سؤال 1090. آيا گفتن اذان و اقامه، در
نمازهاى مستحبّ يا در غير نماز، مستحب است؟
اذان و اقامه فقط مربوط به نمازهای واجب است،
بلی در بعضی موارد نظیر گرفتاریها و در گوش بچّه، اذان گفتن مستحب است. ولی اذان
اعلامی یکی از شعارهای بزرگ اسلام است.
سؤال 1091. با توجه به استحباب اذان و اقامه،
آيا مىتوان بعضى از جملات آن را كمتر يا بيشتر از آن چيزى كه معيّن شده است،
تكرار كرد؟
باید طبق آنچه در رسالۀ عمليّه هست، گفته
شود.
سؤال 1092. آیا مقدّمۀ گفتن اقامه و شرط
استحباب آن، این است که قبل از آن، اذان گفته باشیم، یا اقامه بدون اذان هم صحیح
است؟
صحیح است.
سؤال 1093. آیا اذان اعلام وقت نماز، با
اذانی که برای نماز گفته ميشود، تفاوت دارد؟ به عبارت دیگر دو اذان مستحب برای يک
نماز داریم؟
اذان
اعلامی ربطی به اذان نماز ندارد.
سؤال 1094. اگر نمازجماعت بدون خواندن اذان و
اقامه برگزار شود، چه حکمی دارد؟
صحیح است.
سؤال 1095. اگر سهواً اذان و اقامه جابهجا
گفته شود، چه حكمى دارد؟
اشکال
ندارد.
سؤال 1096. آیا شنیدن اذانی که بچۀ نابالغ
برای نماز میگوید، کافی است؟
کافی است.
سؤال 1097. پخش صوتهایی غير از اذان، از
قبيل مدّاحي و سخنراني از بلندگوي مساجد، چه حكمي دارد؟
فقط براي اذان اشكال ندارد، ولي غير از
اذان بايد مزاحمت نباشد.
سؤال 1098. آيا شنيدن اذان از نزدیک یا حتّی
از رادیو، تلویزیون، بلندگوی عمومی و نظایر آن، کفایت از اذان نماز ميکند؟
اذان اعلامی، کفایت از اذان نماز نميکند.
سؤال 1099. اذان گفتن دختران در مدارس
دخترانه، جهت حضور دانشآموزان در نماز جماعت مدرسه، چه حكمى دارد؟
جایز است، مگر احتمال مفسدهای باشد.
سؤال 1100. شخصى جهت برپايى نماز جماعت از
طرف امام جماعت اذان و اقامه را مىگويد، در حالى كه بعضي كلمات را غلط مىخواند،
آيا اين نوع اذان و اقامه، كفايت مىكند يا نه؟
کفایت میکند.
سؤال 1101. هنگامی که دیگران اذان ميگویند و
ما در حال گوش دادن آن هستیم، براي اکتفاي به اين اذان، آیا دقّت در صحّت اذان
آنان لازم است؟
لازم نیست.
سؤال 1102. حرف زدن در بين جملات اذان و
اقامه، برای کسی که اذان ميگوید و کسانی که ميشنوند، چه حکمی دارد؟
اشکال ندارد، ولی خوب نیست.
سؤال 1103.
آيا در نماز جماعت همینقدر که مأمومین بدانند اذان گفته شده، کافی است یا باید
همه دقیقاً اذان را بشنوند؟
کفایت ميکند.
سؤال 1104.
آیا امام جماعت در نماز جماعت باید خودش اذان بگوید یا به اذانی که گفته ميشود
گوش دهد؟ یا اگر پیش از آمدن او اذان گفته باشند، کافی است؟
کافی است،
حتّی اگر اقامه هم چنین باشد، کفایت ميکند.
سؤال 1105.
اگر اذان نماز پیش از وقت گفته شود و هنگام دخول وقت نماز شروع شود، کافی است؟
کافی است.
سؤال 1106. در نماز مغرب و عشاء یا ظهر و
عصر، آیا اذان برای هر دو نماز، مستحب است یا یک اذان برای هر دو کافی است؟ اگر
بین دو نماز فاصله بیفتد، تفاوتی ميکند؟
اگر بین دو نماز فاصله نیفتد، یک اذان کافی
است.
سؤال 1107. در مواردي که بيان ميشود اذان
لازم نيست، مثل وقتي که دو نماز به صورت جمع خوانده شود، اگر کسي اذان بگويد، آيا
خلاف شرع است؟
خلاف شرع نیست.
سؤال 1108. اگر اذان و اقامه به هر دلیل
اشکال پیدا کند یا باطل شود، آیا فقط ثواب استحباب آن را از بین ميبرد یا در صحّت
نماز نیز مؤثّر است؟
ثواب دارد، ولی مستحبّ است دوباره اذان و
اقامه بگوید و در هر صورت، نماز صحيح است.
سؤال 1109. اگر کسي در حين اذان يا اقامه شک
کند که مثلاً جملۀ قبل را گفته است يا نه، چه وظيفهاي دارد؟
شکّ او اعتبار ندارد.
سؤال 1110. آيا اذان و اقامه براي مردان يا
زنان فرقي با هم ميکند؟
فرقی ندارد.
سؤال 1111. اگر در جايي که چند نفر نماز
فرادا ميخوانند، يکي از آنها بلندتر اذان و اقامه بگويد و انسان مقداري از آن را
بشنود، آيا کفايت از اذان و اقامه ميکند؟
کفایت نمیکند.
سؤال 1112. شنيدن تمام اذان يا اقامه براي
نماز جماعت لازم است، يا شنيدن قسمتي از آن نيز کفايت ميکند؟
در نماز جماعت، شنیدن اذان و اقامه لازم
نیست.
سؤال 1113. کسي که اذان و اقامۀ شخص ديگري
را ميشنود، بايد اذان و اقامۀ خود را ترک کند يا باید اذان و اقامه را خود
بگوید؟
بگوید بهتر است.
سؤال 1114. آيا گفتن اقامه در حالت نشسته که
پس از آن براي تکبيرةالاحرام بلند شود یا در حال حرکت به طرف محلِّ نماز، به صورتي
که وقتي به جانماز خود ميرسد، بايستد و تکبير بگويد، کفايت ميکند؟
هر دو صورت جایز است، ولي خلاف ادب است.
سؤال 1115. کسي که پس از اتمام اقامه و قبل
از شروع نماز حرفي بزند، آيا لازم است دوباره اقامه را بگويد؟
لازم نیست.
سؤال 1116. فردي وقتي به مسجد ميرسد، نماز
جماعت تمام شده است:
الف) اگر صفوف نماز جماعت، خصوصاً صف اوّل
هنوز به هم نخورده باشد، آيا بايد اذان و اقامه بگويد؟
بهطور کلّي اگر جماعت بههم نخورده باشد،
اذان و اقامه از او ساقط است.
ب) اينکه شخص داخل صفوف قرار گيرد يا بيرون
از صفها بايستد، در لزوم گفتن يا نگفتن اذان تأثيري دارد؟
فرقي ندارد، ولي براي نگفتن اذان و اقامه،
بايد محلّ ايستادن او با محلّ نماز جماعت، مجلس واحد محسوب شود.
سؤال 1117. کسي که به علّتي نمازش باطل شده و
ميخواهد آن را اعاده کند، آيا بهتر است براي
آن دوباره اذان و اقامه بگويد؟ يا همان اذان و اقامۀ نماز باطل کفايت ميکند؟
اگر اعاده کند، بهتر است.
سؤال 1118. اگر انسان اذان و اقامه را بگوید
و کاری برای او پیش آید و مثلاً نیم ساعت یا یک ساعت مشغول آن کار شود، بعد که ميخواهد
نماز بخواند، همان اذان و اقامه کافی است یا باید اعاده کند؟
کافی نیست.
سؤال 1119. شخصي براي نماز ظهر اذان نگفته و
با اقامه نماز خود را خوانده است. آيا براي نماز عصر ميتواند اذان و اقامه هر دو
را بگويد؟
خیلی خوب است.
سؤال 1120. در اذان يا اقامه، در هنگام شهادت
ثالثه (أشهَدُ أنَّ عَلِيّاً...) کدام عبارت بهتر است: «أشهَدُ أنَّ عَلِيّاً ولي
الله» يا «أشهَدُ أنَّ عَلِيّاً حُجّةُالله» يا «أشهَدُ أنَّ عَلِيّاً
أميرَالمُؤمِنينَ حُجَّةُالله» يا عبارت ديگري؟
هر کدام
از اینها و مانند آن کافی است.
سؤال 1121.
پس از شهادت به ولايت اميرالمؤمنين(سلاماللهعلیه)، آيا ميتوان شهادت ديگري
اضافه کرد؟ مثلاً شهادت به عصمت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)؟ همانگونه که برخي
گفتهاند: بعد از شهادت ثالثه ميتوان گفت: «أشهَدُ أنَّ فَاطِمَة الزَّهراء
عِصمَةُ اللهِ الکُبري»؟
باید طبق
رسالهها عمل شود.
سؤال 1122.
اضافهکردن جملاتی در اذان نظیر صفاتی که دنبال نام پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم)
یا امیرالمؤمنین(سلاماللهعلیه) آورده ميشود، اشکال دارد؟
صحیح
نیست.