جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    تفسير قرآن کريم / معارف اسلام در سوره يس / توحيد
    جهان روي قدر و اندازه است

    در اين كه جهان از روي تقدير و اندازه است اشكالي نيست. اين همان برهان نظم است كه در قسمت‌هاي گذشته پيرامون آن بحث شد. هر چيزي در اين عالم اندازه دقيقي دارد، آن هم دقت عالمانه. به قول قرآن شريف:

    اِنّا كُلَ شَييٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ[1]

    در اين عالم هر چيزي به اندازه خود و روي يك نظام دقيق خلق شده است.

    «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَي اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكُلِّ شَيْيٍ قَدْراً»[2]

    پروردگار عالم بر عالم هستي قدرت دارد و هر چيزي را به اندازه آفريده است.

     

    مقدري‌كه‌به‌گل نكهت وبه‌گل جان داد

     

    به‌هركه‌هر چه سزا بود، ايزدش آن داد

     

    «وَ اِنْ مِن شَيْيٍ اِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ اِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلومٍ»[3]

    هر چيزي از طرف ما و از خزانه قدرت ماست.

    حضرت امام صادق(ع) فرمودند: هر چيزي از «كاف و نون» كن رحماني است، و از آنجا سرچشمه مي‌گيرد و هر چيزي از خزانه خدا و با قدر خدا سرچشمه مي‌گيرد، اما بدون حساب نيست، به اندازه است. شايد نظير اين سه آيه‌اي كه آمد، بيش از صد آيه در قرآن باشد كه مي‌گويد عالم هستي روي قدر و اندازه است. اين اندازه و قدر و نظام را اگر با علم ذاتي خداوند و در علم خداوند بسنجيم، به آن قدر گويند. همان قضا و قدري كه بين همه مشهور شده و بحثي نيز در اين مورد در فلسفه داريم. قدر يعني اندازه‌گيري و در علم ذاتي خدا يك اندازه‌گيري براي عالم هستي بوده است.

    با اين كه مثال خيلي غلطي است مي‌شود گفت نظير مهندسي كه وقتي بخواهد ساختماني را پياده كند، اول نقشه ساختمان را در ذهن خود مي‌آورد سپس به كارهاي بعدي مي‌پردازد. نقشه عالم هستي را هم قبل از خلقت «قدر» يعني اندازه‌گيري گويند. بعد آن نقشه به اراده حق موجود شد، معلوم است كه اراده حق احتياج به معونه و كمك ندارد و به مجردي كه اراده كرد، عالم هستي موجود گرديد و آن نقشه پياده شد، به اين عالم «قضا» مي‌گويند. پس اين «قضا و قدر» كه ما مي‌گوئيم يك غلط مشهور است و بايد بگوييم، قدر و قضا.



    [1]ـ سوره قمر، آيه 49 ترجمه: هر چيزي را به اندازه آفريديم.

    [2]ـ سوره طلاق، آيه 3 ترجمه: و هر كس بر خدا توكل كند خدا او را كفايت خواهد كرد كه خدا امرش (بر همه عالم) نافذ و روان است و بر هر چيزي قدر و اندازه مقرر داشته است.

    [3]ـ سوره حجر، آيه 21 ترجمه: (و بدان كه) هيچ‌چيز در عالم نيست جز آن كه منبع و خزانة آن نزد ما خواهد بود ولي ما (از آن بر عالم خلق) مگر به قدر معين كه مصلحت است نمي‌فرستيم.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365