جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    عرفان / سیر و سلوک - توبه / تأثير توسّل و شفاعت در توبه
    مراتب توسّل و شفاعت

    توسّل و شفاعتی که شیعه به آن معتقد است، دارای مراتبی چند است:

    مرتبۀ اوّل: شفيعاني مانند پيامبر اکرم$ و اهل‌بیت( برای استجابت دعاها یا آمرزش گناهکاران دعا می‌کنند و پروردگار عالم دعای ایشان را مستجاب می‌فرماید.

    مرتبۀ دوّم: خداوند متعال حکومت دنیا و آخرت را به پيامبر گرامي$ و اهل‌بیت( عنایت کرده است و آنان را صاحب اختیار کامل قرار داده است که به اذن الهی به استجابت دعا یا آمرزش بندگان بپردازند. البته روشن است که آنان بر خلاف عدالت عمل نمي‌کنند و نیز روشن است که نه تنها با عدل،‌ بلکه با فضل و کرامت و محبّت با انسان‌ها رفتار خواهند فرمود.

     مرتبۀ سوّم: پيامبر خاتم$ و اهل‌بیت( در دنیا و آخرت، امام و هدایت‌گر بشریّت هستند و در قیامت با علم به‌اوضاع و احوال مردم، از آنان شفاعت می‌کنند:

    >يومَ نَدْعُوا کُلَّ اُناسٍ بِاِمامِهِمْ<[1]

    روزي که هر گروهي را با پيشوايشان مي‌خوانيم.

    بر اين اساس، عالمان دين و کساني که موجب هدايت ديگران شدهاند، مانند شهداء نيز با درجۀ نازل‌تري ميتوانند شفاعت کنند. به طور کلّي کسي که در دنيا «هادي» است، در قيامت می‌تواند «شفیع» واقع شود و هر کسی در این دنیا جنبة هدایتش براي ديگران بیشتر باشد، در آخرت نيز، جنبة شفاعتش براي ديگران بیشتر خواهد بود.  

    مرتبۀ چهارم: خداوند متعال در روز رستاخیز به واسطۀ تقرّب شفیع در نزد او، گناهکار لایق بخشش را که مورد شفاعت واقع شده است، عفو می‌فرمايد:

    >لا يمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ اِلّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً<[2]

    آنان مالک شفاعت نیستند، مگر کسی که نزد خداوند رحمان عهد و پیمانی دارد.

    مرتبۀ پنجم: همان‌طور که قبلاً بیان شد، پيامبر مکرّم$ و اهل بیت( هم در امر تکوین و هم در امر تشریع، واسطۀ فیض جهان هستیاند و وساطت آن بزرگواران در دو جهان کارساز است. یعنی هر فیض و رحمتی که در دنیا و آخرت به بندگان می‌رسد، به واسطۀ آن بزرگواران می‌رسد.

    مغفرت و آمرزش بندگان در قیامت، نعمت و فيضی بزرگ از جانب پروردگار متعال است و به واسطۀ رسول خدا$ و اهل‌بیت( به انسان‌ها می‌رسد و این والاترین مرتبۀ شفاعت است که از نظر عرفان اسلامی و عترت طاهره( امری مسلّم و قطعی است.

    شفاعت به این معنا، تنها مربوط به گناهکاران نیست، بلکه هر انسانی براي اين‌که مورد هر درجه‌اي از مغفرت خدای تعالی قرار ‌گیرد و وارد هر مرتبه‌اي از بهشت شود، گرچه استحقاق آمرزش را نيز داشته باشد و گرچه خود، از شفيعان روز قيامت باشد، نيازمند شفاعت نبيّ مکرّم$ و اهل بیت( است و از اين‌رو مغفرت پروردگار با همة درجاتش، به واسطۀ آنان به انسان‌ها می‌رسد.



    [1]. اسراء / 71 - 72

    .[2] مريم / 87

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365