جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد


 
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • -->

    تفسير قرآن کريم / معارف اسلام در سوره يس / معاد
    تعبد به خصوصيات معاد

    مطلب ديگر اين است كه اصل معاد را انسان مي‌تواند در كند و يك چيز علمي است كه هم از راه برهان مي‌شود اثبات كرد و هم از نظر فطرت قابل اثبات است. اما خصوصيات معاد، اينها نيست بلكه همه‌اش تعبد است. يعني چون قرآن گفته است، ما هم مي‌گوئيم. مثلاً لحظه مرگ و آن وضعي كه براي انسان پيش مي‌آيد قبض روح يك امر تعبدي است. قبر، عالم برزخ، زنده بودن در آنجا و نحوه زندگي، يك امر تعبدي است.

    قرآن مي‌گويد: «وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلي يَوْمي يُبْعَثُون[1]»

    در چند بحث گذشته هم گفتيم كه: حبيب نجار را وقتي كشتند، او دلسوزي مي‌كرد و مي‌گفت: «يا ليت قومي يعلمون. بما غفرلي ربي و جعلني من المكرمين»

    بهشت عالم برزخ يك تعبد است، نفخ صور و اينكه همه مي‌ميرند و بعد همه زنده مي‌شوند، آمدن در صف محشر،‌ حساب و كتاب، ميزان و شهادت، حوض كوثر، شفاعت و نور در آنجا و تجسم عمل به دو معني، رفتن به بهشت و چگونگي آن، رفتن به جهنم و عذابها و منجمله اينكه معاد جسماني است، همه اينها تعبدي است. يعني بايد ببينيم كه قرآن چه مي‌گويد و بپذيريم. عقل اين معني را نمي‌تواند درك كند. چون عقل فقط درك كليات مي‌كند و هيچگاه در جزئيات نمي‌تواند حكم كند.

    مرحوم ملاصدرا (عليه الرحمه) از راه اثبات حركت جوهري اثبات معاد جسماني مي‌كند[2] و اين يكي از براهين است، اما به قول شيخ‌الرئيس در شفا، كه چه خوش مي‌گويد و صدرالمتألهين هم كه در اسفار مي‌گويند: داعي نداريم براي اثبات معاد جسماني خود را در كش و قوس برهان گرفتار كنيم. صادق مصدق قرآن و پيامبر(ص) گفته‌اند «معاد جسماني است» و ما هم مي‌پذيريم[3].

    انشاء‌الله در قسمت بعد راجع به خصوصيات معاد، نفخ صور و چيزهاي ديگر و نيز اينكه، اينها يك امر عقلي و برهاني نيست بلكه كاملاً تعبدي است، بحث خواهيم كرد.



    [1]ـ سوره مؤمنون آيه 100 «و از عقب آنها عالم برزخ است تا روزي كه برانگيخته شوند»

    [2]ـ الحكمة المتعاليه في الاسفار الاربعه، ج9، باب 11، ص185 تا 218.

    [3]ـ فنقول يجب ان يعلم ان المعاد ما هو منقول من الشرع و الا سبيل الي اثباته الا من طريق الشريعه و تصديق خيرالنبوة، كتاب الشفاء، الهيات ص423.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365