جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    تفسير قرآن کريم / معارف اسلام در سوره يس / روز قيامت
    حقيقت عالم معني

    از نظر قرآن و روايات اهل‌بيت عليهم‌السلام نفخ در صور، چنين است كه مردن عالم هستي و حيات مجدد به اذن خدا و به واسطه اسرافيل صورت مي‌پذيرد. اما حقيقتش چطور است؟ راستي بوقي دارد يا چيزي شبيه به آن؟ يا ممكن است چيز ديگري باشد. آنچه از قرآن و روايات بدست مي‌آيد، اين است، ولي حقيقتش براي ما قابل درك نيست.

    مباحث آينده هم همينطور است، اگر كسي بخواهد بفهمد كه حورالعين يعني چه؟ نمي‌شود. حورالعيني كه اگر پيراهنش در دنيا بيايد همين يك پيراهن دنيا را روشن مي‌كند، از بوي عطر او همه مبهوت مي‌شوند و اگر هفتاد حوله روي ساق پايش بياندازند، باز هم درخشندگي آن چشم را خيره مي‌كند[1]. حالا اين حورالعين چيست؟ انشاء‌الله به آنجا مي‌رويد و مي‌بينيد.

    حورالعيني كه يك معانقه‌اش پانصد سال طول مي‌كشد. خوبي‌اش هم به قول اهل‌بيت(ع) اين است «لا يُملها وَ لا تُمِلْهُ»[2]  نه حوريه خسته مي‌شود و نه آن مؤمن.

    ولي چگونه ممكن است؟ نمي‌دانم. اصلاً، آنجا جاي خستگي و سيرشدن و گرسنه شدن نيست. عالم، عالم ديگري است ما فقط يك دورنمايي از آن داريم.

    وَ يَقُولُونَ مَتَي هَذَا الوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقينَ(48)

    كفار (از روي مسخره و استهزاء) گويند: اگر راست مي‌گوئيد اين وعده (قيامت، بهشت و دوزخ) كي خواهد بود؟



    [1]ـ قُلتُ جُعْلِتُ فِداكَ مِنْ اَيِّ شييٍ خَلَقْنَ الحُورَ العينِ؟ قالَ: مِنَ الجنَّةِ وَ يُري مُخُّ ساقَيْها مِنْ وَراءِ سَبْعينَ حُلَّةٍ (تفسير قمي صفحه 438). ابي‌بصير گويد خدمت حضرت امام صادق(ع) عرض كردم فدايتان شوم حورالعين از چه خلق شده‌اند؟ فرموده‌اند از بهشت و دو ساق پاي او از پشت هفتاد حله ديده مي‌شود. در روايتي ديگر است كه همين بيان را فرموده‌اند و تشبيه فرموده‌اند به آب زلالي كه درون آن نيزه و گره‌اش پيداست و روايتي ديگر از پيامبراكرم(ص) نيز رسيده است. («الاختصاص» ص 356ـ345 «الاحتجاج» ص192).

    [2]ـ عَنْ اَبي جَعْفَرِ(ع) قالَ: قالَ رَسُولُ الله صَلَّي الله عَلَيْهِ وَ الِهِ و سَلَّمَ وَ ذَكَرَ حَديثاً طَويلاً يُذكَرُ فيهِ حال المؤمن اِذا دَخَلَ الجَنَّة: فَزَوَّجَتَهُ الحُوراءِ العَيْناء قالَ: فَتَخْرُجَ عَلَيْهِ زَوْجتهُ الحُوراءِ مِنْ خِيَمتِها تَمشي مُقْبِلَةً عَلَيْها سَبْعُونَ حُلَّةً مَنْسُوجَةً بِالياقُوتِ وَ اللُؤلُوءِ وَ الَّزَبْرجَدِ صُبِغْنَ بِمِشكٍ وَ عَنْبَرٍ وَ عَلي رَاُسِها تاجُ الكَرامَةِ فَاِذا دَنَتْ مِنْ وَليِّ اِلله وَ هَمَّ يَقُومُ اِلَيها شوقاً تَقُولُ لَهُ: يا وَليَّ الله لَيْسَ هذا يَوْمُ تَعَبٍ وَ لا نَصَب، اَنَآ لَكَ و اَنْتَ لي، فُيَعْتَنِقانِ قَدْرَ خَمْسُ مِأةِ عامٍ مِنْ اَعْوامِ الدُّنْيا لا يُمِلُّها وَ لا تُمِلْهُ (تفسير قمي ص577ـ575). حضرت امام محمدباقر(ع) فرمودند: رسول خدا صلوات‌الله عليه طي گفتاري طولاني حال مؤمن را وقتي داخل بهشت مي‌شود چنين بيان فرمودند: پس با آن ولي خدا حورالعين ازدواج مي‌كند تا اين كه فرمودند همسرش حوريه از خيمه بيرون مي‌آيد در حاليكه به طرف اين دوست خدا حركت مي‌كند در حالي كه هفتاد حله بافته شده از ياقوت و لؤلؤ و زبرجد كه به مشك و عنبر رنگ‌آميزي شده به تن دارد وبر سر او تاج كرامت است وقتي نزديك به ولي خدا شد و او هم نزد حوريه با شوق فراوان ايستاد، حوريه گويد: اي ولي خدا امروز روز خستگي و ملال نيست تو براي من هستي و من براي تو. پس معانقه مي‌كنند كه به اندازه پانصدسال از سال‌هاي دنيا طول مي‌كشد. نه حوريه از او رنجيده مي‌شود و نه او از حوريه به ملال مي‌آيد.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365