جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: حضرت ولی عصر
    موضوع درس:
    شماره درس: 441
    تاريخ درس: ۱۳۸۹/۵/۶

    متن درس:

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.        

     

    می‌خواستم این روایت شریف را که هفته گذشته خواندم و ناقص ماند این را تمام بکنم اما به نظرم رسید که واجب است لازم است یک مقداری درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف صحبت بکنم و این روایت باشد انشاء الله برای هفته آینده.

    ما از قرآن، از روایات به خوبی استفاده می‌کنیم که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دو تا انقلاب دارد به عبارت دیگر ظهور، دو تا انقلاب دارد، یک انقلاب انقلاب دفعی این که زمینه درست می‌شود برای آمدن آقای، آقا به یک شبانه روز با معجزه با خرق عادت مسلط می‌شود بر جهان، به 6 شبانه روز مستقر می‌شود در جهان و اگر هم بخواهیم بگوییم چه جوری؟ قرآن می‌گوید چه جوری، می‌گوید که آصف بن برخیایک قطره‌ای از دریای علم امام زمان را داشت یک قطره‌ای از دریای علم قرآن را داشت توانست یک چشم بر هم زدن تخت بلقیس را از یمن بیاورد به شام به عبارت دیگر به یک چشم بر هم زدن حضرت سلیمان مستقر بشود در مملکت در یمن، یک شبانه روز آقا امام زمان جهان را می‌گیرد 6 شبانه روز مستقر می‌شود، قرآن می‌گوید حضرت سلیمان همین شد به یک چشم بر هم زدن یمن را گرفت و طولی نکشید مستقر بر یمن شد لذا این خرق عادت‌هایی که در قرآن آمده نمی‌خواهد قرآن (تاریخ که نیست) تاریخ برای ما بگوید یک نکات دقیقی در این تاریخ‌هاست و من جمله این تاریخ‌ می‌خواهد به ما بگوید که استبعاد نکنید، آقا امام چهارم می‌گفتند که آن چه آصف بن بر خیا داشت قطره از دریای علم ماست، خود قرآن می‌گوید (و قال الذی عنده علم من الکتاب) این تنوین تنکیر است دیگر، آن کتاب هم الف و لام جنس است قطره از علم قرآن توانست این کار را بکند خب آقا امام زمان تمام قرآن، (یقول الذین کفروا لست مرسلا قل کفی بالله شهیدا و من عنده علم الکتاب) علم مصدر است دیگر اضافه می‌شود به الف و لام یعنی همه‌اش، آن آیه می‌گوید قطره‌ای از علم کتاب یک کمی از علم کتاب این می‌گوید امام زمان مسلط است بر همه کتاب همه علم قرآن آن دریا پیش امام زمان است حتی نمی‌خواهیم هم خیلی بگوییم آقا امام زمان علم کتاب بلد است برای خاطر این که دو تا تجلی شد یکی قرآن پیدا شد یکی هم اهل بیت پیدا شد قرآن یعنی اهل بیت، اهل بیت یعنی قرآن، بنابراین تعجب هم ندارد خیلی صاف آدم می‌تواند از نظر قرآن برود جلو و بگوید این انقلاب دفعی مسلم است، انقلاب تدریجی نیست، مسلم است دفعی است اما با خرق عادت اما با معجزه.

    معمولاً مثل شماها را هم امام زمان زنده می‌کند یعنی هر که جربزه کار دارند آقا امام زمان زنده‌اش می‌کند و رجعت دیگر همین است رجعت 250 تا روایت من روی آن دیده‌ام آن کسانی که منکر رجعت هستند من کتاب‌هایشان را دیده‌ام 110 تا آیه می‌آورند می‌خواهند رد بکنند نمی‌توانند اما بیش از این‌هاست من یک وقت بررسی می‌کردم 250 به بالا روایت دارد در رجعت، آن وقت رجعت معانی مختلف دارد یکی حکومت اهل بیت است و معنای حکومت اهل بیت این است که از زمان حضرت آدم تا حالا این‌ها همه مقدمه است خیلی هم کم است دنیا خیلی کمش گذشته، یک قطره از دریا، دیگر دنیا کی شروع می‌شود؟ حکومت اهل بیت، چندین هزار سال طول می‌کشد؟ نه، چندین میلیون سال طول می‌کشد، همه‌اش هم حکومت اهل بیت است من جمله مثلا امیرالمؤمنین می‌آیند حکومت می‌کنند چندین هزار سال، امام زمان را شهید می‌کنند دو دفعه برمی‌گردد چندین هزار سال حکومت می‌کند بعد قیامت می‌شود خب این یک معنای رجعت است که در روایات ما آمده و حتی توی همین زیارت جامعه توی زیارات دیگر توی روایت می‌گوید اصلاً شیعه نیست آن که بگوید رجعت نه، یک معنای رجعت هم این است آن کسانی که راستی آمال و آرزوی ظهور داشتند مثل ماها و نشد، مردند، آقا امام زمان این‌ها را زنده می‌کند اگر بی عرضه باشند توی حکومت خوشند اگر هم راستی عرضه و علم و عقل و درایت داشته باشند کار گردان زمان ظهورند دیگر هر کسی به اندازه جربزه‌اش مثلا یکی از شما را آستاندار یک مملکت می‌کند فرماندار یک مملکت می‌کند رئیس اداره یک مملکت می‌کند دیگر شیعه همین طور که در روایات هم داریم در زیارات مخصوصاً داریم روز خوش است که قاعده لطف است باید هم باشد در زمان حکومت اهل بیت علیهم السلام و این مسلم است مثل شماها زنده خواهید شد.

     یک 313 نفر هم توی روایات آمده آن 313 نفر هم نظیر آصف بن برخیا هستند و الا 313 نفر که نیستند، خیلی، همان اول زمان ظهور خیلی هستند دیگر شیعه متقی به دست او به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کرده زمین افراشته می‌شود خیلی هستند اما 313 نفر توی آن‌هاست نظیر آصف بن بر خیا، این را هم خیال نکنید که باز مدرک قرآنی ندارد، مدرک قرآنی دارد وقتی که بنا شد حضرت سلیمان یمن را فتح بکند جلسه گرفت توی جلسه فرمود کیست که این تخت بلقیس را با بلقیس خانم با هم بیاورد؟ یک کسی گفت به نصف روز می‌آورم گفت نه، زیاد است تو علمت کم است یکی دیگر گفت من به یک چشم بر هم زدن، (و قال الذی عنده علم من الکتاب انا آتیک به قبل ان ترتد الیک طرفک)، اجازه پیدا کرد به یک چشم بر هم زدن، هم تخت و هم بلقیس خانم در مقابل حضرت سلیمان، حضرت سلیمان اول حرف به او گفت که این عرش توست؟ گفت کانه هو نه می‌توانست بگوید آری نه می‌توانست بگوید نه، نه، آخر می‌دید عرش خودش است، آری چه جور می‌شود ناگهان از یمن به شام باشد آن 313 نفر این جوری هستند مثلا از باب مثال این دیگر روایت نیست آقا امام زمان می‌فرماید که کیست کاخ سیاه آمریکا را برای من بیاورد به یک چشم بر هم زدن کاخ و آن چه در کاخ است پیش امام زمان حاضر می‌شود آمریکا فتح می‌شود، کاخ کرملین را بیاورد ببینم به یک چشم بر هم زدن شوروی فتح می‌شود همچنین تا آخر، اگر انسان فکرش را هم بکند می‌بیند با همین روایات ما با قرآن و دقت در قرآن این انقلاب دفعی چیز واضحی است البته خداست خدا معجزه، خرق عادت، خب معجزه دیگر یک چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند بیاورد الا مثل مهدی روحی خدا، چه جور می‌شود یک چوب، حضرت موسی یک چوب دستش بود آن هم چوپانی نه عصای شیک، عصا را انداخت یک بیابان را این چوب خورد یک بیابانی که به راه افتاده بود، یک بیابان، خطاب شد این اژدها را بگیر اژدها را گرفت همان چوب شد، خب چه جور می‌شود یک بیابان برود توی دل این چوب، چوب را بگیرد همان چوب باشد، دیگر آن 313 نفر یک اتصال علمی یک اتصال تقوایی یک اتصال قدرت به آقا امام زمان دارند آن اتصال شعاع آفتاب کار می‌کند و هر کجا را امام زمان بگوید ناگهان فتح می‌کند لذا به یک شبانه روز این جورها می‌شود خب شیعه هم به اندازه جربزه حکومت بر این جهان پیدا می‌کند.

    چیزی که همه ما باید توجه کنیم تا این جا معجزه، خرق عادت، اما ادامه این حکومت دیگر قرآن است عمل به قرآن معلوم است اگر یک ملتی عمل به قرآن بکند یک زندگی پیدا می‌کند منهای فقر، یک زندگی منهای ظلم، یک زندگی منهای تبعیض، یک زندگی منهای جهل یک زندگی منهای رذالت، درخت شجره فضیلت به واسطه قرآن کاشته می‌شود در جهان دیگر نمی‌توانید یک نفر فقیر پیدا بکنید روایاتش هم هست روایت‌ها چون که نمی‌توانسته این جور تصریح بگوید در یک بوته اجمالی مثلا زکاتش را روی سر می‌گذارد از این طرف مشرق به آن طرف مغرب یک فقیر پیدا نمی‌شود خب معلوم است این‌ها از باب مثال است زکاتش را روی سر می‌گیرد و این معلوم می‌شود از خود روایت معلوم می‌شود این طی الارض دارد دیگر و معلوم می‌شود اصلاً مردم می‌توانند از مشرق به مغرب بیایند، بروند، حالا چه جوری؟ و علم قرآن است علم قرآن پیاده می‌شود وقتی علم قرآن پیاده شد این جور می‌شود یک زندگی منهای فقر دیگر این معجزه نیست، بله علمش را هم من دیگر خیال نمی‌کنم معجزه باشد یک چیز، مثلا آن وقت‌ها این صنایع نبود ما اگر به ما می‌گفتند هواپیما یک ساعته از این جا مثلا به مشهد می‌رود و این‌ها تعجب می‌کردیم اما حالا یک چیز عادی است برای ما، مرحوم مفید در اختصاص یک روایت دارد این روایت خیلی چشم روشنی برای شیعه است می‌فرماید آقا امام زمان (یرکب و یرقی الاسباب اسباب السموات السبع و الارضین السبع) گفتنش خیلی آسان است اما برویم توی معنا مثلا تمام این کهکشان‌ها این‌ها قرآن می‌گوید آسمان اول است (و زینا السماء الدنیا بمصابیح) آن وقت همین آسمان اول خب الان کشف نشده دیگر بعضی از این ستاره‌ها 1000 سال نوری طول می‌کشد تا نورش به ما برسد یعنی هیچ وقت علم نمی‌تواند برود توی این کهکشان‌ها 1000 سال نوری، بعضی از آنها میلیون‌ها سال نوری طول می‌کشد تا نورش به ما برسد این آسمان اول است آسمان دوم کجاست؟ هیچ کس نمی‌داند نه آیه‌ای به ما گفته نه روایتی گفته نه معلوم است کجاست، آسمان دوم که اصلاً معلوم نیست اما تا این اندازه می‌گوید آسمان اول در مقابل اسمان دوم یک ریگ است از بیابان، دیگر آن این قدر توسعه دارد، آسمان سوم همین طور تا آسمان هفتم و این روایتی که مفید در اختصاص نقل می‌کند می‌فرماید یرکب و یرقی الاسباب اسباب السموات السبع و الارضین السبع آقا امام زمان سوار می‌شود، انشاء الله با ما سوار می‌شود می‌رود آسمان هفتم می‌رود به عرش خب این علم امام زمان است علم امام زمان است؟ نه، علم قرآن است این جمله را شما چه جور معنا می‌کنید (الم تروا ان الله سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه) ای شیعه ما این جهان را مسخر تو کردیم تو هستی که باید نه آسمان اول، آسمان دوم، یرکب و یرقی الاسباب آسمان هفتم الم تروا ان الله سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض اصلاً این زمین‌های هفتگانه کجاست؟ نمی‌دانیم شاید یکی از این زمین‌های هفتگانه قرآن الان امام زمان آن جا حکومت می‌کند و هیچ کس هم نمی‌داند الان علم نمی‌داند این ارضین السبع قرآن کجاست؟ چیست؟ اما قرآن می‌فرماید همه این مسخر توست، تو چه؟ (واصطنعتک لنفسی) ترا خلق کردم برای خودم، وقتی برای خودم متصل شو به خدا می‌توانی فتح بکنی ما سوی الله عالم وجود را می‌توانی مسخر بکنی عالم وجود را، حالا ما به وظیفه عمل نمی‌کنیم توی جهل خودمان غوطه‌وریم اما در زمان امام زمان دیگر عمل می‌شود وقتی عمل می‌شود قرآن می‌شود معمول به دیگر قرآن لااقل به قول مرحوم حاجی سبزورای کپیه عالم وجود است دیگر لااقل اما دهانی که جرأت داشت و می‌گفت می‌گفت نه بابا خدا تجلی کرد با همه اسماء و صفاتش حتی اسماء و صفات مستأثره‌اش قرآن پیدا شد، خدا تجلی کرد تجلی دوم با همه اسماء و صفاتش حتی اسماء و صفات مستأثره‌اش ولایت پیدا شد اهل بیت پیدا شد خب آن تجلی خدا، آن هم تجلی خدا دیگر خواه ناخواه اداره کردن جهان به واسطه قرآن به واسطه اهل بیت خیلی آسان می‌شود، طولی نمی‌کشد یک زندگی منهای فقر، در یکی از خطبه‌های امیرالمؤمنین سلام الله علیه دارد، امیرالمؤمنین هم که نمی‌خواهد افتخار بکند می‌خواهد به ما بفهماند می‌شود، امیرالمؤمنین در 5 سال حکومت با سه تا جنگ آن چنانی که در جنگ سوم گریه می‌کرد خیلی جنگ‌ها مهمی بود در 5 سال توی خطبه داد می‌زند می‌گوید ای مردم یک نفر فقیر در حکومت من نیست همه از نظر خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج در رفاهند خیلی عجیب است و این خوارج خفه بودند نشسته بودند یکی نمی‌گفت که یا امیرالمؤمنین درست نیست آقا امام زمان می‌آید حکومت بر این جهان با علمش با قرآنش دیگر فقر نیست مثلا روایت داریم دست روی سر هر که بگذارد علمش 40 برابر می‌شود این معنایش این نیست که دست امام زمان روی سر کسی کشیده بشود معنایش این است دست امام زمان وقتی آمد روی سر دنیا دنیا می‌شود عاقل، دیگر جنگ اتمی که دیوانه بازی است تسلط بر مردم با ظلم این‌ها دیگر نه، این‌ها اصلاً منافات با عقل مردم دارد عقل مردم 40 برابر، علم مردم (این 40 هم از باب مثال است) 40 برابر فضیلت مردم 40 برابر، رذالت اصلاً نیست یعنی نه این که با خرق عادت، خرق عادت آن اولی بود دیگر با علم قرآن دیگر با علم اهل بیت دیگر با اداره حکومت اسلامی، دیگر اسلام پیاده بشود فقر دیگر نیست این کتاب مقایسه با سیستم‌های اقتصادی که من قبل از انقلاب نوشته‌ام کتاب سال هم شد در همان جا اثبات کردم که بابا اقتصاد اسلام را پیاده کن ببین چه جور درست می‌شود دیگر فقر دیگر نیست اقتصاد سالم صد در صد هست معلوم است وقتی که شما بگویید و مجبور هم باشیم امضا کنیم مثلا بگوییم که اقتصاد منهای بانک که نمی‌شود بانک منهای ربا که نمی‌شود پس ربا را کلاه شرعی سر آن بگذار تا بشود همین اقتصاد مریض صد در صد ورشکسته برای ما پیدا می‌شود خوشا به حال آن روز. می‌خواستم یک مقداری در آن انقلاب تدریجی صحبت کنم نشد دیگر انشاء الله امیدواریم به دست ما به رهبری آقا پرچم اسلام روی کره زمین افراشته بشود و همه ما کارگردان‌های زمان ظهور در حکومت مهدی روحی فداه باشیم. 

                                                                                                                                  و صلی الله علی محمد و آل محمد

     

     

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365