جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پیام به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیّۀ خواهران - 24/6/1398

    بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

    قالَ‌الله‌تَعالی: « وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا»

     

    پیام به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیّۀ خواهران  - 24/6/1398آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیّۀ خواهران را گرامی داشته و برای همۀ شما بانوان مکرّمه، که در مسیر تعلیم و تعلّم علوم دینی و معارف الهی واقع شده‌اید، تأیید و توفیق در دستیابی هرچه بیشتر به حقیقت و وصول هرچه کامل‌تر به معنویّت را مسألت می‌نمایم.

    حوزۀ علمیّۀ خواهران که از حیث گستردگی و تکثّر کنونی، پدیده‌ای تقریباً نوپاست، برای رسیدن به افق‌های بلند علمی و معنوی و تربیت بانوان صالحه‌ای که به شرافتِ دانایی و اخلاق و عقلانیّت آراسته باشند، راهی بلند در پیش دارد. پیمودن این مسیر نورانی و البته خطیر، محتاج تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق و نیز اهتمام و جدّیّت خالصانه است.

    وظیفۀ با اهمیّت برنامه‌ریزی و اتّخاذ تدابیر صحیح و دقیق، امری است که بر عهدۀ مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیّۀ خواهران است و متصدّیان و مسئولان محترم، در این زمینه سالهاست که در حال تلاش و فعالیّت مستمر بوده و امید است با دقّت نظر کارشناسانه و توجّه به ابعاد گوناگون و اخذ مشورت‌های لازم، روزبه‌روز شاهد ارتقاء حوزه‌های علمیّۀ خواهران در سراسر کشور باشیم.

    امّا وظیفۀ اهتمام و جدّیّت خالصانه در این مسیر، بر عهدۀ شما خواهران گرامی است که باید با توکّل به خداوند تعالی و با مجاهدت خود، راه خطیر دانش‌اندوزی و رشد معنوی و اخلاقی را بپیمایید و حیات ایمانی خود را تأمین و به حیات ایمانی دیگران نیز کمک و مدد رسانید. در این خصوص توجّه به سه نکته را در این مجال کوتاه ضروری می‌شمارم:

    نکتۀ نخست توجّه به جایگاه والای زن در منظومۀ خلقت و التزام به مسئولیّت‌های با اهمیّتی است که بر عهدۀ زنان قرارگرفته است.

    زن، عنصر محوری و اساسی مدیریّت نهادِ بسیار با عظمت خانواده است، نهادی که بنیانی‌ترین نهاد اجتماعی و از جهاتی، مقدّم بر سایر نهادها نظیر نهاد تعلیم و تربیت، نهاد اخلاق، نهاد اقتصاد و نهاد سیاست است و بی‌شک، صلاح و سداد سایر نهادهای اجتماعی وابسته به صلاح و سداد نهاد خانواده است. در این نهاد که از دیدگاه معارف دینی، یک نهاد مقدّس نیز به شمار می‌آید، نقش زنان، نقشی بی‌همتا و یگانه است و ازین‌رو تحکیم این نهاد بنیانی و مقدّس، مرهون مدیریّت شایستۀ بانوان است و نتیجۀ تحکیم نهاد خانواده، حاکمیّت و تعمیق اصول دینی، اخلاقی و حفظ حقوق همۀ اعضاء و رشد و ارتقاء مقام انسانیّتِ آنان است. به این جهت هم برنامه‌ریزی‌های مدیریّتی حوزه‌های علمیّۀ خواهران و هم تلاش و مجاهدت شما بانوان گرامی در مسیر تعلیم و تعلّم معارف دینی باید معطوف به این ساختار با اهمیّت دینی و اجتماعی باشد و بدانید که برای اصلاح سایر امور در ساحت‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیر آن باید از نهاد خانواده، آغاز کنیم و تمام جهت‌گیری‌ها و نیز برنامه‌ریزی‌ها و سپس اقدامات لازم برای ایجاد خانواده‌ای با ثبات که محلّ تربیت نسل آینده و نقطۀ ثقل تکامل‌های طرفینی است، را به انجام رسانیم.

    در نگرش دینی، خانواده، به همزیستیِ دو یا چند نفر در زیر یک سقف محدود نمی‌شود، بلکه تمام کوشش دین بر آنست که نهاد خانواده را در قالب یک نظام جامع و در مسیر رشد و کمال، تعریف و ترسیم نماید که پیشوایی و امامت شایستگان را عهده‌دار گردد: «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ‏ إِماماً».

    بنابراین حوزه‌های علمیّۀ خواهران و بانوان طلبه باید به این نکتۀ اساسی توجّه و التزام جدّی داشته باشند و برنامه‌های آموزشی و تربیتی را نیز به شکلی کاملاً کاربردی در همین راستا تنظیم و تکمیل نمایند.

    نکتۀ دوم، ضرورت توجّه به خطیر بودن امر تعلیم و تعلّم علوم الهی و معارف وحیانی است. اکنون که در این راه نورانی واقع شده‌اید باید اهتمام و جدّیّت خود را در این مسیر، مصروف نمایید و برای کسب این معارف والا و ارزشمند از همۀ فرصت‌ها استفاده کنید و بدانید که رشد علمی در گرو مجاهدت و تلاش گسترده است و باید از بخشی از مسائل دنیوی و مادّی، صرف‌نظر نمایید تا در این راه به مراتبی شایسته نائل گردید.

    و نکتۀ سوم، ضرورت توجّه و التزام به اخلاق است، که متأسّفانه امروز در جامعۀ ما از جهاتی آسیب دیده است. طلّاب و روحانیّون حوزه‌های علمیّه، اعمّ از برادران و خواهران باید بیش از سایر اقشار به مراعات اخلاق و تعمیقِ اخلاقی‌زیستن و تزکیۀ نفس و تهذیب روح، التزام داشته باشند، زیرا در مقام و جایگاه دعوت دیگران به دین و آیین و اخلاق قرار گرفته‌اند و باید مصداق بارز«كُونُوا دُعَاةَ النّاس بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ وَ كُونُوا لَنا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَیْنا شَيْناً» باشند.

    از خداوند تعالی توفیقات روزافزون همۀ شما بانوان گرامی را در تحکیم هرچه بیشتر نهاد خانواده و در تعلیم و تعلّم معارف الهی و در آراستگی به اخلاق و تقوا و معنویّت، مسألت می‌کنم و کمال تأیید و سعادت را برای همۀ شما و نیز مسئولان محترم حوزه‌های علمیّۀ خواهران خواستارم. و السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

     

    حسین المظاهری

    24 / شهریور / 1398

    15 / محرم‌الحرام / 1441

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365