت فاطمه(س) دشمنان خودشان را نبخشيدند؟ (ص69)

    فصل ششم: شخصيّت و سيرة فردي و اجتماعي حضرت زهرا(س)

    44 ـ آيا مقام حضرت زهرا(س) از ساير ائمّة معصومين(ع) بالاتر است؟ (ص 71)

    45ـ حقيقت معناي حديث مشهور «لولاك» در عظمت و جايگاه حضرت‌زهرا(س) چيست؟‌(ص‌72)

    46- حضور جبرئيل در محضر حضرت زهرا(س) بعد از رحلت نبيّ اكرم(ص) چه حكمتي‌ داشته است؟‌ آيا در اين هنگام اميرالمؤمنين(ع) نيز جبرئيل را مي‌ديدند؟ (ص 74)

    47- مصحف حضرت فاطمه(س) چيست؟ و چه مطالبي را در بر دارد؟ (ص 75)

    48- آيا دوران حيات پيامبر اكرم(ص) نيز جبرئيل يا فرشتگان ديگري، به حضور حضرت فاطمه(س) مي‌آمدند؟ (ص 76)

    49 ـ اينكه‌ فرموده‌اند‌: براي حضرت‌ زهرا(س) از بهشت طعام و غذا مي‌آورند.‌ آيا منظور بهشت موعود در آخرت است يا جاي ديگر و آيا بهشت جاويد خلق شده است يا نه؟(ص 77)

    50- اينکه گفته شده در موقع عروسي حضرت زهرا و اميرالمؤمنين(ع)، زن‌ها اشعاري را به صورت تك‌خواني و هم‌خواني تكرار مي‌كردند و مردان هم مي‌شنيدند و يا در آن مراسم، دف زده مي‌شده، نقل صحيحي است؟ (ص 79)

    51- چگونه است بانويي در اين مدّت اندك و با كميِ عمر، به اين مقامات بلند و  امتيازات ويژه مي‌رسند؟ (ص 79)

    52- چگونه حضرت زهرا(س) با اين عظمت معنوي و فضايل بي‌شمار مي‌توانند براي دختران جوان ما الگوي واقعي باشند؟ (ص 80)

    53- آيا از حضرت زهرا(س) نيز احاديث و رواياتي نقل شده است؟ يا صرفاً بيانات و حرف‌هاي تاريخي در مورد ايشان وجود دارد؟ (ص 82)

    54 ـ حكمت اينكه حضرت زهرا(س) اوّلين كسي هستند كه وارد بهشت مي‌شوند، چيست؟(ص 82)

    55- آيا حضرت زهرا(س) يكي از مصاديق كوثر در آية ]إِنّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ[  است يا حقيقت كوثر هستند؟ (ص 83)

    56ـ حوض كوثر چيست و كجا قرار دارد؟ (ص 84)

    57ـ رابطة حضرت زهرا‌(س) با شب قدر چيست؟ و اينكه مي‌فرمايند:‌ «كسي كه فاطمه را درك كرد، شب  قدر را درك مي‌كند» به چه معنا است؟ (ص 85)

    58- چرا نام حضرت مريم(س) در قرآن آمده، ولي نام حضرت فاطمه(س) در قرآن نيامده است؟ (ص 86)

    59- پوشش حضرت زهرا(س) چگونه بوده است؟ (ص 87)

    60- ديدگاه و اعتقاد اهل سنّت پيرامون شخصيّت حضرت زهرا(س) چيست؟ (ص 88)

    61- چرا حضرت زهرا(س) در برابر شخص نابينا باز هم پوشش خود را حفظ فرمودند؟ (ص 88)

    62- در ماجراي سه روز روزه‌داري خانوادة حضرت علي(ع) و اطعام فقير و يتيم و اسير، آيا افطار با آب براي فرزندان حضرت ضرر نداشت و‌ آيا اين مصداق ضرر رساندن به خود نمي‌باشد؟ (ص 89)

    63- اينكه فرموده‌اند: «شب‌هاي جمعه، حضرت زهرا(س) به كربلا تشريف مي‌آورند» به چه معناست؟ (ص 89)

    64- چرا پيامبر اکرم(ص) تسبيحات خاصّ را که مشهور به تسبيحات حضرت زهرا(س) است، به ايشان آموخته‌اند؟ (ص 90)

    65 ـ اهميّت تسبيحات حضرت زهرا(س) در فرهنگ تشيّع‌ چيست؟ و حکمت اينکه ثواب‌هاي عظيمي براي آن بيان شده است، از جمله اينکه از هزار رکعت نماز بالاتر است، چيست؟(ص 91)

    66 ـ کيفيّت تسبيحات حضرت زهرا(س) را بيان فرماييد؟ (ص 92)

    67ـ اين كه «رضايت خدا در گرو رضايت فاطمه(س) است» يعني چه؟ (ص 93)

    68ـ اين فرمايشِ حضرت‌فاطمه(س)‌كه مي‌فرمايند: «امام مانند‌كعبه است»‌ به چه معناست؟(ص94)

    69ـ در روايت آمده «در خانه‌اي كه‌ نام محمّد يا علي و... و فاطمه باشد، فقر وارد نمي‌شود.» معناي اين روايت چيست؟ (ص 94)

    70- حضرت زهرا(س) در آخرت، از چه كساني شفاعت خواهند كرد؟ (ص 95)

    71- آيا در موقع ظهور امام زمان«ارواحنافداه»، حضرت مهدي«ارواحنافداه» از قاتلين مادرشان انتقام مي‌گيرند؟ (ص 95)

    72- در موقع رجعت آل الله(ع)، آيا حضرت فاطمه زهرا(س) هم رجعت مي‌فرمايند؟ به چه ترتيب؟ (ص 95)

    73‌-‌ مقام حضرت زهرا(س) در قيامت چگونه خواهد بود؟ (ص 96)

    فصل هفتم: ساير سؤالات پيرامون حضرت زهرا(س)

    74 ـ از زيارات حضرت زهرا(س)، كداميك معتبرتر است؟ (ص 99)

    75- اينكه قسمتي از شبانه روز يا روزي از هفته به نام حضرت زهرا(س) مي‌‌باشد، چه حكمتي دارد؟ (ص 99)

    76- صلوات حضرت زهرا(س) داراي چه اهميّتي است؟ و عبارت «سرّمُستَودَع» يعني‌چه؟(ص 101)

    77- طريقة صحيح نماز حضرت زهرا(س) را بيان فرماييد؟ (ص 101)

    78- اينكه بعضي در خواب حضرت زهرا(س) را زيارت كرده‌اند و مشاهده نموده‌اند هنوز تورّم بازو بهبود نيافته است، يعني چه؟ (ص 102)

    79- منشأ اختلاف زمان شهادت حضرت زهرا(س) در چيست؟ به‌‌ نظر حضرتعالي كدام زمان معتبرتر است؟ (ص 102)

    80- چرا براي شهادت حضرت زهرا(س) عزاداري ده روزه‌(دهة‌فاطميّه) برگزار مي‌شود؟(ص103)

    81- آيا اقامة مجالس عزا و جشن در ايّام شهادت و ولادت حضرت‌زهرا(س) ضرورت دارد؟(ص104)

    82- آيا برپايي بعضي از مجالس که همراه با برخي از اعمال خاصّ و نامتعارف و به بهانة «عيد الزّهراء» در بعضي از ايّام سال مي‌باشد، صحيح بوده و مستندِ شرعي دارد؟ و آيا اين‌گونه امور، بر خلاف وحدت بين مسلمين نيست؟ (ص 105)

    83- اينكه فرموده‌اند: «سلمان از ما اهلبيت است» آيا موجب محرميّت سلمان با حضرت زهرا(س) مي‌باشد؟ (ص106)

    84- حضرت‌سلمان(ره)، احاديثي از حضرت‌فاطمة‌زهرا(س) نقل نموده‌ و يا در‌ حوادث ويژه‌اي حضور داشته‌اند که کمتر ديگران آن‌‌ها را نقل نموده‌اند، آيا سلمان فضيلت خاصّي داشته است؟(ص106)

    85-‌ چگونه مي‌توان در گسترش شعائر و تعميق محبّت حضرت فاطمه(س) قدم برداشت؟(ص107)

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365