جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    تفسير قرآن کريم / معارف اسلام در سوره يس / روز قيامت
    نفخ صور

    «نفخ صور» هم يكي از همان امور تعبديه است. از قرآن شريف به دست مي‌آيد كه اسرافيل ملك مقرب خدا از طرف خدا وكيل است كه به اذن خدا به يك ندا، تمام عالم هستي را بميراند، مدتها هم به غير خدا در اين عالم نباشد، اگر هم باشد كم باشد مثلاً وسائط فيض شايد باشند بعد از مدتها دوباره خداوند، اسرافيل را كه او نيز مرده است زنده كند و به اذن خدا با نداي اسرافيل عالم هستي زنده شود و اين عالم هستي رو به خدا بروند يعني محشر به پا شود و آنگاه كه محشر به پا شد:

    يَوْمَ نَدْعُوا كُلُّ اُناسٍ بِاِمامِهِم[1]

     

    ذره‌ذره‌كان دراين ارض‌وسماست

     

    جنس‌خودراهمچوكاه وكهرباست

    امام(ع) در محشر

    طريقه آمدنشان هم به صف محشر اين است كه هر كس هم جنس خود را پيدا مي‌كند. علي گونه‌ها، با علي مي‌آيند. فرعون گونه‌ها با فرعون. ظالم گونه‌‌ها با ظالم بزرگ. روباه گونه‌ها با روباه بزرگ. سگ گونه‌ها با سگ بزرگ و بالاخره هر كسي رهبر و امام خود را پيدا كرده و با هم به صف محشر مي‌آيند[2].

    از نظر قرآن و روايات، پيروان اميرالمؤمنين(ع) تا لب حوض كوثر مي‌آيند و بر پيامبر صلوات‌الله عليه و آله وارد مي‌شوند. حساب و كتاب هم برايشان خيلي آسان است يا اصلاً حساب و كتاب ندارند. اينها صف محشر را تماشا مي‌كنند تا اين كه با مولايشان علي(ع) به بهشت بروند. [3]

    آنهايي هم كه تابع اميرالمؤمنين(ع) نبودند در صف محشر جايي كه خداوند تعيين كرده حاضر مي‌شوند. راستي هم چه روز سختي است. قرآن مي‌فرمايد:

    «فَاِذا نُقِرَ فِي النّافُورِ فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَومٌ عَسيرٌ عَلَي الكافِرينَ غَيْرَ يَسيرٍ»[4]

    وقتي كه در صور دميده شد و مردم آمدند، روز، روز سختي است. حساب دقيق است، موقف‌ها متعدد و سخت‌گيري‌ها فراوان است، بالاخره اگر عفو خداوند و شفاعت اهل‌بيت(ع) شامل حالش شود به بهشت مي‌رود و الا وارد جهنم مي‌گردد.

    باز قرآن در اين‌باره مي‌فرمايد: «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمواتِ وَ مَنْ فِي الاَرضِ اِلاّ مَنْ شاءَ الله ثُمَّ نُفِخَ فيهِ اُخْري فَاِذا هُم قيامٌ يَنْظُرُون»[5]

    وقتي در صور دميده شد همه مي‌ميرند. «صعق» ولو به معناي غش كردن است، اما در اينجا ائمه طاهرين عليهم‌السلام و همه مفسرين به موت معنا كرده‌اند ولي آيا روح هم مي‌ميرد؟ اگر آيه و يا روايات دلالت كنند تعبداً مي‌پذيريم و الا قابل درك نيست كه چگونه روح مي‌ميرد. به علاوه ابهاماتي در اينجا هست كه در مقام بيان هم نبوده‌اند، لذا در اين موارد هر چه را فرموده‌اند مي‌پذيريم ولو نتوانيم از آن جز تقريبي ذهني ترسيم كنيم. حقيقت اين مسائل يافتني است.

    خلاصه اين آيه شريفه مي‌گويد، همه مي‌ميرند جز آنكه خدا بخواهد. سپس دوباره در صور دميده مي‌شود، همه براي حساب و كتاب منتظر مي‌شوند و همه در صف محشر حاضر. اين «دميدن در صور» در اين آيه و آنجا كه مي‌فرمايد اِنْ كانَتْ الاّ صَيْحَه كه با يك فرياد مردم مي‌ميرند يا زنده مي‌شوند. شايد كنايه از اين باشد كه اسرافيل به امر خداوند مي‌گويد: بمير، عالم هستي مي‌ميرد. چنانچه دوباره به اذن خدا مي‌گويد زنده شو، عالم هستي زنده مي‌شود. اينكه به اين كار نفخ صور مي‌‌گويند، شايد به خاطر اين است كه معمولاً وقتي بخواهند قومي را متنبه كنند، با دميدن در بوق به آنها هشدار مي‌دهند. ظاهراً مراد از نفخ صور، يعني دميدن در بوق يا صيحه و يا ندا و دادزدن همه اينها معنايش همين باشد كه: اسرافيل به اذن خدا در صور مي‌دمد و همه مي‌ميرند.



    [1]ـ سوره اسري، آيه 71 «(اي رسول ما به يادآر) روزي كه ما هر گروهي از مردم را با پيشوايشان دعوت مي‌كنيم»

    [2]ـ درباره اين آيه شريفه روايات متعددي در بحارالانوار، ج8 از صفحه 9 تا 16 آمده است.

    [3]ـ عَنِ النّبي(ص) اَلا و مَنْ اَحَبَّ عَلياً جازَ عَلي الصِّراطِ‌ كَالْبَرْقِ الخاطِف، اَلا وَ مَنْ اَحَبَّ عَليّا كَتَبَ الله لَهُ بَرائَةٌ مِنَ النّارِ وَ جَوازاً عَلي الصِّراطِ وَ اَماناً مِنَ العَذابِ وَ لَمْ يَنْشرْلَهُ ديوانٌ وَ لَمْ يَنْصِبْ لَهُ ميزانٌ وَ قيل لَهُ ادْخِلُ الجَنَّةَ بِلاحِسابٍ. اَلا وَ مَن اَحَبَّ الَ‌مُحَمَدٍ اَمِنَ مِنَ الحِسابِ وَ‌ الميزانِ وَ الصِّراطِ اَلا وَ مَنْ ماتَ عَلي بُغْضِ الِ مُحَمَّدٍ لَمْ يَشُمَّ راتِحَةَ الجَنَّةِ (فضائل الشيعه، صدوق ره ص3) پيامبراكرم صلوات‌الله عليه و آله فرمودند: آگاه باشيد كسي كه علي(ع) را دوست بدارد مثل برق جهنده از صراط مي‌گذرد. آگاه باشيد كسي كه علي(ع) را دوست بدارد نجات از آتش براي او حتمي است و براي اوست گذشتن از روي صراط و در امان است از عذاب و نامه عمل او باز نمي‌شود و او را در مقابل ميزان قرار نمي‌دهند و به او گفته مي‌شود بدون حساب به بهشت وارد شو. آگاه باشيد كسي كه آل‌محمد«صلوات‌الله عليهم اجمعين» را دوست بدارد از حساب و ميزان و صراط در امان است آگاه باشيد كسي كه بميرد با دشمني آل‌محمد (صلوات‌الله عليهم اجمعين) بوي بهشت را استشمام نخواهد كرد.

    [4]ـ سوره مدثر، آيات 8ـ10 ترجمه: تا آنگاه كه صور (اسرافيل) را بدمند. آن روز بسيار سختي است. كافران را هيچ‌گونه راحتي و آسايش نيست.

    [5]ـ سوره زمر، آيه 68 ترجمه: «و در صور دميده شود تا جز آنكه خدا بقاء او را خواسته هر كه در آسمانها و زمين است، مدهوش مرگ شود. آنگاه بار ديگر در صور دميده شود كه ناگاه همه خلايق برخيزند و نظاره كنند.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365